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서울시 고등학생의 안전교육 실태 및 요구도 조사

Title
서울시 고등학생의 안전교육 실태 및 요구도 조사
Authors
김민아
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라에서는 학교사고 발생건수가 매년 꾸준히 증가하고 있으며, 사고원인의 경우 학생부주의가 1위를 차지하고 있다. 사고를 예방하기 위해서는 안전한 학교시설을 갖추는 것도 중요하지만 체계적인 안전교육을 통해 학생들의 사고방어능력을 길러주는 것이 더욱 효과적이므로 학교에서의 안전교육강화가 필요한 시점이다. 이에 본 연구는 안전교육에 대한 일선 교육현장에서의 안전교육실태와 요구도를 조사·분석하는데 목적을 두고, 서울시내 일부 고등학교 2학년에 재학중인 학생 1,255명을 대상으로 2001년 4월 20일부터 5월 19일까지 설문조사를 실시하여 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 조사대상자의 일반적인 특성 중 성별분포는 남학생 50.8%, 여학생 49.2%이었으며, 학교구분은 남학교가 34.3%, 여학교 32.2%, 남녀공학 33.5%로 고르게 분포하였다. 지역으로는 강북 54.6%, 강남 45.4%이었으며, 통학방법으로는 버스가 42.8%, 도보가 39.5%로 대부분을 차지하였다. 2. 사고경험실태에서 남학생이 여학생보다 더 많은 사고를 경험하였으며(p<0.05), 항목별로는 가정사고가 56.8%로 가장 많이 경험하였으며, 세부항목 중 가장 많이 발생한 사고는 농구·축구·피구 중에 발생한 사고였다. 보건실 이용실태에서도 남학생이 여학생보다 높은 이용률을 보였다(p<0.001). 3. 안전에 관한 태도에서 안전문제는 다른 사회문제에 비해 낮은 관심을 보이고 있으면서도, 안전문제 심각성여부에 대한 질문에 심각하다 50.4%, 보통이다 32.1%로 대부분 안전문제를 심각하게 여기고 있었고, 사고를 경험한 사람이 사고를 경험하지 않은 사람보다 안전문제를 더 심각하게 보고 있었다(p<0.05). 안전사고예방을 위해서 시민개개인 (63.1%)이 노력해야한고 하였으며, 안전지식정도에 대해 응답자중 알고있다 가 22.6%로 대부분이 모르고 있었으며, 연구대상자의 안전수칙이행에 관한 질문에 지킨다 가 36.4%로 응답하였고, 보건실을 이용한 경험이 있는 사람이 아닌 사람보다 안전수칙을 더 지키고 있는 것으로 나타났다(p<0.05). 연구대상자가 본 타인의 안전수칙이행 대해서는, 지키지 않는다 (42.9%)고 여기고 있었다. 4. 고등학교에서 안전교육을 경험한적이 있는가의 질문에 51.2%가 있다 라고 하였으며 안전교육 담당교사로는 주로 교련교사(48.7%)가 담당하였고, 교육시간은 교련시간(51.3%)에, 교육횟수는 한 학기에 1-2회 가 62.8%로 가장 많았으나, 남녀공학의 경우 5-7회이상 (20.1%) 실시하기도 하였다. 교육시간은 한 학기에 1-2시간 (22.1%), 혹은 수업중 잠깐 (22.1%) 이루어지고 있었다. 교육방법으로는 강의(43.8%)와 비디오교육(32.5%)이었으며, 교육평가방법은 실시한적이 없다(70.0%)가 대부분을 차지하였다. 학교안전교육 만족도에 관한 질문에 아니다 (43.1%)가 높게 나타났는데 그 이유로는 수업이 형식적이어서 , 이미 알고있는 수준의 내용을 되풀이해서 등이었다. 교육받은 안전교육내용으로는 학교안전, 가정안전, 응급처치법 등이 가장 많이 이루어지고 있었다. 5. 전체 남학생의 56.5%와 여학생의 61.1%가 안전교육의 필요성을 인식하고 있는 것으로 나타났다. 초·중등교육과정에서 안전교육이 독립과목으로 필요한지에 대해 46.4%가 필요하다 고 하였으며, 그 이유로는 생명과 직결된 문제로 교육이 필요하다 가 큰 이유였다. 6. 안전교육 요구도에서 수업시간은 전체 55.9%가 1주일에 1시간 을 원하였고, 담당교사로는 안전교육교사가 38.7%로 가장 높았고, 교육방법으로는 남학교는 실기교육을, 여학교·남녀공학은 비디오교육을 선호하는 것으로 나타났다(p<0.05). 교육평가 방법에서 실기 43.2%, 면담 17.1%, 관찰 16.6% 순으로 나타났으며, 안전교육참여에 있어 남학교가 여학교나 남녀공학에 비해 높은 참여의사를 보였다(p<0.05). 안전교육이수에 따른 가산점부여방식(운전면허 취득시 가산점 부여방식)에 대해 과반수가 넘는 72.0%가 찬성한다 고 하였고 반대한다 가 24.7%로 4명중 1명은 안전교육이수에 따른 가산점부여방식을 반대한다는 결과가 나왔다. 7. 안전교육내용에 대한 요구도에서 세부항목 중 장애인에 대한 우리의 자세에 대해 가 가장 높은 요구도를 보였으며, 성폭력예방 , 소화기 사용법과 보관법 , 화재발생시 안전대피법 순이었다. 안전교육 요구도는 여학생이 남학생에 비해 높았으며(p<0.001) 학교구분에 있어서도 여학교의 요구도가 가장 높고 남녀공학, 남학교 순이었다(p<0.01).; Unexpected accidents in school has been gradually increased every year, and student s mistaken was the first reason of the accident. To preventing the students from Unexpected accidents in school, safety education is more important than having strong facilities to have much more strong protecting forces for the accidents. Therefore, systematic education of safety is needed most of all, and especially, strengthening safety education in school is needed. Hereby, this study is aimed at investigating and analysing the actual condition and demand of safety education. It also conducted a survey with the subject of 1,255 students in the second grade of high school in Seoul from April 20 to May 19, and the result of this study is as follows. 1. In the general features of the subject of the survey, boy students and girl students occupied 50.8% and 49.2% each, and boys high school (34.3%), girls high school(32.2%) and co-ed(33.5%) participated in balance. In the location, north from hangang occupied 54.6%, south were 45.2%. The way of attending school includes by bus(42.3%) and on foot(39.5%). 2. According to the status of experiencing an accident, boys were more experienced then girls(p<0.05). From the section, home accident(56.8%) occupied most followed by school accident, traffic accident, sports accident and poisoning. The accident happening most often in detailed category is sports accident such as basket ball, foot ball and dodge ball. The actual condition of the subject s using a health center shows that boys students use it more often than girl students(p<0.001). 3. In attitude toward safety, the subject showed lower interest in safety issues than other social issues. But attitude in seriality of safety problems were high. Also, they responded individual citizen (63.1%) as the one who should make efforts for safety. Regarding knowledge of preventing safety accidents in attitude toward individual safety, 22.6% of respondents say they know , 42.2% answered they know a little and 32.6% of respondents say they do not know . To a question of the degree of the subject s following safety rules, 36.4% were answered keeping and the group using a health center shows more keeping thn others(p<0.05). 4. To a question of asking if they have experienced safety education, 51.2% answered yes . Teachers who mainly take care of safety education are answered as training teacher(48.7%). As for education time, training class(51.3%) is said to have safety education most followed by health-related event and P.E. education. Frequency of education shows once or twice a session(62.8%) most often, but in case of co-ed school, 5-7times a session or more(20.1%) are being practiced. Looking at education time, 1-2 hour(s)(22.1%) or for a short time(22.1%) during class are being practiced. As an education method, instruction(43.8%) and video education(32.5%) are being practiced, and when it comes to education evaluation method, not practiced (70.0%) answered. To the question if they are satisfied with school safety education, they answered more no(43.1%) than yes(6.7%) , and the reason is that safety education class is just for formality s sake, and the fact they already know is being repeated. The contents of safety e ducation is composed of school safety, home safety, and first aid. 5. It is turned out that 56.5% of the total boy students and 61.1% of the total girl students recognize the necessity of safety education. To the question if safety education is needed in an elementary and middle education course, 46.4% of the subject answer answered it s necessary . The most reason for their answers are safety education is directly related to life . 6. Regarding the requested time of safety education is one hour a week by 55.9%. For safety education, safety education teachers(38.7%) are answered to be the most proper. As a request for safety education, video education is answered to be the most appropriate(30.6%), followed by practical skills, lecture and discussion(p<0.05). Demand of educational evaluation, practical skills, interview and observation are answered to be needed. To the question if they want to participate in the way of demanded safety education, 41.9% of respondents answer have a mind to participate in (41.9%). To benefits followed by completing safety education, 72.0% of respondents answer agree , and 24.7% do not agree , which means 1 out 4 disagrees with completing safety education. 7. Looking at demand of safety education according to the features of the subject, our position for the person who has handicapped was answer to the most. In need accessment of safety education, girl students show higher demand(p<0.001), and also girls school show higher than demand than boys school or co-ed(p<0.01).
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