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원시 그리스도교 세례의 다양성과 통일성에 관한 연구

Title
원시 그리스도교 세례의 다양성과 통일성에 관한 연구
Authors
김윤원
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
그리스도인들은 자신들이 그리스도인임을 어떻게 인식하는 것일까? 아마도 세례를 받아 교회에 입교하는 순간이 바로 자신을 그리스도인으로 인정하는 순간이 되지 않을까? 그렇다면 그리스도교라는 동일한 범주에 속한다 할지라도 교단에 따라 또는 신·구교에 따라 다양한 세례의 형태를 보이는 것을 어떻게 설명할 수 있을까? 그 세례의 효과가 입사식이라는 점에서는 동일하다 할지라도 각 공동체의 신앙, 전통, 신화, 상징, 사회적 정황 등의 차이에 따라 세례의 다양성이 나타나는 것은 아닐까? 특히 그 다양성이 나타나는 곳이 제의(세례, 성만찬)라는 점에서 그리고 제의가 종교를 구성하는 중요한 구성 요소인 바, 세례의 다양성은 그 종교의 특성을 드러내 주는 하나의 창문이 아닐까? 다시 말하면 입사식이라는 보편성 속에 드러나고 있는 각 그리스도교 공동체(종교)의 다양성은 각 공동체의 특징을 드러내 준다는 점에서 제의(세례)를 분석하는 것이 중요하다고 하겠다. 세례는 비단 오늘날뿐만 아니라 원시 그리스도교 내에서도 존재했고, 그때도 역시 세례가 다양한 모습으로 여러 공동체에서 동시 다발적으로 행해졌다. 그렇지만 그들 세례도 역시 입사식으로서의 특징을 가졌다는 점에서 주목할 만하다. 원시 그리스도교의 세례 역시 입사식의 특징을 가졌다는 점에서 보편성을 가지고 있다는 것이다. 또한 그 보편성 속에서 발견되고 있는 다양성은 우리가 알지 못하는 세계로 우리를 이끌어줄 수 있다. 바로 그 세례(제의)가 행해졌던 원시 그리스도교의 다양한 공동체의 모습을 다양한 세례의 모습을 통해서 유추할 수 있다는 것이다. 따라서 본고는 원시 그리스도교 세례의 다양성을 통해서 원시 그리스도교 내의 각 공동체 나름의 신학적 입장과 그들의 처한 삶의 자리가 어디인가를 파악하고자 했다. 제 1장에서는 본 논문의 목적과 연구 방법을 밝히고자 하였고, 제 2장에서는 세례가 어떤 점에서 보편성을 가지고 있는가를 가늠하는 잣대로서 통과의례에 관하여 살피려 하였다. 제 3장에서는 원시 그리스도교 세례의 종교사적인 배경으로서 유대교의 이방인 개종자 세례, 쿰란 공동체의 정결 의식, 밀의종교, 요한의 세례에 대해 살피려 하였다. 그리고 제 4장에서는 우선 바울을 제외한 원시 그리스도교 공동체들의 다양한 세례들을 통해서 그들 공동체들의 상황과 신학을 살폈다. 제 5장에서는 헬레니즘적 그리스도교를 대표하는 바울의 세례관을 통해서 그가 속한 공동체의 정황과 바울의 전기적 경험이 어떻게 그의 세례관에 영향을 미치고 있는가를 살펴보았다. 제 6장에서는 각 공동체의 다양성이 세례를 통해서 나타나고 있으며, 그럼에도 불구하고 세례는 입사식의 특징을 내포하는 것임을 고찰하였다. ; The Purpose of this thesis is to investigate baptism in primitive Christianity as initiation rites. There were various shifts that have taken place in the interpretation of baptism in primitive Christianity. The history or the shifts of the ritual and interpretation of baptism provides insight into one of the aspects of new religious foundation. In this respect, Chapter One Presents the purpose and method of this thesis. Chapter Two describes the rites of passage. It under further analysis may be subdivided into rites of separation, transition rites, and rites of incorporation. Chapter Three describes the various baptismal forms as the history of religious background. Many religions in the Hellenistic and Jewish context practised different washings, baths and ritual of initiation. The significance of this fact begins to emerge when we compare baptism with activities as its closest analogies: There are the Jewish immersion of proselytes, the purification ritual of the Qumran Community, the initiations into pagan Mysteries, and the baptism of John the Baptist. And in Chapter Four and Five, the writer tried to search for the baptismal trajectory in two directions. One is the baptism in the pre-Pauline primitive Christianity and the other is the baptism in the Pauline communities that bore the Mystery religion. Especially Chapter Four proves that baptism in pre-Pauline primitive Christianity. There are pre-Pauline baptismal formular, baptism of Paul s opponents in the First Letters to the Corinthians, baptism in the Gospels(Matthew, Mark, Luke). As rites of passage, they are open to several interpretations; in each case it is to be expected that the meaning of the rite is provided by the ritual context or otherwise through instruction or tradition. Chapter five deals with Paul s interpretation of baptism. Paul expresses strong reservation with regard to some aspects of baptism(1 Cor 1.13-17). While admitting that he baptized some members of the church at the time of its beginning(1 Cor 1.13-17), at least when he wrote the letter he distanced himself from baptizing people. He also sees a connection between the problems the Corinthian church is experiencing internally and the understanding of the ritual by some church members. While in the other letters Paul s own concept of baptism remains largely in the background, he spells it out more clearly in Romans 6-8. In Rom 6.3-10 he sets forth a new kind of baptismal theology. In the concluding Chapter Six, it will come to be clear that baptism as initiation rites is connected with the diversity and the universality of primitive Christianity. In other words, baptism explains the diversity and the universality of primitive Christianity.
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