View : 36 Download: 0

O. Messiaen의 piano prelude No.1, 4, 8 분석 연구

Title
O. Messiaen의 piano prelude No.1, 4, 8 분석 연구
Authors
조현정
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
올리비에 메시앙은 20세기를 대표하는 작곡가 중 한 사람으로 독자적인 어법을 구축하여 피아노, 오르간, 관현악 등 여러 분야에 걸쳐 다수의 작품을 남겼다. 그는 민족주의, 신고전주의, 12음 기법의 영향과 자신의 카톨릭 신앙, 새소리에 대한 애정, 이국적 요소 등을 통합하여 음악을 만들었으며, 피아노 작품에서도 여러 곡의 걸작을 남겼다. 본 논문은 메시앙의「나의 음악어법 (The Technique of My MusicalLanguage)」을 바탕으로 음악 어법상의 특징을 알아보고, 아직 그의 음악어법이 완성되기 이전의 음악이긴 하나 그의 음악어법이 충분히 잘 나타나 있는전체 8곡 구성으로 된 피아노 작품인 8개의 프렐류드 중에서 제 1, 4, 8곡을분석 연구한 것이다. 곡의 형식은 각각 2부형식 론도형식, 소나타형식 등으로 되어있는데 제 4곡의 각 부분은 형식상 중간부분을 중심으로 대칭을 이루므로 형식적인 면에있어서 변화있는 진행을 하였음을 알 수 있다. 메시앙은 전형적인 리듬의 진행에서 탈피하여 무박자 음악, 첨가가치 리듬,비역행 리듬, 리듬의 다양한 축소와 확대 등을 사용하였으며 리듬의 캐논까지도 사용였는데, 무엇보다도 그 자신의 독특한 리듬을 표기하기 위해 네 개의 리듬 기보법을 사용하였다. 제재곡에는 변박과 첨가가치 리듬, 리듬의 불규칙적 또는 규칙적인 확대와 축소가 나타나며 리듬의 기보는 변박으로 표시되는 제 2리듬 기보법을 채택하였다. 그는 반음계와 증 4도의 선율 등을 전형적인 선율과 함께 사용하였으며 음의 소거, 첨가, 음역의 변경 등에 의한 다양한 선율들을 보여주었다. 프렐류드에서는 고전적 의미의 선율과 증 4도, 완전 5도의 선율이 많이 사용되었으며음역이 상·하로 변경되는 것이 자주 나타난다. 고전적 의미의 화성과 함께 부가화음, 배음화음, 4도 구성화음(FourthChord), 지속음군 등의 다양하고 새로운 화성을 많이 사용한 메시앙은 기존의조성과 함께 자신의 독특한 선법을 구상하여 그것에 의한 화성도 함께 썼다. 프렐류드도 그의 선법을 기초로 이루어져 었으며 4도 구성화음, 빈 5도 화음(Open fifth Chord), 부가화음(Added Chord) 등의 다양한 화성의 사용이 보여진다. 또한, 곡의 요소로 색채를 중시한 그는 음계, 선율, 화성 등의 고유한 색채의 느낌을 표현하려 하였는데 프렐류드에서는 각 곡의 색채를 자신의 느낌에의해 감각적으로 표현하고 있다. ; Olivier Messiaen is one of the popular composers representing the 20th century who left numerous works over various fields by constructing a unique musical language. The influence of Nationalism, Neo-classicism, 12 tone technique was integrated with his catholic belief, affection for bird songs, exoticism which create the basis of various piano works and masterpieces. This thesis will discuss the distinctive features of his musical language based on "The Technique of My Musical Language" and present an analyzed study of No. 1, 4, 8 of his 8 piano preludes. Prelude is consisted of 8 pieces and although his Musical Language had not been formed completely, the language is reflected very well in these works. They are structured by binary form, Rondo form, Sonata form, and each part is symmetrical to the other which creates a diverse variable progressing structure. Messiaen broke the traditional rhythm and used beatless music, rhythm with added values, non-retrogradable rhythm and various augmentation and diminution, even using canon of rhythm, further above all his 4 rhythm notation is used with his unique rhythm. Changing meter, rhythm with added values, irregular rhythm, or regular augmentation and diminution are found in the thematic melody, and 2nd rhythm notation, which is marked by changing meter, is applied as the note. He used chromatic melody and augmented fourth along with the traditional melody, and presented various melodies by range alteration, tone addition, and tone elimination. In the Prelude, classical melody and augmented fourth, perfect fifth melody is used frequently and vertical alteration of the musical range appears often. Messiaen used harmony along with various new harmonies such as added chord, overtones chord, fourth chord, and group of pedal point. In such respect, Messiaen used the traditional tonality and the harmony created by his own unique mode. Prelude is based upon his own mode and shows the application of various harmonies such fourth chord, open fifth chord and added values chord. In addition, he considered color effects as an important element, and he tried to express a unique color of sentiment to scale, melody, and harmony. He expressed the color of each work with his emotions sensitively. He also took musical symbolism related to religious fate into great importance which he tried to express in his works through word painting and nueral symbolism, but such aspects cannot be found in his prelude.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE