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조선과 근대 일본의 가족국가관의 형성과 가부장제적 권력구조

Title
조선과 근대 일본의 가족국가관의 형성과 가부장제적 권력구조
Authors
이수진
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 朝鮮과 近代 日本의 가족국가관과 그 성립 근거로서의 家父長制的 權力構造를 비교하여 각 나라에서 家가 지니고 있는 정치적 위상과 그 특성을 살펴보려는 것이다. 두 나라의 가족국가관의 근저를 이루고 있는 공통된 요소는 유교로서, 유교의 가족국가관은 君과 民의 父子關係를 통한 정치적 擬制化, 家와 國家의 동일시, 정치적 안정을 위한 가족관계와 가족질서 중시, 지배 정당성으로서의 가부장제적 권력구조를 주된 요소로 하고 있다. 家族은 혈연과 애정에 의거한 정서집단이기보다는 체제의 안정을 위한 정치적 기능을 수행하는 작은 국가 기구로서 이러한 家의 정치적 합의는 양국의 가족국가관을 통해 보다 구체화, 정교화되고 있는 것이다. 父子관계를 중심으로 이루어진 유교적 家 공동체는 양국의 사회와 국가 조직에 중요한 구성원리를 재공해주었고, 一國 내에서 국왕을 정점으로 한 강력한 중앙집권체제를 구축하려 한 것처럼 一家 내에서도 家長을 정점으로 한 가부장제적 가족질서를 확립코자 하였다. 父子간의 무조건적인 지배 복종 관계는 가부장제적 권력구조의 중심축으로 작용하였고, 모든 인간관계와 사회구조 역시 이 축을 따라 수직적·위계적으로 편성되었다. 家 성립의 존립 기반인 실제적 혈통과 의제적 혈통 家와 國家가 한 사회 내에서 차지하는 위치, 家 계승의 성격과 의의는 가부장제적 권력구조의 형성 요인인 동시에 양국의 가족국가관의 차이를 유발시키는 근거가 되었다. 정치 정당성의 기반인 家父長制的 權力構造의 溫存·家의 繼承과 永續은 지배층의 최대 목표로서 양국의 정치지도자들은 그들의 정치적 입장에 따라 이를 지탱시켜 주는 제반 기제들을 마련하였다. 지배체제와 권력자에게 순종하는 인격을 형성시키기 위한 도덕적 교화 역시 忠孝의 우선 순위가 달랐고, 조상숭배 관념이 조선시대의 경우 혈통의 순수성 을 보장하기 위한 지배층의 정치적 의도와 결탁하여 가부장제적 권력구조를 지탱시켜주는 최대의 초월적 원리가 되었던 반면, 근대일본의 경우 그것은 國家 神道와 결부되어 천황과 백성간의 지배 복종 관계를 정당화시켜주고 있다. 일본의 가부장제적 권력구조는 무엇보다도 강력한 천황제의 후원을 통해 존재하는 것으로 조상숭배 관념은 천황제의하위 원리로서 家의 계승을 위한 역사적 정통성을 부여해주었던 것이다. 이처럼 家 자체의 특성과 지배층의 상이한 정치적 이해관계가 빚어내는 朝鮮과 近代 일본의 가족국가관의 차이점을 추적해보는 것은 대단히 흥미로운 지적 작업이 될 것이며, 그 저변을 흐르고 있는 유교의 가족국가관과의 비교를 통해 家族國家의 다양한 이데올로기적 측면을 발견해 볼 수 있을 것이다. ; This thesis is mainly about a political status of family and its characteristics in two Asian countries, Chosun Dynasty and modern Japan, by showing the ideologies of `Family-State and the patriarchal power structure as a core of Family-State. The common factor of the two country s Family-State is Confucianism. The major feature of Family-State ideology in Confucianism could be explained like this; political fictionalization by a father-and-son relationship between the emperor and the people, identifying family with nation, importance of family realtionship and family order for political stability, and patriarchal bihiarachy as justification of ruling. In this context, family carry out such an political function as an small state organization for system s settlement rather than a emotional community of kinship and affection. So, by two nation s Family-State ideology, this political function become more concrete and sophisticated. Confucian family community by father-and-son relationship provides some fundamental principles to both nations. One family would try to set up an powerful centralization, centered around father like one nation would do centered around the emperor. Unconditional rule-and-obedience relationship between father and son would function the core of patriarchal bihiarachy, so every human and social relationships are also organized vertically by ranks. As a basis of family, the actual and fictional kinship, the status of family and state, and the meaning of family inheritance are the main cause of Family-State structure as well as the important reason of difference between two nations. The preservance of patriarchial power structure and family would be the most wanted object by the ruling class, so political leaders of both nations arrange some devices supporting this aim by their political stand. In Chosun Dinasty, a sense of ancestor worship is combined with political purpose of keeping pure of bloodship by the ruling class and this combination become the highest principle supporting the patriarchal power structure. But in modern Japan, a sense of ancestor worship is connected with the state s Shintoism, so this relationship justify the rule-and-obedience principle between the emperor and the people. The patriarchal power structure in Japan could exist by the help of the strong Emperialism other than else, so ancestor worship would place the next to the Emperialism. Like above, it would be an interesting intellectual activity to trace the differences of Family-State ideology of two nations, Chosun Dynasty and modern Japan, and to find the diverse ideological aspect of Family-State in comparison of Confucian one.
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