View : 731 Download: 0

C. P. E. Bach의 clavier sonata연구 : prussian sonata No.1, No.6을 중심으로

Title
C. P. E. Bach의 clavier sonata연구 : prussian sonata No.1, No.6을 중심으로
Authors
홍도경
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
전 고전주의 (pre- classical) 시기의 양식은 넓은 의미의 로코코(Roccoco)음악에 포함될 수 있는데, 이 시기에 독일을 중심으로 생성된 것이 바로자연스러운 감정표현올 중시하는 특징을 갖는 다감 양식(EmpfindsamerStil) 이다. 18세기 초에 태어난 카를 필립 엠마누엘 바하(Carl Philipp EmanuelBach: 1714-1788)는 다감양식의 대표자로 요한 세바스찬 바하(JohannSebastian Bach: 1685-1750)의 둘째 아들이다. 그는 엄격한 대위법적 선율과부드러운 선율이 혼합된 특유한 자신만의 곡을 썼으며, 그의 음악적인 특징은 주로 클라비어(Clavier)를 위한 곡들에서 주로 나타나고 있다. 특히그의 클라비어 소나타는 고전파 소나타의 형식이 완성되어 가는 과정에서매우 중요한 역할을 하였다. 본 논문에서 다루고 있는 그의 대표작품중 하나인 프러시안 소나타(prussian Sonata Wq. 48: 1742)는 그의 대표적인 소나타 중 하나로서 프러시아 궁정의 프리드리히 Ⅱ세에게 헌정된 작품이다. 이 곡은 모두 6개의소나타가 한 세트로 되어있으며 전 곡 모두 3개의 악장으로 구성되어있는짧은 소나타들이다. 제 1곡과 제 6곡을 연구해 본 바 이 두 곡은 모두 C. P. E. 바하의 작품 양식을 잘 보여주는 곡으로 바로크와 초기 고전주의 소나타의 특성을 가지고 있다. 두 곡을 살펴본 결과는 다음과 같다. 제 1곡 F Major 소나타의 1악장은주제 동기의 발전과 모방이 두드러지는 곡으로 제 2주제와 전개부의 모습을 보이는 등 고전주의 소나타의 구성 형식의 중요한 특징을 보여주고 있으며, 2악장은 아리오소(Arioso)와 레시타티브(Recitative)가 교체되는 형식의 곡으로 빈번한 전조 사용, 이명동음을 통한 전조, 변화 화음, 부속화음의 사용, 다이나믹의 변화, 아리아적 주제선율을 보이는 등 그의 다감 양식적 면모를 드러내고 있다. 3악장은 대위법적 구조의 곡으로 딸림조로의 전조가 나타난다. 제 6곡 A Major 소나타의 1악장은 뚜렷한 주제 제시를 보여주는 곡으로 딸림조의 발전부와 회귀된 재현부를 가지며 조성 확립이 뚜렷하다. 또한 모방기법, 동형진행, 반복진행, 순차진행이 많이 쓰이는 특징을 가진다. 느린 악장은 특히 화성 변화가 많으며 그 진행도 독특하다. 이 악장은 2부분으로 되어 있지만 중간 부분의 발전 변화 형태를 보아 전개부의 모습을예견하고 있다. 3악장은 대위법적 구조를 갖는 바로크적인 성격의 곡이지만 앞의 어느 악장보다도 고전적 소나타의 요소를 많이 가지고 있다. 주제제시와 발전, 다양한 선율의 전개방식, 먼 조로의 전조관계, 풍부한 화성의사용, 조성의 확립 등이 그 예이다. 이런 점들은 그의 혼합된 양식의 성향을 알 수 있게 한다. 프러시안 소나타 제 1곡과 제 6곡은 아직 소나타 형식의 확립이 되기이전 시대의 곡으로서 아직 폴리포닉한 수법이 보여지고 바로크적 요소에기반을 두고 있지만, 독특한 전조와 화성의 사용, 선율, 다이나믹, 리듬 등에 있어서 다감양식의 모습과 독창적인 실험정신을 보여주고 있다. 프러시안 소나타는 고전주의 소나타 형식의 틀을 마련했다는 점에서 가장 독창적일 뿐 아니라 새로운 예술적인 표현양식을 발전시켰음을 보여주는 곡이다. 본 연구에서 알아본 바와 같이 C. P. E. 바하는 전 고전시대의 대가라칭찬할 만큼의 역할을 했으며, 그의 사명은 바로크에서 고전주의로의 길을잇는 것이었다. ; This study is an analysis of C. P. E. Bach s 「Prussian Sonatas」 Nos.1 and 6. Generally the style of the pre-classical period can be included in that of Roccoco music, and in Germany, this natural expression of emotion is precisely Empfindsamer Stil. Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) born in the early eighteenth century as the second son of Johann Sebastian Bach (1685-1750) is praised as the representive figure of Empfindsamer Stil. He wrote his own music using strict contrapuntal harmony along with delicate the melody, which made his music unique. When it comes to music for the clavier, his. musical characteristics are revealed. Especially his clavier sonatas played a great part in formulating the classical sonata form. 「Prussian Sonatas」(Wq. 48 : 1742), a set of six sonatas, one of his masterpieces, was dedicated to Fredrich II of Prussia. This sets consists of all the six sonatas and they are each composed three movements. Both of the sonatas in this study express well the style of C. P. E. Bach and show the characteristics of both the Baroque and early Classic period. The analysis of these two sonatas was undertaken as to form, melody, harmony, and rhythm, and the result is as follows. The first movement of the F major sonata, No.l, is remarkable in its motivic development, imitation and is viewed as the biginning of development techniques and the second theme shows the leading characteristics of the structure and form of the classical sonata. Bach proves his real worth in Empfindsamer Stil by using enharmonic modulation, frequent modulation, altered chords, secondary harmonies, changes of dynamics, and an aria-style melodic theme in the second movement, as a form replacing arioso and recitative. The third movement, in which modulation to the dominant key take places, the contrapuntal technique of a structured sonata appears. The first movement of the A Major Sonata, No.6, presents a distinct theme, which in the development modulates to the dominant key, and the recapitulation returns to the original with a clear key establishment. Moreover, it is characterized by the use of imitation technique and sequential progression. The second movement, especially, has many harmonic changes and their progressions are unique. Even though this movement consists of only two parts, it can be possible to predict how s going on development based on modification of development section. Though the third movement with its contrapuntal structure is somewhat Baroque-like it has more classical elements than the above movements. That is, presentation of the theme, its development by means of varied expansion techniques, modulation to remote keys, abundant use of harmony, and key establishment. In all respects, it is possible to comprehend his compound style by examining the whole sonata. 「Prussian Sonatas」No.1 and No.6 were written before the sonata form was firmly established, and they show polyphonic techniques based on Baroque elements. However, they show a creative-experimental mind and Empfindsamer Stil in their unique use of modulation and harmony, melody and dynamic rhythms. 「Prussian sonatas」 are notable in the respect of not only preparing the frame of classic sonata form, but also developing a new code of artistic expression. As can be seen, from the above analysis of C. P. E. Bach is worth praise as a master musician through the pre-classic period who accomplished his mission to move beyond the Baroque to an as yet unknown Classicism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE