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인터넷비지니스 산업의 attention barrier전략 : 진입장벽을 중심으로

Title
인터넷비지니스 산업의 attention barrier전략 : 진입장벽을 중심으로
Authors
강윤정
Issue Date
2002
Department/Major
정보과학대학원 전자상거래학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to come up with new strategy on Attention Barrier which raise the switching cost factor in terms of access barrier existing in the Internet business environment. Based on this strategy, this study is to review the case study on the Attention Barrier strategies of successful enterprises in the Internet business area. Since this Attention Barrier has been regarded as one of the challenges to overcome in order to achieve the success although excellent technologies and services are held, it is very important to secure and maintain the customer s attention. Attention Barrier will be introduced upon the access barrier factors and the Internet business environment change. Enterprise s Attention Barrier strategies in order to attract customer s attention can be summarized as follows; (1) Database (2) Interactivity. This study categorized 4 types of business strategies as follows; ① General Attention Barrler Strategy, ㉧ General Attention Barrier Strategy, ③ Personal Attention Barrier Strategy, ④ Ereative Attention Barrier Strategy. These 4 types of Attention Barrier strategy will affect on the network effect, which generate high switching cost in the Internet business and Lock-in, reaching an competitiveness over competing companies by creating the high switching cost ban-ier. By analyzing the Attention Barrier strategy in the Internet business, thls study covered the case study on the Attention Barrier strategy focusing on the companies holding monopoly competitiveness status from the beginning of the Internet to the present. The result of the study reached the conclusion that technology and processing capability to integrate, store, maintain the data related to companies customers in order to effectively utilize the Attention Barrier are required and interactive customer relationship is also crucial.; 본 연구에서는 인터넷 비즈니스 환경에서 존재하는 진입장벽의 전환비용 요소를 높이는 Attention Barrier에 관한 새로운 전략을 제시하고 이러한 전략에 근거하여 Attention Barrier 전략의 적용 사례를 인터넷 비즈니스에서 성공한 기업들의 살펴본다. 이는 인터넷 비즈니스에서 뛰어난 기술력, 서비스를 착보하고 있어도 성공을 위해서 극복해야 하는 문제로서 고객의 주목(attention)을 착보 유지하는 것이 중요한 문제로 대두되고 있기 때문이다. 인터넷 비즈니스의 찬경 변화와 이에 따른 진입장벽의 요인을 통해 Attention Barrier를 도출한다. 고객의 주목(attention)을 이끌어내기 위한 기업의 Attention Barrier 전략은 (1) 데이터 베이스와 (2) 양방향성(interactivity)이라는 두 가지 요인에 의해 특정 지워질 수 있으떠, 이러한 두 가지 요인에 따라 Attention Barrier 전략을 ① General Attel)tion Barrier전략, ② General Attention Barrier 전략, ③ Personal Attention Barrier 전략, ④ Ereative Attention Barrier 전략 네가지 유형으로 구분하였다. 이러한 네가지 유형의 Attention Barrier 전략은 인터넷 비즈니스에서 높은 전환비율을 발생하는 네트워크 효과와 고착(Lock-in)에 영향을 주어 높은 진입장벽 형성을 통해 경쟁 기업에 대해 경쟁우위를 갖는다. 인터넷 초기부터 현재까지 독점적 경쟁우위를 착보하고 있는 기업을 대상으로 Attention Barrier 전략의 활용을 연구한 결과 Attention Barrier는 기업의 비즈니스 목적에 따라 적합한 Attelltion Barrie전략이 필요하였으며, 효과적인 활용을 위해서는 기업의 고객과 관련된 정보의 통합, 저장, 관리를 위한 기술과 처리 능력을 보유하고 있어야 하고, 양방향성(interactivity)을 통한 관계형성이 중요함을 알 수 있었다.
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정보과학대학원 > 전자상거래학전공 > Theses_Master
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