View : 1003 Download: 0

Romey의 교과서 평가 방법을 이용한 제7차 교육과정에 따른 중학교 6종 과학 교과서의 탐구적 성향 분석 : 에너지 영역을 중심으로

Title
Romey의 교과서 평가 방법을 이용한 제7차 교육과정에 따른 중학교 6종 과학 교과서의 탐구적 성향 분석 : 에너지 영역을 중심으로
Authors
김현정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The aim of this study is to investigate how much discovery-oriented the Middle school Science Textbooks Based on the 7th educational curriculum are and find out the problems which need to be improved and figure out reform measures. As for the method of this study, Romey method is used to analyze the three components; Contents of textbook, Figures and Tables, and Questions. The result of the study is summarized as the following : The first, As for the contents, six types of Middle school science 1 textbooks proved to be discovery-oriented generally, but textbook C is proved too much discovery-oriented. In respect of Figures and Tables, while the figures and tables of textbook A, C, E are enough to play the role of stuff of research activities for students, those of textbook B, D, F are proved to be a bit unsuitable to stimulate curiosity of students. The Questions suggested on six types of Middle school science textbooks generally show discovery-oriented disposition. The second, As for the contents, six types of Middle school science 2 textbooks proved to be discovery-oriented generally, but textbook C is proved too much discovery-oriented. In Figures and Tables, the figures and tables of five types of Middle school science textbooks, except type E, are suitable for stuff of research activities, but those of textbook E are unsuitable to lead students to discovery method. From the viewpoint of Rm, while the Questions suggested on textbook A, B, C, F are all show discovery-oriented disposition, textbook D, E carry Questions which turn out to be discovery-oriented excessively. Judging from the above results, the Middle school Science Textbooks based on the 7th educational curriculum are relatively discovery-oriented, but some of them are not suitable for the aim of the 7th curriculum pointing to discovery method. Such latter textbooks commonly have over-discovery-oriented Contents and Questions, and besides Figures and Tables are not appropriate to discovery method. Therefore, when new textbooks by next curriculum are developed, the merits and demerits of each above 6 types of textbooks should be consider ed.; 현대사회는 고도의 과학 지식과 산업 기술의 발달로 나날이 눈부시게 발전하고 있으며, 이러한 시대에 과학을 통한 우리나라의 위치를 확고히 하기 위해서는 과학 교육이 중요한 부분을 차지한다. 따라서 과학 교육을 위해 현재 학교에서 사용하고 있는 가장 기본적 학습 자료인 과학 교과서 개발이 무엇보다 필요함을 인식하고 이러한 점을 고려하여 본 연구는 진행되었다. 연구 대상으로 제7차 교육과정에 따라 새롭게 개편되어 2001년에 처음 사용되기 시작한 중학교 1학년 과학 교과서 6종과 연차적 적용으로 올해 처음 사용되기 시작한 중학교 2학년 과학 교과서 6종을 에너지 영역 중심으로 분석하고, 학년에 따른 각 교과서가 얼마나 탐구적인지를 살펴 그 문제점과 개선방안을 알아보았다. 우선, 연구절차에 따라, Romey가 제시한 교과서 분석방법을 바탕으로 중학교 1·2학년 과학 교과서를 본문내용, 그림과 도표, 질문 등 3가지 항목을 선정한 후 그 결과를 분석을 하였다. 연구 결과, 제7차 교육과정에 따른 중학교 1·2학년 과학 교과서의 탐구적 성향에 대한 교과서의 유형은 단원별로 다소 차이가 있기는 했지만, 평균 Rm값을 통해 분석한 결과, 분석한 항목에서 대부분의 교과서가 탐구형 교과서임을 알 수 있었다. 그러나 몇몇 교과서에서는 탐구형 교과서로서 바람직하지 못한 결과를 보였는데, 이러한 결과를 살펴보면 항복별로 공통된 특징을 갖고 있었다. 즉, 이러한 교과서들은 본문 내용과 질문면에서 모두 지나치게 탐구적 성향 갖는 교과서들이고, 그림과 도표에서는 탐구형 교과 자료로 다소 부족한 권위주의적 자료로 분석되어졌다. 이상의 결과로 볼 때, 탐구형 교과서로 보여지지 않는 교과서들은 본문내용에서는 학생의 인지적 수준을 고려한 학습 자료를 적절히 첨가하고, 그림과 도표에서는 화려한 외형적 차원 못지 않게 학생들에게 어떤 학습 활동이나 자료를 사용할 수 있도록 하는 자료를 제시해야 하며, 질문에 있어서는 오히려 교과서 내에서 직접 답을 찾을 수 있는 질문의 양을 늘이는 등의 조절이 있어야 할 것이다. 다음 교육과정에서 새 교과서 개편 시에는 이러한 각 교과서마다의 탐구적 성향을 고려한 지속적 개발이 필요하리라 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE