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시각과 미각의 형태적 상호 연관성에 관한 연구

시각과 미각의 형태적 상호 연관성에 관한 연구
Issue Date
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
이화여자대학교 디자인대학원
Modern society is a world of sense and information. Consumers are able to express their sens it ivity and image and thus obtain a sense of self-contentment. The feelings and emotions of man life in a basic criterion, to understand this subconscious sense of image is being recognized as an important task as society is changing. To design a product that will satisfy sensitivity, fundamental comprehension and understanding of the sense of man is needed along with the ability to express sense in to design elements in substantiating the product. According to the currents of the times, this study is focused on the interrelation between sense of sight and taste expressed in forms and shapes of products. By analyzing the various forms of senses of sight and taste expressed in products by describing it in image vocabulary, we can reinterpret sense in a design way of thinking. By sensually approaching products in various ways of sight and taste, the emotional and sensual images of the consumer can be analyzed and thus be objectively undersood. Furthermore, by expresssing the customer s sensual images through adjective phrases in regards to taste and flavor, it is possible to analyze the form, color, texture and exterior and various other char acter is tics of the product. Thus establish theoretical backing when developing products. In all design aspects by joining color and form with other senses such as sight, taste, touch, hearing, and smell, and by expressing the images of taste it is possible to make products more satisfying. Moreover the characteristics of sense of sight and taste can be utilized in various ranges of business. In times of economical abundance, now not only can people appreciate the good functions and qualities of products, they can also demand products according to there sensual and image requirements. The purpose of this study is not to limit but to broaden one of the branches of design known as the sensual industry which is related to senses and emotions of man and in various ways apply it to wider ranges of business.; 현대 사회는 감성 정보화 시대이다. 소비자들은 자신의 감성과 이미지를 표출하여 만족감을 추구하고 있다. 이간의 감정에 기준 척도를 두고 잠재적인 감성 이미지를 파악하는 것이 중요한 과제로서 인식되어져 가고 있으며 그게 맞춰 사회가 변화하고 있다. 감성적으로 충족된 제품을 디자인하기 위해서는 기본적으로 인간의 감각에 대하여 이해하고, 감성을 디자인 요소로서 표출함으로서 제품으로 실체화하여야 한다. 이러한 시대적 흐름에 따라 본 연구에서는 제품에서 나타나는 시각과 미각의 형태적 상호 연관성을 찾는데 초점을 맞추었다. 제품에서 니겨지는 시각과 미각의 여러 유형을 맛의 이미지 언어로 분석하여 감각을 디자인적 사고를 통하여 재해석하였다. 제품을 감성적으로 접근하여 소비자의 감성 이미지를 시각과 미각에서 다양하게 접근하여 객관적인 언어의 형태로 표현함으로써 그 실체를 파악하였다. 또한, 소비자의 감성 이미지를 맛의 형용사로 표현하여 제품의 형태와 색채 질감 표면 등으로 분석함으로써 제품 개발 시 적용할 수 잇도록 이론적 배경을 정립하였다. 디자인 전면에 색과 형태를 시각과 미각, 촉각, 청각, 후각의 다른 감각을 공유하여 맛의 이미지로 표현하여 좀 더 만족감을 줄 수 있는 제품에서 사용하여, 시각과 미각의 특징들을 다양한 범위의 사업에 쓰일 수 있도록 넓히고자 한다. 경제적으로 풍요로운 시대를 맞이하여 사람들은 이제 상품의 좋은 기능과 좋은 품질에만 만족하지 않고 이와 더불에 감성에도 맞는 제품들을 요구하고 있다. 본 연구의 목적은 이러한 인간의 감각과 감성에 관련되어 발전되어 가고 있는 디자인의 한 분야인 감각 산업을 한곳에 국한된 것이 아니라 다양하게 넓은 범위의 사업에 쓰일 수 있도록 하는 것이다.
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