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7차 교육과정에 의한 탐구 실험 및 실험 평가 준거 개발 : 중학교 7학년 '빛' 단원을 중심으로

Title
7차 교육과정에 의한 탐구 실험 및 실험 평가 준거 개발 : 중학교 7학년 '빛' 단원을 중심으로
Authors
전경아
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 7차 교육과정 7학년 학생들을 위한 빛 단원의 실험을 탐구적인 실험으로 재구성하고, 이를 객관적으로 평가할 수 있는 구체적인 실험 수행평가 준거로서 보고서 채점 기준과 실험기능 채점 기준 및 실험태도 채점 기준을 개발하였다. 개발된 탐구실험서는 학생용 탐구실험서와 교사용 실험지도서로 이루어지며, 실험서의 실험들은 각각 예측(Prediction), 관찰(Observation), 설명(Explanation)의 세 단계를 거치도록 구성되었다. 탐구과정 요소로는 7차 교육과정에 제시된 탐구 기능 분류 방법을 이용하였다. 사전 검사로서 제 7차 교육과정이 적용되는 서울 소재 중학교 7학년 학생 120명을 대상으로 빛 개념에 대한 평가를 실시하였다. 사전 검사 이후, 3인 1조로 빛의 반사, 굴절, 분산과 합성에 대한 세 가지 실험을 수행하였고, 실험 중에는 개발된 채점 준거로 실험기능과 태도를 평가하였으며 탐구실험 후의 개념 변화를 알아보기 위해 사후 검사를 수행하였다. 실험 내용이 실험 목표에 적합한가, 탐구 중심적인가에 대한 타당도와 세 가지 실험에 포함되어 있는 19개 문항에 대한 채점 준거의 타당도, 그리고 3인의 채점자간 신뢰도로부터, 이 연구에서 개발한 세 가지의 실험과 실험 수행평가 도구는 타당하고 신뢰할 수 있는 평가 도구임을 알 수 있었다. 중학생들은 초등학교 과정에서 빛에 대한 개념을 학습했음에도 불구하고 여전히 빛에 대한 오개념을 가지고 있었는데, 이 연구에서 개발된 탐구실험은 그들의 오개념 교정에 효과적이었다. 따라서 학생들의 선행개념을 고려하는 탐구실험은 학생들이 과학적인 개념을 갖게 하는데 도움이 되는 것으로 판단된다.; In this study, experiments in the chapter of light for 7th-year students in Junior-high 7th Science Curriculum are reorganized into inquiry-based experiments, and some detail criteria of scoring rubrics, and rubrics for manipulative skill and individual attitudes in a laboratory are developed for performance assessment. The developed experiment report is composed of students group activity sheets and teacher guides. The experiments in the report are designed to be performed following the three steps of "Prediction", "Observation", and "Explanation". As a science process skill, the methodology suggested in Junior-high 7th Science Curriculum is used. As an pretest, 120 7th-year students in Middle school in Seoul, where Junior-high 7th Science Curriculum is being carried out, are evaluated by understanding of the concept of light. After this pretest, each group composed of 3 students performs three experiments of reflection, refraction, dispersion and composition of light, and the ability and attitude of learners in a lab are evaluated using rubrics for each learner, and the performance of each group is evaluated based on lab report. In addition, a post test is performed in order to examine the progress in the understanding of the concept of light. According to validity in the appropriateness of experiments, inquiry, 19 questions included in the experiments, and inter-scorer-reliability, it can be thought that the lab report and scoring criteria developed in this study is valid and credible. Although Middle school students learned the concept of light in elementary school, they still have some misconceptions. The inquiry-based experiments developed in this study are effective on correcting their misconceptions. Thus, it can be seen that recognizing learner s some preconceptions can be helpful in making them have scientific concepts.
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교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
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