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12세 아동의 시각연상에 관한 표현력 연구

Title
12세 아동의 시각연상에 관한 표현력 연구
Authors
조혜덕
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 미술교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 아동의 그림의 결과나 감성의 표현보다도 먼저 아동의 경험을 자극하여 표현하도록 유도하는 것이 무엇보다 중요함을 인식하고, 창의적인 이미지를 시각연상모델을 통하여 독특하고, 개성 있게 표출할 수 있도록 도와주는데 있다. 내재되어 있는 다양한 경험들이 시각연상 자극을 통해 창의적인 작품으로 표현되고, 기존에 갖고 있던 도식을 깰 수 있을 만큼의 충분한 연상지도가 이루어지기를 원하는 본 연구는 연상의 개념 및 중요성, 연상과 창의성, 시각의 연상과정에 대하여 이론적으로 고찰하고 시각연상모델을 통한 연상지도를 실시하였다. 연상모델은 루돌프 아른하임(Rudolf Arnheim)의 형태 심리학(Gestalt psychology)에 따른 도형적인 모델을 선행 연구를 통해서 영역에 따라 9개를 선택하였다. 9개의 시각연상모델을 12세의 아동 234명을 대상으로 남녀 각각117명씩을 연상소재순위, 연상소재에 따른 분류비교(자연물과 인위물, 주변의 소재와 상상의 소재, 생물과 무생물, 추상과 구상), 모델에 따른 연상 정도, 연상의 초기과정과 연상의 심화과정 등으로 나누어 비교분석을 하였고, 연상에 대한 설문 조사에서는 표현의 두려움 정도와 흥미도의 정도 차이 등을 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 시각연상 모델에 따른 아동들의 경험세계를 알 수 있었다. 여기서 말하는 세계라는 것은 실제로 겪어 보거나 다루어서 얻은 지식이나 기술을 의미하며 어떠한 사물이나 장면을 보고 인상적인 것들로 기억되고 있고, 지극히 개인적인 감정이나 생각들로 내재되어 있는 것들을 의미한다. 둘째, 연상한 소재들 중에는 자연물보다는 인위물을, 상상의 소재보다는 주변의 소재를, 생물보다는 무생물을, 추상보다는 구상에 대한 소재들이 전체적으로 높은 수치를 보였다. 셋째, 연상의 초기과정에서 그려지는 그림보다 연상의 심화과정에서 그려지는 그림들이 더 독특하고, 흥미로운 것을 알 수 있었고, 연상의 심화과정으로 갈수록 연상되어지는 소재들의 양이 더 많았다. 넷째, 아동에게 있어 이런 연상 수업은 전체적으로 흥미로움을 느끼게 하였고, 표현하는데 대한 두려움은 거의 없는 것으로 나타났으며, 반면에 소수의 아동들에게는 연상수업이 힘들었음을 알 수 있었다. 아동은 연상을 통한 다양한 사고의 훈련을 경험함으로써 창조적 사고활동이 유발되었고, 그 결과로 자유분방한 표현과 미술에 대한 자신감으로 연결되었다. 결론적으로 연상을 통한 아동의 그림은 눈으로 본 경험을 바탕으로 얻어진 감정, 사고, 상상 등을 다시 시각적으로 형체화 시켜 보여주는데 있어 내용을 보다 풍부히 하고, 정확한 표현을 유도해 주며, 아동의 창의력, 자기표현력, 사고력, 지적능력도 함께 발달시킨다. 아울러 이 연구에서 제시한 시각연상 교수학습계획안을 토대로 아동의 특성에 따른 다양한 연상모델 제시에 대한 후속 연구가 이루어져야 하며, 연상모델은 아동의 사고를 자극하는 것, 상상력과 영감을 자극하는 것, 깊이 있는 표현을 자극하는 것 등으로서 확산적 사고를 기를 수 있는 모델을 제시하는 것이 필요하다. 연상지도는 틀에 묶이지 않고 자연스럽게 자신의 느낌과 생각을 표현하게 하는 창의성을 키울 수 있는 표현활동이며, 주입식 미술교육에 새로운 대안이 될 수 있는 커다란 의미를 갖는다. ; In this thesis we recognized that the work which was pictured with the experience of children was more important than the simple expression of emotion. The aim of this research is to help the children to express a creative image individually through visual association models. We hoped that various experiences inherent in children could be represented as imaginative works and sufficient association guides could change the fixed idea. We considered the concept and importance of association, the relationship between association and originality and the association process of vision in theory and executed the association guide through the visual association model. Figure models by the R.Arnheim`s Gestalt psychology were applied to the prior research and we selected the 9 samples of the association model on various fields. 117 boys and 117 girls who were twelve years old participated in the research. We analyzed and compared the order of the association material, the classification and comparison by the association material (which were natural object and artificial object, material in the surroundings and material in the imagination, living thing and lifeless thing, and abstraction and concreteness), the degree of association by the selected model and the primary process and the high degree process about the 9 visual association models. At the survey about the association, we analyzed the extent of the fear for expression and the difference of interest. The results of this research are as follows. First, we found the experience world of the children by the visual association model. The world means the real things that the children experienced and managed in their life, and that are remembered as the impressive thing through the special scene or matter. Also it means extremely private memories or emotions which are already immanent before representation. Second, artificial object, material in the surroundings, lifeless thing and concreteness were more associated than natural object, material in the imagination, living thing and abstraction Third, the pictures drawn at the high degree process were more unique and interesting than those at the primary process and lots of materials were associated at the high degree process. Forth, though a few students had difficulties at the association class, many students were interested in that class and they hardly felt the fear during the representation. The children experienced the various training of consideration and it induced the creative activity of thinking, the free representation and the confidence of the art. The pictures of children that were drawn through the association gave the visual forms to the emotion, the thinking, and the imagination obtained by the experiences. Also it developed the creativity, the ability to express themselves, the power of thinking, and the mental faculties. The successive research that considers the characteristic of children and shows the various association model should be achieved. The association guide enables the children to represent their feelings and thinking naturally and develop the originality. It has a profound significance as a new alternative plan to improve the present cramming system of art education.
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