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dc.contributor.author김은주-
dc.creator김은주-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:02Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000003800-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193469-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000003800-
dc.description.abstract본 연구는 외모에 대한 관심과 신체만족에 따른 외모관리행동의 경향을 알아봄으로써 자신의 신체에 대한 부정적 자아개념을 극복하고 올바른 신체이미지를 갖게 하려는 데에 목적이 있다. 또한 패션산업 뿐 아니라 최근에 부상하고 있는 외모관련산업에 큰 영향을 미치는 여대생 집단을 대상으로 그들의 욕구를 충족시킬 수 있는 마케팅 전략을 수립하는 데에 도움을 주고자 한다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 여대생의 신체적 외모에 대한 관심도를 알아본다. 둘째, 여대생의 일반적인 외모관리행동의 경향을 알아본다. 셋째, 여대생의 외모관심도, 신체만족도, 신체중요도에 따른 외모관리행동을 알아본다. 넷째, 여대생의 학교 특성, 전공, 학년, 가정의 월 소득, 희망직업에 따라 외모관리행동에 차이가 있는지 알아본다. 연구 대상은 서울의 4년제와 2년제에 재학 중인 463명의 여대생을 대상으로 하였으며, 표본 추출은 4년제 남녀공학 2개교, 여자대학 2개교, 2년제 남녀공학 1개교, 여자대학 1개교를 중심으로 선정, 실시하였다. 연구 방법은 문헌과 선행연구를 바탕으로 연구자가 수정 보완한 질문지법을 사용하였으며, 자료의 분석은 SPSS 10.0 통계 Package를 이용하여 빈도, 백분율, 산술 평균, 교차분석, 분산분석(ANOVA), t-test, χ²- test, 사후검증을 위하여 Duncan s Multiple Range Test를 실시하였다. 자료분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학교 특성, 전공, 학년에 따른 외모관심은 유의한 차이가 나타났고, 여대에 재학 중이며 예체능을 전공하는 대학생이 외모에 관심이 많고 신체중요도도 높은 것으로 나타났다. 둘째, 여대생의 일반적인 외모관리행동은 전체 대상의 11.4%가 성형수술을, 59.2%가 체중조절을, 32.6%가 피부관리를, 78.8%가 화장을 경험한 것으로 나타났다. 셋째, 외모관심에 따른 신체중요도는 유의한 차이가 나타났는데, 외모에 관심이 많을수록 이상적인 외모를 위하여 신체 각 부위를 중요하게 고려하고 있었다. 넷째, 학년에 따른 신체만족도는 유의한 차이가 나타났는데, 1학년의 신체만족도가 다른 학년에 비해서 가장 낮았다. 또한 신체왜곡정도에 따른 신체만족도는 매우 유의한 차이를 나타냈다. 신체만족도가 낮은 집단은 신체왜곡정도가 심한 것으로 나타났다. 조사 대상인 여대생들은 자신의 신체에 비교적 불만족하는 것으로 나타났으며, 부위별 신체만족도에서는 하체(엉덩이, 허벅지, 다리), 복부(허리, 배)의 순으로 불만족하고 있었다. 다섯째, 외모관심과 신체중요도에 따른 외모관리행동은 유의한 차이가 나타났는데, 외모에 대한 관심이 높고 신체중요도가 높을수록 외모관리행동의 경험이 많은 것으로 나타났다. 학교 특성, 전공, 학년에 따라서 외모관리행동의 경험에는 유의한 차이가 나타났는데, 여대에 재학 중이며 예체능을 전공하며 4학년인 여대생이 외모관리행동의 경험이 많은 것으로 나타났다.; The aim of this research was to decrease the negative self concepts and increase the positive self concepts of the body in college woman. The purpose of this study is to establish a marketing strategy to address the needs of college woman, one of the largest consumer groups, by researching women s attitudes towards their bodies and their appearance-management behaviors within college context. The specific goals of this study are as follows: First, it is to examine female students s attitudes towards their bodies and their appearances. Second, it is to examine female students s attitudes towards their appearance-management behaviors generally. Third, it is to examine female students s experiences and tendencies in appearance-management behaviors according to attitudes towards their body, body cathexis and considerations of the importance of ideal body. Forth, it is to examine female students s experiences and tendencies in appearance-management behaviors according to grade, major, type of school(a school of woman, coeducation). The subjects of this study are 463 students attending universities and colleges in Seoul who are selected on the basis of female students at six schools, two universities and two women s universities and a college and a women s college. Modified survey based on references and former studies in used, and using SPSS WIN 10.0, method such as frequency, percentage, arithmetic mean, ANOVA, χ²-test, t-test, Duncan s multiple range test are applied. The results of analysis aew as follows: First, A significant difference was found in attitudes towards body and appearance according to grade, major, type of school(a school of woman, coeducation). Students who attend womans university and major in arts are more concerned about their body and appearance than any other students. Second, A significant difference was found in consideration of the importance of ideal body according to attitudes about body and appearance. The more they concerned about their body and appearance, the more they concerned about importance of ideal body. Third, A significant difference was found in body cathexis according to grade. Freshmen were more unsatisfied with their body any other grades. There were significant differences in body cathexis between groups according to body image distortion. Respondents were barely satisfied with their body. The unsatisfaction degree of the partial body is found in lower body, in the order of hip, thigh, abodement. Forth, A significant difference was found in experiences and tendencies in appearance-management behaviors according to attitudes about body and appearance and consideration the importance of ideal body. Also it was found that appearance-management behaviors are affected by grade, major, type of school(a school of woman, coeducation). As for appearance-management behaviors of woman in college, 11.4% of all respondents experienced in plastic surgery, 59.2% of all respondents experienced in diet, 32.6% of all respondents experienced in skin care and 78.8% of all respondents experienced in make-up. Those who experiences in diet and make-up showed differences between groups according to body cathexis. Additionally, A significant differences was found in the desire of appearance-management behaviors according to attitudes about body and appearance and consideration the importance of ideal body.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 = 1 B. 연구의 목적 = 3 II. 이론적 배경 = 4 A. 신체 이미지 = 4 B. 외모 관리 행동 = 11 III. 연구 방법 = 25 A. 연구 문제 = 25 B. 연구 대상 및 자료 수집 = 25 C. 측정 도구 및 절차 = 27 D. 분석방법 = 29 IV. 결과 및 논의 = 30 A. 외모관심 = 30 B. 신체만족도, 신체중요도 = 35 C. 외모관리행동 = 42 V. 결론 및 제언 = 60 A. 결론 = 60 B. 제한점 및 제언 = 66 참고 문헌 = 67 부록 = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent769380 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title여대생의 외모관리행동에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 의류직물학과-
dc.date.awarded2001. 8-
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