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국내전용회선 서비스 시장의 활성화 방안 연구

Title
국내전용회선 서비스 시장의 활성화 방안 연구
Authors
김수정
Issue Date
2002
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Abstract
사회 전반적인 정보화가 진전되면서, 과거 음성위주의 통신서비스가 점차로 데이터 중심의 구조로 변화하고 있다. 이러한 데이터위주의 통신서비스 요구가 점차 확대됨에 따라 이제까지의 통신서비스 제공사업자들은 새로운 서비스 제 공방식과 사업방식을 기존의 틀을 가능한 위해하지 않으면서 새롭게 구축하여야 한다는 당면과제를 안게 되었다. 기업에 통신서비스를 제공할 수 있는 방법으로 가장 안정적이며, 최고의 품질을 제공할 수 있는 서비스로 전용회선서비스(Leased Line Service)가 있다. 국내전용회선 서비스는 국내와 국제전용회선 (International Private Leased Circuit)으로 나뉘고 주로 국제전화, 팩스, 데이터를 동시에 이용할 수 있는 56/64kbps 급이 주종이나 최근 인터넷 수요의 증가로 2Mbps, 45Mbps, 통신사업자 및 대기업의 자사 네트워크 고도화에 따른 155Mbps급 이상의 초고속급 회선에 대한 서비스도 점차 확대되고 있는 중이다. 또한 인터넷의 활성화에 따라 각종 인터넷관련 비즈니스 창출 및 각 기업들의 정보화를 위한 기반투자가 확대되고, 특히 IMT-2000 사업의 영향으로 전용회선 시장은 지속적 성장이 전망된다. 그러나, 전용회선은 Circuit 방식으로 회선이 reserved되므로 효율성이 떨어지고, 요금이 비싸며, 고객이 원하는 대역폭의 선택이 실시간으로 이루어지지 못하고, 개통을 위해 며칠이 소요되는 등의 문제점을 가지고 있다. 이러한 문제점에 대한 대안으로 제시된 기술들로 ATM, VPN, Fram Relay, Metro Ethemet 등의 서비스가 있다. 이러한 기술환경의 변화와 더불어 다양한 서비스 대안이 제시되면서 고객들의 요구는 더욱 다양해지고, 이를 충족시킬 수 있는 서비스로의 전환욕구가 발생하는 등의 시장수요환경의 변화도 기존의 통신서비스 사업자들에게 새로운 대처방안을 강구하게 하는 요소로 등장하고 있다. 이에 본 논문에서는 국내 전용서비스 시장의 사업 전략 측면에서 분석을 하여 국내 전용회선 시장의 활성화 방안을 제시하였다. 국내 전용회선 서비스 시장의 진화과정과 현황을 개관하고 향후 전개될 통신서비스의 구조를 전망하고, 이러한 구조와 변화방향이 국내 전용서비스 사업에 미치는 영향을 분석하여, 이에 대한 대응논리 구축방향으로 요금 제도의 개선, 품질향상, 전송망의 고도화 실현을 통한 활성화등의 방안을 제시하였다.; As our daily life continues to be information-oriented, the existing voice-centered communications services are gradually turning into the data-centered architecture. The growing needs of the data-centered communications services has caused the communications service providers to face the problem that they have to innovate their service providing and business process while keep the existing process intact. Leased line service is the most secure and stable way to provide an enterprise with a circuit service of premium quality L/L services includes both Domestic and International Private Leased Circuit services. The 56/64kbps L/L service which allows using overseas call, fax and data at the same time is the main stream and the recent growth of Intemet users has stimulated 2Mbps and 45Mbps services, and the demand of over 155Mbps characteristic of megaband L/L services due to the network enhancement within communications canlers and large companies are steadily rising. Soaring Internet business enlarged the injra-investment for new Internet-related businesses and information management of companies. Especially, IMT-2000 business guarantees continuous L/L market growth. On the other hand, L/L service lacks in efficiency due to circuits not in use because it is circuit-switching based service and the prices are highly fixed, a customer cannot select bandwidth in real time, and finalIy the lead time might be several days. The alternative solution to the above problems includes ATM, VPN, F/R, Metro Ethernet, etc. The introduction of the above solutions with the change of technology environment has diversijied customers appetite, end users want to migrate to new services that can meet thier newly derived demand, and such environmental change of market demand becomes the factor that makes the field communications carriers to prepare new solutions. Hereupon in this paper, I have analyzed domestic L/L market in business-oriented strategical point of view and suggested a scheme to energize domestic L/L market. The evolution step and current status of domestic L/L market followed by the architecture of future communications services will be overviewed, the influence that the above architecture and change has on domestic L/L service will be analyzed and then such plans as the improvement of billing system and product quality, revenue growth through the realization of advanced transmission network have been suggested.
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