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멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 태도에 미치는 영향 : 중학교 2학년 '광합성과 호흡'단원을 중심으로

Title
멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업성취도와 태도에 미치는 영향 : 중학교 2학년 '광합성과 호흡'단원을 중심으로
Authors
정지나
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 멀티미디어 학습 자료를 개발하고 심화·보충형 수준별 수업에 적용하여 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 중학생의 과학 학업 성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 영향을 알아보았다. 연구 대상은 중학교 2학년 남·녀 학생 127명으로 통제 집단은 전통적인 설명식 수업을 하였고, 실험 집단은 멀티미디어를 활용한 수준별 수업을 실시하였다. 연구 단원은 중학교 2학년 과학 광합성과 호흡 단원으로 약 4주동안 4차시에 걸쳐 수업 처치를 하였다. 수업 처치 전·후에 학업 성취도 검사와 과학에 대한 태도 검사를 실시하였으며 검사 결과는 SPSS 10.0 통계 프로그램을 사용하여 공변량 분석(ANCOVA)을 하였다. 본 연구를 통해 얻어진 결론은 다음과 같다. 과학 학업 성취도 검사 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 전통적 수업에 비해 중학생의 과학 학업 성취도 향상에 유의미한 효과가 있었다(p<.01). 사전 성취 수준과 성별에 따른 수업 처치의 효과를 분석한 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 학업 성취도면에서 상위 집단과 하위 집단, 남·녀 모두에게 효과적이라는 결과가 나왔으며 하위 집단(p<.05)보다는 상위 집단(p<.01)에게, 남학생(p<.05)보다는 여학생(p<.01)에게 더 효과적이었다. 과학에 대한 태도 검사 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 전통적 수업에 비해 중학생의 과학에 대한 태도 향상에 유의미한 효과가 있었다(p<.01). 사전 성취 수준과 성별에 따른 수업 처치의 효과를 분석한 결과 멀티미디어를 활용한 수준별 수업이 과학에 대한 태도면에서 상위 집단과 하위 집단, 남·녀 모두에게 효과적이라는 결과가 나왔으며 하위 집단(p<.05)보다는 상위 집단(p<.01)에게, 남학생(p<.05)보다는 여학생(p<.01)에게 더 효과적이었다.; The purpose of this study was to find the effect of ability level grouped instruction using multimedia on science achievement and attitude of middle school students. The researcher developed the multimedia program for the level grouped lesson. Then, the multimedia program applied to the science class. And it investigated changes in achievement and attitude of students by comparing with score and gender. The subjects were 127 second grade students in a middle school. They were divided into two groups : the ability level grouped instruction using multimedia applied class(experiment group) and the traditional lecture-centered class(control group). And pre-test was done for their achievement and attitude. Both groups were taught "Photosynthesis and Cell Respiration" for 4 weeks. After 4 weeks study, post-test was done to find changes in achievement and attitude. And the scores of pretest and posttest were estimated by ANCOVA. The results are as followed : 1. The ability level grouped instruction using multimedia was more effective in increasing students science achievement than the traditional one(p<.01). (1) The experiment group was effective in increasing students achievement to both superior and inferior team. In particular it was much more successful for the superior team(p<.01) than the inferior team(p<.05). (2) The experiment group was effective in increasing students achievement to both boys and girls team. In particular it was much more successful for the girls team(p<.01) than the boys team(p<.05). 2. The ability level grouped instruction using multimedia was more effective in increasing students attitude toward science than the traditional one(p<.01). (1) The experiment group was effective in increasing students attitude to both superior and inferior team. In particular it was much more successful for the superior team(p<.01) than the inferior team(p<.05). (2) The experiment group was effective in increasing students attitude to both boys and girls team. In particular it was much more successful for the girls team(p<.01) than the boys team(p<.05).
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