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한국과 미국 중등학교 컴퓨터교육의 비교, 분석과 개선방안

Title
한국과 미국 중등학교 컴퓨터교육의 비교, 분석과 개선방안
Authors
변혜진
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교육정보화는 정보통신 기술을 기반으로 하여 시간과 장소에 관계없이 누구나 원하는 교육을 받을 수 있는 이른바 새로운 교육복지사회 건설을 가능케 한다. 이에 우리나라를 비롯해 세계 각 국이 이러한 정보통신 기술의 진전을 기반으로 하는 컴퓨터교육의 진일보를 시도하고 있다. 우리나라에서는 최근 몇 년간 컴퓨터교육의 내실화를 위해 학원 등 사교육 기관에서 이루어지고 있는 컴퓨터교육과 공교육 기관인 학교에서 이루어지고 있는 컴퓨터 교육에 관한 연구를 해왔다. 그런데, 이와 같은 연구들 중 대다수가 컴퓨터 교육이 보다 잘 정착되어 있는 외국의 사례를 단편적으로 비교하고, 개선책 제시에 이를 활용하고 있다. 우리보다 먼저 컴퓨터교육이 정착되었고 효율적인 체계를 갖춘 이들로부터 그들 체계의 장점을 도입하는 것은 매우 효과적인 개선책 제시 방안이라 볼 수 있다. 이러한 이유로 인해 많은 선행연구에서 이와 같은 연구 방식을 도입하고 있다고 본다. 그러나, 이와 같은 연구가 효율적인 면이 있음에도 불구하고 아직까지 외국의 컴퓨터교육 체계 전반에 대한 종합적인 비교 조사 연구는 이루어진 바가 없다. 이에 본 연구에서는 우리나라 현실에 맞는 효과적이고 실용적인 중등학교 컴퓨터교육을 실시하기 위한 개선책 도출을 위해 다음의 방법을 사용하여 연구하였다. 첫째, 컴퓨터교육이 비교적 일찍이 정착되어 효과를 거두고 있는 미국과 한국에 대한 문헌조사를 통해 학교 컴퓨터교육이 어떻게 이루어지고 있는지를 컴퓨터교육 목표, 역사 및 정책, 과정 및 내용 등으로 나누어 상호 비교·분석하였다. 둘째, 문헌조사를 통해 알기 어려운 실제 학교 컴퓨터교육의 운영· 학습 환경·현황, 학생들의 인식·활용능력 등에 대한 실증적인 조사를 하기 위해 제한적이나마 한국의 고등학교 학생들과 미국계 외국인학교의 고교과정 재학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 셋째, 각 조사방법에 근거해 수집된 자료를 토대로, 한국의 컴퓨터교육 현황을 고려하여 고쳐야 할 사항들과 미국의 사례 중 본받아야 할 사항들을 중심으로 개선방안을 도출하였다. 본 연구의 결과, 지금까지 한국의 교육정보화 정책은 주로 하드웨어 중심으로 추진되어 컴퓨터와 첨단매체의 보급률에 많은 관심을 기울였다. 따라서, 교육 내용의 효율성이라는 측면에서 앞으로 많은 개선이 이루어져야 함을 알 수 있었다. 본 연구에 의하여 제시하게 된 효과적인 컴퓨터교육을 위한 개선방안은 다음과 같은 세 가지로 정리해 볼 수 있다. 첫째, 컴퓨터교육 목표 측면에서는 컴퓨터관련 교과와 일반 교과간 교육 목표의 연계가 필요하다. 둘째, 컴퓨터교육 역사 및 정책 측면에서는 컴퓨터관련 교과의 필수·독립 교과 편성, 일정 시수 이상의 수업 확보, 교과서 수정 시기의 재고, 컴퓨터실의 개방 및 전문 관리 교사의 배치, 컴퓨터 주변기기 활용도의 증대 등이 필요하다. 셋째, 컴퓨터교육 과정 및 내용 측면에서는 초등교과의 침투방식 운영, 중등 일반교과의 침투방식 운영 병행, 교과서 내용의 다양화를 통한 흥미유발이 필요하며, 지속적인 정보사회 윤리교육도 중요하게 다루어져서 학생들의 가치관 형성에 도움을 주도록 해야한다. ; Based on the information technology, We are able to build ,so called, educational-welfare society in which we can learn what we want in anytime and anyplace. So, many countries, including Korea, are trying to develop application of advanced technology in computer education. Recently, researches on computer education performed in public school and private institute have been carried to make computer education substantial. These researches have shown the differences between private and public computer education, the analysis of teaching softwares and improvement measures. However, not a few researches simply compare advanced foreign educations and apply them to education in Korea for improvement measures. It is desirable way of improving to adopt the advanced systems from foreign countries, because, they are systematically stabilized and highly effective. This is the reason why many researches carried before in Korea introduced these methods. Anyway, comprehensive comparison researches on computer education in foreign countries have not been made though they have lots of efficiency in many parts. Therefore, this study used following methods to come out with improvement measures which help to perform effective and practical computer education suitable for Korean students. First, studies on documents in advanced country, such as America where computer education were settled early and already played effective roles were performed to find how they manage computer-related subjects and divided them according to goal, history, policy, process and content. Second, survey was conducted to check the learners understanding which were hardly seen through document studies. From this study, We can figure out the use of technology in computer educations in Korea were mainly focused on hardware, paying attention only to the ratio of high-tech facilities and computers in class. Therefore, more improvement is required in regard of efficiency in teaching content. The improvement measures are followed below. First, in respect of the goal of the computer education, computer related subject is required to be closely linked with general subject. Second, in view of the history and the policy of the computer education, it is imperative to designate computer related class as a requirement and seperated subject ,assign regular or more classes to the computer-related subject, reconsider the time to revise textbook, allow student to use computer after class, arrange computer-majored teacher for class management, increase time to make the most of computer equipments. Third, for the teaching process and content, it needs to apply permeation teaching method for elementary and secondary school students and diversify teaching contents to make students interested in computer-related subject. Besides, ethic education on information society should be taught in class continuously as an important part.
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