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생태여성주의적 입장에서 본 영성교육

Title
생태여성주의적 입장에서 본 영성교육
Authors
김정인
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 생태계 파괴의 원인과 여성억압의 원인이 동일한 철학과 사회구조를 기반으로 한다는 생태여성주의적 입장에서 생태계 파괴와 여성억압의 각각의 원인을 살펴보고 이러한 동일한 억압의 해결방안의 하나로 영성교육을 제시한다. 자연파괴와 여성억압의 원인은 첫째로 성과 속, 남성과 여성, 문명과 자연, 영과 몸을 분리하여 우열적 서열을 형성함으로써 전자의 후자에 대한 지배를 정당화하는 이원론이다. 둘째는 르네상스 이후 인한 인간의 무한한 욕망과 산업발달에 대한 반성없는 막연한 낙관으로 인간을 물질에 종속시킨 서구 산업주의이다. 또한 이것은 과학과 결탁하면서 타자 를 나 를 위한 물질적 도구로 전락시키는 결과를 더욱 가속화시켰다. 셋째는 이원론과 서구 산업화의 과정으로 더욱 심화된 가부장적 구조이다. 가부장적 구조는 가정 안에서 가장인 남성에게 나머지 가족이 종속되는 형태인데, 가장의 권위는 경제력과 사회적 힘에 의해서 주어진다. 그리고 사회적 힘을 받은 가장의 권위는 다시 사회로 확대되어 지배와 종속을 재생산하게 된다. 이러한 생태계 파괴와 여성에 대한 억압은 영성에 대한 논의를 가져온다. 그 이유는 생명적 존재들이 자신의 생명력을 자유롭게 활성화시키지 못하고 억압당하는 현실에서 생명을 자유롭게 해방시키는 힘을 필요로 하는데, 그 힘이 바로 영성이기 때문이다. 영성은 하나님에게 받은 생명을 하나님에 대한 체험으로 새롭게 태어나게 하고, 이러한 새 생명의 감동을 이웃과 세계로 확산시키는 힘을 말한다. 즉 영성의 핵심은 생명에 대한 경외와 생명의 자유로운 활성화를 목표로 하고 있다. 그렇기 때문에 영성을 체득해 가는 과정은 세계와 역사 속에서 발생된 불의와 불평등에 대해 투신하게 하며 존재들을 소외시키고 억압하는 구조에 대항하는 창조적이고 변혁적인 과정을 따르게 한다. 그리고 이를 위해서는 영성을 생명의 관점에서 이해하고, 자연과 여성과 하나님에 대한 조작된 이해를 영성의 본래적 의미에서 재해석하는 작업을 필요로 한다. 이에 따라서 본 논문은 재해석된 영성이해를 바탕으로 영성교육의 내용들을 재구성하고 기독교교육의 나아갈 방향을 제시한다. 영성교육의 내용은 상상력을 통한 자연 친화적 상징교육과 억압자와 피억압자의 해방교육, 만남의 교육, 상호보살핌의 교육으로 구성하였다. 상상력을 통한 자연 친화적 상징교육은 이원론과 산업주의, 가부장적 구조 속에서 남성적이고 문명적인 것, 즉 강한 것이 선 이라는 조작된 상징을 극복하고 창조 당시의 생명에게 주어진 본래적 가치를 찾아내고 교육하는 것이다. 그리고 생명의 본래적 가치를 찾기 위해서는 기존의 이성을 중시하던 실증적 학습풍토의 대안으로 정신적, 정서적 차원까지 포함할 수 있는 통합적이고 개방적 능력인 상상력을 교육방법으로 사용하였다. 특히 실증적 접근으로 논의하기 어려운 영성교육에서 상상력을 통한 교육은 필수적이라고 할 수 있다. 억압자와 피억압자의 해방교육은 강요와 순응에서 벗어나 주체적인 자신의 목소리로 세상을 바라볼 수 있도록 하는 교육이다. 해방교육은 기존의 학교교육인 설교식, 은행저금식 교육을 지양하고 교사와 학생이 대화를 통해 자신과 세계를 주체적으로 볼 수 있게 한다. 그러므로 해방교육은 소외되고 억압당한 여성의 해방뿐만 아니라, 자연과 여성에 대한 억압과 착취를 가능하게 하는 구조 속에서 자신도 모르게 가해자가 되어버린 남성의 해방까지도 가능하게 한다. 또한 이것은 생명을 총체적이고 통전적으로 바라보는 해방과 변혁의 영성을 인식하는 교육의 기초가 된다. 만남의 교육은 모든 생명의 관계성 속에서 서로 영향을 주고 받는다는 입장에 서 있다. 그것은 일방적인 관계가 아닌 상호관계가 이루어지기 위해서는 평등한 존재로서 서로가 만나 자기중심적이었던 자아를 서로의 실존과 경험을 받아들임으로 더 큰 가능적 자아 로 변화시켜야 하기 때문이다. 즉, 하나님과의 만남, 이성(異性)과의 만남, 자연과 인간의 만남을 통해 공동체적 지구를 만들어가기 위한 교육이 만남의 교육이다. 상호보살핌의 교육은 남성과 여성의 도덕적 사고를 상대적으로 비교하는 것을 의미하지는 않는다. 생명을 활성화시키는 것은 논리적으로 말해지는 법과 도덕교육 이상의 교육이 필요하다는 것이다. 그러므로 도덕적 결과뿐만 아니라, 도덕적 행위와 그 행위가 이루어지는 관계들에 대한 고려와 배려가 상호보살핌의 핵심내용이라고 할 수 있다. 특히 기독교교육은 성서적 교훈을 지식적으로 받아들이는 것을 넘어서서 도덕적 정서를 기르고 도덕적 행위로 나아가는 것이 중요하다. 결론에서는 이와 같은 내용들을 기반으로 기독교교육이 지향해야 하는 생태정의(생명정의)를 제시하였다. 오늘날의 위기에 대해 인식한다는 것은 모든 생명이 하나님의 현현체로서 활성화될 수 있는 새로운 사회로 다시 나아갈 수 있다는 새로운 비젼을 내포한다. 그리고 이제 이러한 인식은 조작되고 왜곡된 구조를 변화시켜야 될 것이다. 불의에 대해 침묵하면서 참고 견디는 사랑만을 강조하는 것은 기독교의 참된 사랑이 아니다. 생명에 대한 진정한 사랑은 타자와의 관계 속에서 자아와 타자 가 아닌, 자아와 확대된 자아 로 서로를 인식하고 행동하는 것이다. 그리고 생명에 대한 인식과 행동이 병행할 때 억압과 착취의 문제는 소멸될 수 있고 창조적 영성을 경험할 수 있을 것이다. ; The purpose of this dissertation is to discuss causes from the perspective of ecofeminism that the correlation between the ecocide and the woman s suppression is able to be defined with the same background of philosophical, social structure and awareness. With this, this research will propose the necessity of spirituality education as a method to solve the above cause. The causes of ecocide and woman s suppression are as follows; First, the cause from the dualistic concepts as holiness and world, male and female, civilization and nature, spirit and body. In other words, the dualism is based on the awareness that the former inferior to the latter. Second, the cause of ecocide and woman s suppression can be traced to indescribable expectations for western industrialism and man s power which has been widespread since Renaissance. This cause accelerated so that someone can consider others as a selfish implement for themselves by a combination of western industrialism and technology. Third, patriarchy was more deepened in the process of those dualism and western industrialism. The patriarchal system is that a patriarch who is a man control other numbers in family. This authority was given by power of economy and society. It spreads into a society and then enters individual home again. In this way, The patriarchal system was reproducted. So these ecocide and woman s suppression bring about the necessity of the debate about spirituality. All of beings are devitalized their vitality by the oppressive society, so they need to find an outlet for their liberal desires. The outlet is the spirituality, therefore the spirituality is the recovery of spirituality and the creative of spirituality The spirituality means that it was given new life through relationship and experience between God and I, and spread influence new life to others. In short, the spirituality s aim is reverence and liberal growth of life. So a progress of the spirituality struggles against unjustices and unequalities In the other hands, terms such as spiritualty usually imply a mature understanding of life and existence. In this context, this research tries to correct a biased understanding of the correlation between self and others on the basis of the reinterpreted spirituality recently. Accordingly, there will find new areas and ways to restructure the contents of spiritual education on the basis of above understandings. So far, contents of the spiritual education, in this research, are mainly done from the nature-friendly symbolic education through imagination, the pedagogy for oppressing beings and oppressed beings, the education of encountering, the education of mutual care. These approaches seem to show roughly four kinds of characteristics. The nature-friendly symbolic education through imagination overcomes dualism and find essential values when human beings were created. For this, an imagination was used because it include integrated and opening power. Above all, it is essential to reveal the spirituality. The pedagogy for oppressing beings and oppressed beings helps to speak self-voice without a demand and an adaption. It releases men, himselves who have been made oppressing beings against themselves as well as nature and women. The education of encountering puts in mutual influences. It is not one-side but mutual relation, because it accepts others reality and experience. Therefore a being getting bigger as a possible-self. s The education of mutual care does not mean relative comparison between men s moral values and women s. Because an activity of life needs to be educated over a law and a moral, the spiritual education needs not only moral result but moral activity and its consideration. Especially, Christian education needs to overcome fragmentary biblical lessons and to consider emotional growth. As noted above, so far, this research represents what is the eco-justice that Christian education has to proceed cautiously. To perceive today s crisis is to mean eligible vision toward new society which is able to be activated as the revelationist(Shelkinah) of God. With this, there would have to correct the manipulated and distorted structure by these awareness change. To turn a deaf ear to injustice does not mean Christian love anymore. What really love someone is factually originated from not the relation between self and others but the relation between self and extended-self . With this, when the awareness and the behavior for beings go hand in hand, the problems like oppression and exploitation will be able to be disappeared naturally, and also is able to undergo creative spirituality.
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