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한국어교육에 있어서 시 교육에 대한 연구

Title
한국어교육에 있어서 시 교육에 대한 연구
Authors
정은화
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Although literature occupies a place in many language courses, literary texts, which could allow us to achieve many important goals for a wide range of students, remain neglected. Especially the history of teaching Korean to non-native speakers is not long and the history of teaching Korean literature is nearly non-existent. Therefore more in-depth study and research is required. The purpose of this thesis is to ascertain the values of poetry texts as language learning resources which can be efficiently utilized in KFL/KSL classes. Futhermore, the thesis presents practical ways of the teaching of poetry texts that can be implemented in the Korean classes. First, I presented problems of literary education and direction of poetry lesson through analyzing the current literary education in Korean classes. The result of this analyzing revealed that present poetry teaching in Korean classes are not effective. Secondly, I presented effective values of poetry teaching and learning in KFL/KSL classes as reviewed existing theories of poetry and poetry education. And I suggested practical ways of the using poetry texts and the teaching of poetry by reviewing theories of designing literature lesson and considering of the current Korean textbooks. Finally, I designed practical lesson plan of poetry in Korean classes. Because the literature should be presented according to the learner s viewpoint and a literary work should be considered as a subject of experience in emotional level as well as a subject of learning in linguistic level that it would be inappropriate to use the poetry in beginners classes. Therefore this thesis focuses on the effective methods of poetry education in Korean classes over intermediate level. And this thesis dealed the lesson planing in intermediate classes for expanding range of using the poetry texts. The frame of lesson planing is consisted of three steps that pre-reading activities, while-reading activities and post-reading activities. Also, every step of lesson involves the appropriate activities that reflected the linguistic and literary points. Of course, this thesis does not believe that all kind of the poetry are applied in this teaching model. Thus this thesis calls for further study in the selection of literary texts, especially in matching the text with the level of learning, and the appropriate method for teaching these texts. Also, since this thesis has researched only the teaching of poetry, the teaching of other literary forms, such as novels, essays and plays will require further study. ; 외국인에 대한 한국어교육에 있어서 문학 교육은 문학에 대한 갖가지 편견과 선입견으로 인해 아직까지 그 가치를 제대로 인정받지 못하고 있다. 특히 본 논문에서 다루고 있는 시 교육의 경우 그러한 문제가 더욱더 심각하여, 현행 한국어교육에서의 시 교육은 그 나름의 역할을 제대로 수행하고 있지 못한 실정이다. 따라서 다른 외국어 교육에서와 마찬가지로 한국어교육에서도 문학텍스트가 학습자들에게 있어서 보다 중요하고 광범위한 목표 아래 활용될 수 있도록 하기 위해서는 체계적이고 지속적인 연구가 이루어질 필요가 있으며, 이에 시 교육을 위한 별도의 연구도 이루어져야 할 것으로 본다. 이러한 작업의 일환으로 본 논문에서는 한국어교육에 있어서 시 교육의 특성을 밝히고 그 구체적인 수업 방안을 마련하고자 하는 연구를 진행하였다. 본 논문은 시 텍스트가 한국어 교실에서 언어 학습 자료로서 효과적으로 사용될 수 있음을 밝히고, 나아가 그 실제적인 수업과 활용 방안을 마련하는 데 연구의 목적이 있다. 시는 시어가 보여주는 함축성과 일탈 등으로 인해 한국어교육에서도 아직까지 극히 제한된 부분에 있어서만 그 효율성을 인정받고 있는 것이 사실이다. 그러나 수업의 목표와 학습자들의 상황에 맞는 적절한 텍스트를 선정하고 그것을 효과적으로 제시할 수 있는 방법을 마련한다면, 학습자들에게 흥미를 주어 학습 동기를 부여할 수 있고 또한 다양한 한국어 사용의 기회를 제공할 수 있는 언어 자료로서 활용될 수 있으리라 본다. 그러한 시 수업 설계를 위해 우선 본 논문의 II 장에서는 국내외 한국어교육에 있어서 문학교육의 현황을 살피고, 거기에서 드러나는 시 교육의 특성과 문제점들을 다음과 같이 정리해 보았다. 첫째, 각 교육 기관별 한국어 수업에서의 언어적·기능적인 목표들을 중심으로 효과적인 언어 자료로서 사용될 수 있는 적절한 시 텍스트의 선정이 이루어져야 한다는 것이다. 둘째, 선정된 텍스트를 각 급별 또는 각 장르별로 적절하게 제시할 수 있는 구체적인 수업 방법과 텍스트의 활용 방법 등이 모색되어야 한다는 것이다. 셋째, 한국어 수업에서 교사들이 시 텍스트를 수업의 목표와 학습자들의 상황에 맞게 적절하게 다룰 수 있도록 하는 훈련 과정이 필요할 것으로 생각된다. 이상 현황 분석을 통해 드러난 문제점들 중 본 논문에서는 두 번째로 언급한 구체적인 수업 설계의 측면에 초점을 두고 적절한 시 수업 방법과 텍스트의 활용 방안을 제시해 보고자 노력하였다. 다음으로 III 장에서는 시의 장르적 특성과 함께 시 교육의 목표와 내용에 대해 좀 더 자세히 살펴보고, 실제적인 시 수업 설계의 이론적 근거가 될 기존의 관련 논의들을 검토해 보았다. 그리고 각각의 수업 설계 이론들이 가지고 있는 특징들을 한국어 수업 상황에 적용하여, 한국어교육에 있어서 시 수업의 적절한 절차와 방법을 마련하고 효과적인 텍스트의 활용 방안을 제시해 보고자 하였다. 끝으로 IV 장에서는 중급의 학습자들을 대상으로 그에 따른 실제적인 수업 지도안을 작성하였다. 언어 수업에서의 모든 자료가 마찬가지이겠지만, 특히 시 텍스트는 학습자들의 언어 수준이나 관심의 측면에서 선택되어야 할 것이다. 그렇게 보았을 때 초급에서의 시 교육은 여러 가지로 한계가 있으리라 생각되며 고급에서의 시 교육은 문학 자체만을 위한 예술 활동으로 치우칠 수 있으므로, 본 논문에서는 언어적인 측면과 문학적인 측면이 어느 정도 조화를 이룰 수 있는 중급 수준의 수업을 대상으로 수업 지도안을 작성해 본 것이다. 본 논문은 한국어교육에 있어서 문학교육의 자리 매김을 위한 작업의 일환으로서 의의를 갖는다고 할 수 있다. 그러나 시를 포함한 문학교육이 필수 과정으로서 그 역할을 다 하기 위해서는, 이후 앞서 제시한 문학텍스트 선정의 문제에서부터 각 장르별·단계별 구체적인 수업 설계에 관한 문제에 이르기까지 문학교육 전반에 관한 보다 체계적이고 지속적인 연구가 이루어져야 하겠다.
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