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納蘭性德 愛情詞 硏究

Title
納蘭性德 愛情詞 硏究
Authors
이지희
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
納蘭性德(1654-1685)은 淸初의 저명한 詞人이다. 납란성덕은 명문귀족의 자제로 태어나 출세가도를 달렸으나 오랜 侍衛생활로 인한 외로움과 부인의 죽음으로 인해 일찍이 인생무상과 비애를 깨달았다. 이러한 인생경험을 바탕으로 진실된 감정을 사에 드러내 아름답고 구슬픈 사를 창작했다. 그러나 아직까지 우리 나라에서 납란성덕 사에 대한 연구는 미미한 상태이다. 이에 본고는 납란성덕 사의 작품경향을 가장 잘 보여주는 애정사를 연구 대상으로 삼고 內容, 形式, 風格을 검토하여 그 문학적 성취를 평가하는데 목적을 두었다. 납란성덕 애정사 141수는 제재에 따라 離別詞, 悼亡詞, 戀情詞로 나뉜다. 離別詞는 100수로 이별한 후의 그리움이나 한을 노래했는데 주로 여인의 입장에서 이별의 그리움과 한을 묘사했기에 깊고도 은근한 감동을 주었다. 悼亡詞는 죽은 첫 부인 盧氏를 애도한 작품들로 典故와 夢境의 묘사를 통해 세월이 지나도 변치 않는 애정을 보여주었다. 이렇게 悼亡詞는 죽은 부인에 대한 사랑의 정을 진실된 정감으로 드러내었으며 작품수로도 32수나 되었기에 그의 애정사 중에서 중요한 제재였음을 알 수 있었다. 마지막으로 戀情詞는 離別詞, 悼亡詞에 포함되지 않는 남녀간의 애정을 다룬 모든 작품을 포괄하는데 주로 첫 만남의 설레임이나 재회의 기쁨을 그렸다. 납란성덕 애정사는 91.4%가 小令으로 대부분 小令을 사용해 남녀간의 정을 노래했음을 알 수 있었다. 또한 애정사는 57종의 詞調가 사용되었는데 前代의 婉約詞派였던 秦觀이나 溫庭筠보다는 많이 썼고 格律詞派였던 吳文英보다는 적게 사용했음을 알 수 있었다. 이밖에 애정사에는 3수의 自度曲이 있는데 비록 작품 수는 적지만 납란성덕이 음악에 조예가 있었음을 알 수 있었다. 납란성덕 애정사는 押韻방면상 주로 제 4부, 제 6부의 韻字로 押韻하여 그윽하게 흐느끼면서(幽咽)도 엄숙(凝重)한 분위기를 이끌고 있어 離別을 노래하거나 죽은 부인을 애도한 내용과 조화를 이룸을 알 수 있었다. 또한 애정사 141수 중 31수(22%)가 押韻의 正格에서 벗어났는데 이는 납란성덕이 聲律보다는 진정을 표현하는데 중점을 두었기 때문이라 할 수 있다. 이 밖에 납란성덕 애정사는 典故의 활용과 對面描寫로 사의 예술성을 제고시키고 있다. 납란성덕 애정사는 自然, 凄완, 深婉의 風格이 두드러졌다. 이별의 슬픔에 잠긴 여인의 모습을 조탁이나 수식을 가하지 않고 담담한 필치로 그려냄으로써 自然風格을 형성하였다. 또한 애정사는 남녀간의 이별이나 부인의 죽음으로 인한 인생무상과 비애를 노래했기 때문에 凄완風格을 드러냈다. 마지막으로 남녀간의 애정을 은근하게 표현해 深婉風格을 나타냈다. 淸代詞壇을 陽羨派와 浙西派가 대표하고 있을 즈음 납란성덕은 이 두 파에 속하지 않고 진실된 감정을 자연스러운 필치에 담아 뛰어난 小令을 지음으로써 淸代에 詞를 부흥시켰다. ; Na-Lan-Xing-De(納蘭性德)(1654-1685) is a well-known poet in the early Qing Dynasty. Born of a high family, Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) had a great success in his long life, but soon he realized the transience and sorrows of life due to loneliness caused by serving as an attendant to the king and the death of his wife. Nearly all his beautiful and sorrowful songs are created on the basis of his painful life experiences. Until now, in spite of the poet s greatness, the research of Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) s poetic world is not receiving the careful study in the Korea academic world. So the purpose of this study is to reevaluate the Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) s literary accomplishment by examining contents(內容), form(形式), and Feng-ge(風格) of love songs which show his poetic trend remarkably. Na-Lan-Xing-De-Ai-Qing-Ci(納蘭性德愛情詞) is divided into three spheres by a controlling theme. These are as follows: Li-bie-Ci(離別詞), Dao-wang-Ci(悼亡詞), Lian-qing-Ci(戀情詞). First, the Li-bie-Ci(離別詞) consists of one hundred poems related to themes of longing or grudge after separation. These songs are depicting the longing or grudge after separation in women s position and create a sensational response among readers. Second, the Dao-wang-Ci(悼亡詞) is written in token of respect to the memory of his first dead wife Mrs. Roh. These show the endless affection to Mrs. Roh through depicting an authentic precedent and dream vision. Also, Dao-wang-Ci(悼亡詞) truthfully expresses the affection to the dead wife, Roh and consists of thirty-two poems. And Dao-wang-Ci(悼亡詞) was one of the important themes in his love songs. Finally, Lian-qing-Ci(戀情詞) includes works related to the affection between men and women. These all depict one s heart flutters of the first meeting and pleasure of reunion. Among Na-Lan-Xing-De-Ai-Qing-Ci(納蘭性德愛情詞), 91.4% consists of the Xiao-ling(小令) and nearly depicts the feeling of affection between men and women. Also, with 57 kinds of Ci-diao(詞調) used in his love songs, it was known that the number of them was more the Qin-Guan(秦觀) or Wen-Ting-Jun(溫庭筠) who used to be a member of past Wan-yue-pai(婉約派), but less than the Wu-Wen-Ying(吳文英), a member of Ge-lu-pai(格律派). Although Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) wrote few works including three Zi-du-qu(自度曲) for Ai-qing-Ci(愛情詞), it is widely acknowledged as a poet that he has a profound knowledge of music. Especially, his love songs harmonize with the song of separation between lovers and condolence of his dead wife in that these contain the atmosphere of quiet sobbing and seriousness. Among 141 poems of love songs, 31 poems(21%) deviate from the standard rule of the rhyme. It is because Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) has more emphasis on the expression of truthful mind than on that of sound-rhyme(聲律). And his love songs raise the artistic merit through the usage of an authentic precedent and the Dui-mian-miao-xie(對面描寫). Na-Lan-Xing-De-Ai-Qing-Ci(納蘭性德愛情詞) rendered prominent traits in Feng-ge(風格) about Zi-ran(自然), Qi-wan(凄완), Shen-wan(深婉). Most of all, Zi-ran-Feng-ge(自然風格) is accomplished by depicting women indulged in sorrow of separation not application of carving or modification. Also, love songs show the Qi-wan-Feng-ge(凄완風格) in that these all express the separation between men and women or the transience of life due to the death of lovely wife. Finally, the characteristic of Shen-wan-Feng-ge(深婉風格) is well depicted in the poem through quiet representation of the affection between men and women. While Qing Dynasty Ci-tan(詞壇) is entirely supported by the Yang-xian-pai(陽羨派) and Zhe-xi-pai(浙西派), Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) is not affiliated with the two parties. So, the remarkable rehabilitation of Qing Dynasty Ci-tan(詞壇) is accelerated with the outstanding Xiao-ling(小令) which express the Na-Lan-Xing-De(納蘭性德) s truthful feeling with his natural style.
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