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F. J. 하이든의 andante con variazioni, Hob. xvii : 6에 관한 연구

Title
F. J. 하이든의 andante con variazioni, Hob. xvii : 6에 관한 연구
Authors
진선미
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
`Variations is one of the oldest musical forms which requires both alteration and unity. We can discover this form from lute and keyboard instrumental music of Italy and Spain of the beginning of 16th century. This form was developed by a virginahst in England and Antonio de Cabezon (A. de Cabezon : composer, 1510-1566) in Spain at the end of 16th century, and it was too changed in technique during baroque and classical period. A technique, which harmony and melody of theme were maintained, was available in the 16th century. And, such contrapuntal variations as passacaglia and chaconne were very popular in baroque period, and melodic variations with fixed harmony were available in classical period. Haydn, a representative composer in classical era, employed this variation form in many of symphonies, string quartets, sonatas. Among his fifty-two piano sonatas, twenty of them include a movement consisted of various forms of variations such as rondo variations, ternary variations, double variations. These variations together with his early independent piano variations show the more variation technique developed, the more time passed. Andante con Variazioni, Hob. XVII: 6, which was composed in 1793 which reveal his matured compositional technique is a variations for pianoforte. It is double variations with two themes that alternate in major and minor keys. Each of these two themes have two variations and finish with a coda beautiful and dynamic. The key, harmony and the tempo of these themes are maintained in each variation. However, We can discover the change of rhythm by syncopation, tremolos, arpeggios, fast scales and so on in accordance with changed rhythm-centered variation technique. In melody of these themes, a third used in first motif appears frequently and show chromatic melodic progression, a third parallel progression, continuous trills and ornaments. The dotted rhythm of theme melody and the first motif of low-tone part play an important role to lead whole music. A technique, which low-tone part and high-tone part are changed each other, is used frequently. In coda, first theme is expressed again and it shows dramatic strain without seeing in the previous part. Even though Haydn did not compose lots of independent piano variations, he had developed his unique variation technique while composed variation as one movement of his piano sonata, and played a great role to improve the potentialities of variations in classical period. ; 변주곡은 형식에서 변화와 통일성이 동시에 요구되는 것으로 가장 오래된 음악형식 중의 하나이다. 16세기 초반의 이탈리아와 스페인의 류트(lute) 및 건반악기 음악에서부터 볼 수 있는 이 형식은 16세기 말,영국의 버지널 작곡가(virginalist)와 스페인의 작곡가 카베손(Antoniode Cabezon : 1510- 1566)에 의해 발전되며 바로크 시대와 고전주의 시대를 거치면서 기법상의 많은 변화를 가지게 되었다. 16세기에는 주제의 화성과 선율을 보존하는 기법이 사용되었고 바로크 시대에는 파사칼리아(passacaglia)와 샤콘느(chaconne) 같은 대위법적인 변주가 성행하였으며 고전주의 시대에는 기본적 화성 위에 선율이 장식되는 변주기법이 사용되었다. 고전주의 시대의 대표적 작곡가인 하이든은 이러한 변주형식을 주로교향곡이나 현악4중주, 소나타에서 사용하였다. 그의 52개 피아노 소나타 중 약 20개의 소나타에서 변주로 된 악장을 발견할 수 있으며 론도변주곡(rondo variations), 3부분 변주곡(ternary variations), 2중 변주곡(double variations)등 다양한 변주형태를 볼 수 있다. 이러한 변주곡들은 초기 독립적인 피아노 변주곡과 함께 후기로 갈수록 점점 발전된변주기법을 보여준다. Andante con Variazioni, Hob. XVII: 6은 하이든 작곡기법의 원숙함을 볼 수 있는 시기인 1793년에 작곡된 피아노를 위한 변주곡으로 장조와 단조가 교체되는 2개의 주제를 가진 2중 변주곡이다. f단조와 F장조로 된 2개의 주제는 각각 2개의 변주를 가지고 있으며 매우 화려하고역동적인 코다(Coda)로 끝맺는다. 주제의 조성과 박자, 화성, 빠르기가각 변주마다 그대로 유지되는 반면 리듬이 다양하게 변화되는 리듬 위주의 변주기법으로 당김음, 트레몰로(tremolo), 아르페지오(arpeggio),빠른 음계악구 등에 의한 리듬의 변화를 볼 수 있다. 선율은 처음 동기에서 사용되었던 3도 음정이 많이 나타나고 반음계적 선율진행과 3도병행진행, 연속적인 트릴(trill)과 장식음들이 특징적이다. 주제선율의 붓점리듬과 주제 하성부의 처음 동기는 전체 곡을 이끌어 나가는 중요한역할을 하며 상성부와 하성부가 전위되는 기법이 많이 사용된다. 코다는 처음 주제를 재현하고 이전에 볼 수 없었던 극적인 긴장감을 보여준다. 하이든은 비록 독립적인 피아노 변주곡을 많이 작곡하지 않았으나 변주곡을 피아노 소나타의 한 악장으로 작곡하면서 자신만의 특징적인 변주기법을 발전시켜 나갔고 더 나아가 고전시대 변주곡의 가능성을 높이는데 큰 역할을 하였다.
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