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관세청의 공중관계 정도가 관세행정 업무 이해도에 미치는 영향

Title
관세청의 공중관계 정도가 관세행정 업무 이해도에 미치는 영향
Authors
김호경
Issue Date
2002
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Abstract
조직을 둘러싼 환경의 변화는 어느 조직체나 조직의 관리를 위해 공중을 이해시키는 일이 새로운 전략으로 대두되었다. 이에 따라 조직의 효율적 관리를 위하여 조직의 PR부서나 PR활동이 부각되었다. 이러한 변화의 흐름은 행정분야에서도 자유시장의 개념을 도입하여 국민을 고객으로 보고 행정서비스를 상품으로 포장하여 국민을 만족시킬 수 있는 조직으로 변하려는 노력을 기울이게 되었다. 따라서 관세청에서도 선진적 마케팅 개념을 도입하는 등 관세행정 PR방안을 모색하려는 노력을 기울이게 되었다. 그러나 관세업무 분야의 다양함과 특수성으로 인하여 업무에 대한 이해도가 낮아 서로 오해가 발생되는 등 적극적인 PR활동의 부진으로 관세청은 공중으로부터 부정적인 이미지를 갖게 되었다. 먼저 이 논문에서는 그동안 사용되어 왔던 공보나 홍보, PR 대신에 Public Relations을 "공중관계"로 사용하는 것이 바람직하다고 생각하여 채택하였다. 결론부터 말하자면 이 연구에서는 관세행정의 PR활동의 목표가 각 공중들과의 관계 증진 측면에서 바라볼 필요성이 제기되면서, 관세청의 PR활동이 관세청과 공중들과의 장기적이고 유기적인 관계 형성에 초점을 맞추어야 한다는 것이 연구 목적이다. 본 연구에서는 기존의 공중관계성에 대한 연구 결과를 토대로 관세청에 대한 공중관계 정도를 측정 가능한 요소로 신뢰성, 개방성, 헌신성, 만족성, 상호 공존적 관계성 등으로 결정하여, 이러한 관계성 요인들의 정도에 따라 관세행정 업무 이해도가 영향을 받는다는 가정 하에 전개하였다. 연구방법으로는 관세청의 여러 공중들 중에 해외여행 자유화에 따른 여행객의 증가로 인해 관세행정과 쉽게 접할 수 있는 공중인 해외여행자를 대상으로 관계성 측정 요소에 대한 설문 문항을 개발하여 실증적 분석을 통한 설문조사를 실시하였다. 이에 수집된 자료를 분석하기 위해서 먼저 관계성 요인을 측정하는 설문 문항의 신뢰도를 분석하고, 공중관계 요소와 이해도가 어떠한 관계인지를 검증하기 위하여, SPSS의 요인분석과 상관관계 분석 및 다중 회귀 분석 방법을 주로 이용하였다. 주요한 연구 결과로는 첫째, 관세청에 대한 공중관계 요소와 인구통계학적 요소인 연령과는 정적인 관계로 나타나 연령이 많을수록 더 호의적인 결과가 나왔고, 학력이나 여행횟수와는 부적인 관계로 나타나 고학력 자나 여행횟수가 많을수록 신뢰성이 떨어졌다. 이러한 연구결과로 앞으로의 PR 활동의 목표가 젊은층과 고학력자, 그리고 여행횟수가 많은 여행자들에 대하여 관계성의 요소를 높이기 위한 활동으로 변해야 한다는 점을 시사한다고 하겠다. 둘째, 관세청에 대한 공중관계 요소와 이해도와의 상관관계 분석 결과로는 신뢰성, 개방성, 헌신성, 만족성 모두 정적인 관계를 맺고 있어, 이는 관계성 요소가 높으면 이해도도 높게 나타난다는 결론을 얻었다. 이러한 결과는 관세청의 관계성 증진 노력이 관세행정의 효율적인 수행에 도움이 된다는 것을 확인한 것이다. 셋째, 다중회귀 분석을 통한 관세청에 대한 각각의 공중관계 요소와 이해도가 어떠한 영향을 미치는가에 대한 결론에는 조직 공중관계 요소 중에 만족성이 이해도가 유의미한 영향 관계를 형성한다는 것을 규명하였다. 이를 위해서 여행자가 "만족하다"고 느낄 수 있는 실행 가능한 PR 프로그램의 개발이 필요하다. 이 연구의 의의는 행정분야에서도 조직공중관계가 중요하다는 것을 증명하였으며, 관계성에 대한 실증적 연구로서 이론적으로 확인했다는 점이다. 위와 같은 연구 결과를 바탕으로 공중관계 요소를 통해 관세행정 업무 이해도를 높이기 위한 PR전략의 수립 및 실행에 도움을 줄 수 있다는 것이다. 지금까지 미디어 중심의 보도자료에만 치중해 왔던 관세행정 홍보방안의 한계를 벗어나, 이제부터는 관세청이 새로운 환경에서 안정적이고 효율적인 관세행정을 실행하기 위해서는 관계공중들과 장기적이고 바람직한 관계 구축을 위해 노력해야 하며, 특히 가장 유의미한 공중들의 만족성 을 이끌어 내려는 PR 전략이 필요하다는 것을 시사하고 있다.; Owing to changes in environment surrounding organization, making the public understand has risen as a new strategy to manage any organization or system. Accordingly, PR divisions or PR activities of organization were strengthened to manage organization efficiently. The current of such changes led to introduce the concept of free market in the field of administration, to consider the people as customers, to pack up administrative services as products, and to make efforts to change into organization satisfying the public. Therefore, the Office of Customs Administration also made efforts to find PR plans for customs administration by introducing several advanced marketing concepts. However, negative images of the Office of Customs Administration were established owing to inactivity of positive PR activities such as misunderstanding by insufficient understanding of services because of the variety and uniqueness of customs services. First, in this study, the researcher selected Public Relations as a reasonable term instead of the used official report or publicity, and PR. The purpose of this study is that PR activities of the Office of Customs Administration should be focused on forming long-term and organic relation between the Office and the public as the necessity is suggested that purpose of PR activities of the customs administration should be considered in view of relation improvement with each public. This study defined public relations level of the Office of Customs Administration into measurable factors such as reliability, openness, contribution, satisfaction, and coexistent relationship on the basis of the previous findings for the existing public relations, assuming that understanding of customs administrative services is affected by level of these relations factors. For methodology, the researcher made questions to measure relationship for the public overseas travelers, who can come in contact with customs administration easily, among various public from increase of travelers by liberalization of overseas travel and performed questionnaire for verification by practical analysis. For analysis of the collected data, the researcher analyzed reliability of questions to measure the relationship factors. To verify the relationship between public relations factors and understanding, the collected data was analyzed by factor analysis, correlation analysis, and multiple regression analysis with SPSS. Findings of this study are as follows. First, it was revealed that public relations factors and age as a demographic factor for the Office of Customs Administration showed positive relation. The higher is age, the more friendly is result, and it showed negative relation with schooling or frequency of travel such that reliability was reduced in person with higher scholarship or higher frequency of travel. This result implies that the future goal of PR activities should be changed into activities to enhance qualitative factors of relationship for young people and person with higher scholarship and higher frequency of travel. Second, as a result of correlation analysis between public relations factors and understanding for the Office of Customs Administration, it was revealed that reliability, openness, contribution, and satisfaction were positively related - that is, the more factors are related, the higher is understanding. This result means efforts to improve relationship of the Office of Customs Administration contribute to the efficient execution of customs administration. Third, for the effects of public relations factors and understanding on the Office of Customs Administration by multiple regression analysis, it was revealed that satisfaction among organization public relations factors forms the most significant relationship with understanding. Accordingly, PR programs enabling to "satisfy" travelers should be developed. This study is significant in that it proved importance of organization public relations in the field of administration and confirmed it theoretically as a practical study on relationship. Based on the aforesaid findings, this study can contribute to establishment and execution of PR strategies to enhance understanding of customs administration services by the public relations factors. This study implies that the Office of Customs Administration shall make efforts for establishing long-term and desirable relationship with the related public and prepare PR strategies to lead the most significant ‘satisfaction of the public’, in order that it can execute stable and efficient customs administration in new environment out of limitations of PR plans in customs administration, which have been focused on reports centered on media.
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