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마우스 제스처를 이용한 전자상거래 사용자 인증 인터페이스 구현

Title
마우스 제스처를 이용한 전자상거래 사용자 인증 인터페이스 구현
Authors
김은영
Issue Date
2002
Department/Major
과학기술대학원 컴퓨터학과
Publisher
이화여자대학교 과학기술대학원
Degree
Master
Abstract
디지털 혁명의 가장 큰 특징은 인터넷을 기반으로 하는 경제체제 하에서 전자상거래는 날이 갈수록 중요해지고 있으며 그 규모 역시 하루가 다르게 커져 가고 있다. 전자상거래는 네트워크라는 특수한 공간 속에서 대금을 결제하기 위하여 새로운 형태의 교환수단이 필요하게 되었다. 그래서 생겨나게 된 새로운 개념의 화폐가 전자화폐이다. 전자화폐는 디지털화한 통화로 기존화폐의 신용력에 기반을 두고 지금까지 화폐가 가졌던 불편함을 해소시키기 위해 휴대와 보관의 용이성, 위조방지 기능, 원격이송에 따른 통신기능을 추가한 새로운 전자결제수단이라고 할 수 있다. 기존의 화폐가 가졌던 불편함을 해소한 전자화폐는 전자지불 시스템에서 정보가 스마트카드나 개인용 컴퓨터에 저장되고 네트워크를 통해 주고받기 때문에 위조와 도난의 위험이 항상 존재하게 된다. 전자상거래에 있어서 소비자가 가상 상점에서 물건을 주문할 때, 사용자가 주문을 했다는 것에 대한 보장이 필요하다. 이러한 인터넷 전자공간의 비대면 특성을 보완하고 상거래 행위의 신뢰성 보장을 위하여 거래 당사자간 신분 확인이 이루어져야 하는데, 전자공간에서의 신뢰 구축에 필수적인 거래 당사자의 신분확인은 전문적이고 신뢰할 수 있는 기술을 이용한 인증 기술 및 서비스를 통하여 거래사실 부인 및 거래내용 시비 등 제반 분쟁 해결에 사용된다. 인증 기술은 시스템에 접근하고자 하는 사용자의 특성을 이용하여 신분확인을 수행하는 기술로써 아는 것에 대한 인증, 소유하는 것에 대한 인증, 개체의 특징에 의한 인증으로 구분 될 수 있다. 아는 것에 대한 인증은 패스워드를 이용하는 단방향 인증, 일회용 패스워드를 이용하는 양방향 인증 등이 있으며, 소유하는 것에 대한 인증은 스마트카드, IC카드, 개인용 토큰 등을 이용하며 개체의 특징에 의한 인증은 지문이나 성문 또는 홍채인식을 이용한 생체 인증 기술로 최근 활발히 연구되고 있는 영역이다. 본 논문에서는 현재 전자상거래 시스템에서 대부분 지불수단으로 사용되고 있는 신용카드와 계좌이체를 기본으로 한 전자상거래 쇼핑몰을 프레임워크로 구축하고, 전자화폐가 가지고 있는 위조와 도난의 위험을 보완할 수 있는 소유하는 것에 대한 인증으로 마우스 제스처(Mouse Gesture)를 이용한 사용자 인증 인터페이스를 제안하고 구현하였다. 사용자 인증을 위해 제안하는 마우스 제스처는 신경망의 응용분야인 시각적 패턴인식으로, 사용자가 입력한 고유의 사인을 학습 알고리즘을 통해 학습된 결과치의 값과 비교하여 인지의 성공여부를 결정하게 되며 사용자가 입력한 패턴은 학습 결과치와 같은 자신만의 고유의 값을 갖게 된다. 마우스 제스처를 이용한 사용자 인증 인터페이스는 사용자가 입력한 패턴의 고유값이 학습 알고리즘을 통해 저장된 결과 패턴의 값들과 비교를 하여 인지의 성공 여부를 화면에서 바로 알 수 있도록 하는 것으로서 쇼핑몰을 통하여 물품을 구입하고 대금 결제 시에 지불정보와 함께 사인정보를 함께 입력하면 전자화폐가 가지고 있던 도난이나 위조에 대한 위험성을 줄일 수 있다는 장점이 있다.; The most notable characteristics of the digital revolution is that the role of the e-commerce on the Internet-based economic system is becoming more critical and its scale is also becoming larger and larger rapidly. Now a new pattern of exchanging method has been required to settle payments in special circumstances of the e-commerce network. This has resulted in a new pattern of currency, that is, electronic currency. Attempting to solve inconveniences of the existing traditional currency, this digitalized electronic currency is a new method of electronic settlement that has newly added the functions of easy-carrying and keeping, preventing faking currency and communicating for remote movement. For the electronic currency that solved the inconveniences of the existing currency, the information of transactions are saved in smart cards or personal computers and transactions are performed through networks. Thus, there is always a possibility of danger for forgery and stealing. When a consumer orders products in a virtual shop by using e-commerce, there is a need to verify that the order was done by the corresponding user. To complement this non-facing characteristics of the Internet cyber space and guarantee the reliability of the e-commerce, the identification of users needs to be verified. The verifying of the identification of traders through the authentication technology and services by using the professional and reliable technology is used to solve various conflicts such as denial of transactions and disagreement of transaction details. Authentication technology performs identifying users by using the characteristics of users who get access to a system. This technology is divided into authentication of what users know, authentication of what users have and authentication by individual characteristics. Authentication of what they know is divided into single-way authentication by using password and both-way authentication by using disposable password. Authentication of what they have is performed by using smart cards, IC cards, individual tokens, and so on. Authentication by individual characteristics is performed by the living body authentication technology that uses the recognition of fingerprint, voiceprint or iris, which is actively being researched recently. This thesis has established an e-commerce shopping mall as framework based on transfer account and credit cards which are used for most payments in the current e-commerce system. It also suggested and established the user authentication interface that uses the mouse gesture, which is an authentication of what users have, and prevents forgery and theft of electronic currency. The mouse gesture proposed for user authentication is a visual pattern recognition in the area of applied neural network. It compares a unique signature entered by a user with the values of results that it learned through learning algorithm, and decides the success of the recognition. For the patterns that users entered, they have their own unique values that are the same as the results learned. The user authentication interface using the mouse gesture displays the status of recognition directly on the screen by comparing the pattern values when the unique pattern values that users entered were saved through the learning algorithm. When users purchase products through the shopping mall and enter their signature information together with payment information, the danger of theft or fabrication of the electronic currency can be reduced.
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