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여성의 기업활동에 대한 연구 : 창업자원과 환경적 영향요인을 중심으로

Title
여성의 기업활동에 대한 연구 : 창업자원과 환경적 영향요인을 중심으로
Authors
주희진
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 여성학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
지난 10여년 사이 전세계적으로 여성 창업과 기업활동이 증가하고 이들의 경제적 기여도가 인정되기 시작함에 따라 여성의 기업활동은 학문적·정책적 관심의 대상으로 등장하고 있다. 우리나라에서도 1999년 「여생기업 지원에 관한 법률」 이 제정되면서 여성의 기업활동은 학문적·정책적 관심의 대상이 되고 있다. 여성학 내에서도 여성의 기업활동 경험이 여성의 경제적 독립과 지위향상을 가져와 경제적 의사결정권과 대표성 확보 여성의 경제적 세력화에 기여할 수 있을 것으로 기대하고 있다. 그러나 지금까지 여성의 기업활동은 학문적 연구나 정책지원 대상에서 제외되어왔고 여성의 기업활동 경험은 비공식화·비가시화 되었기 때문에, 여성기업인에 관한 한 공식통계 자료조차 제대로 마련되어 있지 않다. 또한 대부분의 선행연구가 기존의 이론과 방법론에 연구대상과 변수의 하나로만 성별을 첨가하고 있어 여성 기업활동의 실제 경험을 반영하는 이론과 방법론이 부재하다. 그러므로 본 논문에서는 여성의 실제 기업활동 경험을 통해 여성 기업활동 연구의 방법론과 구체적 정책지원 방안을 제시해보고자 한다. 본 논문은 여성기업가가 놓여 있는 사회적 조건과 상황의 특수성을 고려해야만 여성기업가의 실제 경험을 올바로 이해할 수 있다고 생각하여 분석의 수준을 여성기업가 개인이 아닌 조직과 사회구조로 확대하고, 창업과정에서 동원할 수 있는 자본접근력의 성별차이에 관심을 갖는다. 이에 본 논문은 여성기업의 경우 사회구조에 의해 창업자원이 제한되고 성별분업으로 인해 특정 업종에서의 창업이 비교적 용이하며 그로 인해 여성 사업과 관리방식의 특성이 나타날 수 있다는 Brush의 문제의식과 문제화 방식의 유효성을 인정하여 사회구조와 창업자원모델 을 중요한 분석틀로 사용하였다. 또 여성기업가라 하더라도 서로간의 자원과 조건, 경험이 다를 수 있기 때문에 여성기업가의 유형을 구분하여 가사와 고소득을 위해 전통적 여성역할을 기반으로 창업하는 여성기업가로 연구대상을 제한하였다. 본 논문에서는 김치가공사업을 사례로 선정하여 현재김치가공사업에 참여하고 있는 여성기업가의 경험을 중심으로 창업자원의 특성과 이로 인한 여성기업활동 방식, 그리고 환경적 영향요인에 대해 살펴보았다. 본 논문을 통해 밝혀진 내용은 다음과 같다. 첫째, 김치가공사업에서 여성 창업자는 자신의 가내숙련기술(domestic skill)을 창업자원으로 활용하고 있다. 사회구조와 성별분업의 영향으로 가정내 성역할이 기대되고 제한된 부업경험과 사회생활 경험하고 있는 여성 창업자의 경우 창업과정에서 동원할 수 있는 자원이 많지 않기 때문에 가내숙련기술을 기반으로 소규모 창업하고 있다. 둘째, 이러한 창업자원과 창업과정의 특성은 여성의 기업활동 방식에 영향을 미치게 된다. 여성은 제한된 창업자원으로 인해 자신이 속한 지역공동체 내에서 소규모로 창업하고 있으며 기계화를 지향하는 김치산업 전반의 추세와 달리 생산과정의 수작업을 선호하고 맛을 강조하는 판매전략을 사용하게 된다. 셋째, 이러한 여성기업의 특성은 경영환경의 영향으로 인해 여성의 기업활동 기회와 가능성을 위축시키는 결과를 낳고 있는데, 특히 정부의 급속한 산업화 정책이 추진됨에 따라 소규모 기업활동은 점차 위축되고 있다. 정부정책의 영향으로 김치산업에 대자본이 유입되면서 기업규모의 확대, 생산과정의 기계화와 분업, 대량생산의 효율성(efficiency of scale)이 강조되었고, 자동화·표준화를 기준으로 하는 품질보증제도가 시행됨에 따라 위생기준이 획일화되고 있다. 이로 인해 기업활동에 동원할 수 있는 자원이 적은 소규모 여성기업의 시장기회와 성장가능성은 점점 위축되고 있으며 여성의 가내숙련기술은 탈자원화 되고 있다. 결국 김치산업화 과정에서 정부정책은 남성을 경영자·기술자의 전문직으로 여성을 하위 생산직 또는 소비자로 이분화 하면서 여성노동과 가내숙련기술에 대한 평가절하와 직종내 위계적 성별분업이라는 불평등을 재생산하고 있으며, 전통적 여성영역에서조차 기업활동의 성별화를 초래하고 있다. 그러나 김치의 산업화는 개발정책의 부정적 측면에도 불구하고 여성에게 경제활동 기회를 제공한다는 점에서 긍정적 변화의 가능성을 시사하기도 한다. 특히 현재김치산업은 대량생산과 분업의 효율성·규모의 이익이 제대로 실현되지 못하는 상황이기 때문에, 창업자원의 성별차이 효과를 기업활동 과정에서 축소시킬 수 있는 가능성이 존재한다. 따라서 여성의 기업활동 확대를 위해 이미 창업 이전부터 존재하고 있는 기업활동 기회와 가능성의 성별차이를 인식하고 기업활동의 성별차이를 줄이기 위한 경영전략 마련과 정책지원이 필요하다. 본 연구의 사례분석 결과를 바탕으로 제안하고자 하는 전략과 지원방안은 다음과 같다. 첫째, 소규모 여성 기업활동이 활성화되기 위해서는 마케팅 전략의 개발과 이에 적합한 교육훈련이 필요하다. 사례분석 결과 김치가공사업에서 소규모 여성기업은 차별화 전략을 통해 시장경쟁력을 확보할 수 있을 것으로 보인다. 소규모 여성기업은 재래식 수작업 생산과 적소마케팅을 통해 고부가가치 상품화 하면서 안정적 판로를 확보해야 할 것이다. 또 중소기업간의 공동구매와 공동브랜드 사용을 통해 비용부담과 위험을 최소화하면서 경쟁력을 강화할 수 있을 것이다. 둘째, 개별기업의 경영전략이 효과를 거둘 수 있도록 현재의 경영환경을 개선하기 위한 변화 노력이 수반되어야 한다. 지금까지 누적되어 온 차별 시정을 위한 지원정책이 실시되어야 하며, 성차별적 경영환경과 사업관행의 변화를 통해 여성 친화적 경영환경을 조성할 수 있는 정책이 마련되어야 한다. 이를 위한 정부의 지원정책은 크게 두 가지로 나누어 볼 수 있다. 먼저 현재 기업활동을 하고 있는 여성기업가를 위해 획일화된 위생기준과 품질보증제도에서 벗어나 수작업으로 생산된 제품의 품질도 객관적으로 보증할 수 있도록 하는 위생검사기준과 품질보증제도가 마련되어야 한다. 또 남성중심의 사업관행으로 인한 불이익을 보상하기 위해 정부나 공공기관의 단체급식에서 여성기업의 제품을 우선 구매하도록 하는 동의 판로지원이 필요하다. 그리고 예비 여성 창업자를 위해서 창업과정에서 요구되는 시설기준 완화와 창업지원 확대, 경영훈련기회가 제공되어야 할 것이다. 셋째, 여성 기업활동의 공식화·가시화 노력을 통해 성차별적인 사회인식의 변화가 필요하다. 이를 위해 여성의 소규모 기업활동을 포함하는 공식적 실태조사가 필요하고, 소규모 여성기업의 네트웍을 활성화하여 여성이 기업활동 경험을 공유하고 집단적 세력화를 도모할 수 있도록 여성연대의 장이 마련되어야 할 것이다. ; For last ten years, a number of women foundation and entrepreneurship has been increasing. Women s entrepreneurship is getting attention academically and politically as their economical contribution is recognized. In 1999, Korean government passed Act for women entrepreneurship . Many feminists believe that women s establishment and their experiences will help them for right of finance decision making, representation and empowerment. Their experiences will bring women s financial independence and higher social standing. However, women s entrepreneurship has been excluded from many researches and policy. So working experiences of women s entrepreneurship has been nonofficial and unvisual. And there is no official study or theory of women s entrepreneurship because most of previous researches on the study are not represented real experience of business women. Therefore, I try to discuss methodology of women s entrepreneurship research and specific plans through the women s real experiences of business. In my thesis, I want to focus on social structure, not individual and sexual differences of access to resources of entrepreneurship. I expand my research subject from individual to social structure because we can have better understanding if we consider women entrepreneur s social positions and situations. In my thesis, I also look at how women enterprises establishment resources and gender division of labor are limited. I use Brush(1998) s theory because it is very useful to explain how the resource gap make the sexual differences of the entrepreneurship. And it is also useful to understand characteristics of women s enterprise and management style. I categorize women entrepreneurs according to their situation, experiences and resources. So I limit my research who start up their business on domestic skill. I specially choose Kimchi industry for example of women entrepreneurship. I am going to discuss start-up resources, management style and environmental factors. First, women entrepreneurs use their domestic skills as foundation resources in Kimchi industry. Women who has limitations of working experiences and social experiences due to our social structures do not have change to use their resources. Second, these special characteristics of business influence on women s management style. They build their business in their own community. It influences their management. Therefore, women has different methods that support of handmade process and tastes even though other major Kimchi industries go other directions. Third, these characteristics cause result that reduce chance and possibility of entrepreneurship. Especially small business is reduced rapidly due to government policy. Kimchi industries are capitalized by government. So, market opportunity and competence of women s enterprise is shrinking up because of unbalanced government policy and not enough resources. According to industrialization men are high ranking managers or skilled workers. At the same time, women are low workers or just consumers. Women s labor and domestic skill are devaluated. It cause clear discrimination of sex and genderizing of entrepreneurship. However, industrialization of Kimchi provides a chance for women to work. There are possibilities of shrinking discriminations of sex because there is no high volume production and efficient industrialization. So, to expand opportunity of women s entrepreneurship we need to recognize the sexual gap of the access to the resources and opportunity and possibility in the entrepreneurship. We also have to develop marketing strategy and policy to reduce discrimination in the business. As a result of my thesis, we need strong support policy from government. Government need to provide training program for small women enterprise owner. According to a report, small women Kimchi enterprise can be successful by marketing strategy. Women enterprise can make high profit by traditional handmade method production and niche marketing. Each company need to work together to minimize risk, for example joint brand. To establish the policy, government need to do three things. First, government should change policy of warranty. They need to make new warranty of products for women enterprises. They need to provide the way to sell, for example school lunch program. Second, they also need to make marketing program, support of start-up for future business people. Third, we have to acknowledge businesswomen by changing our thoughts toward them. We need official study for working women. We also need to make network of sisterhood for empowerment of women entrepreneurship.
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