View : 21 Download: 0

대학도서관에서 인터넷을 통한 정부정보 제공에 관한 연구

Title
대학도서관에서 인터넷을 통한 정부정보 제공에 관한 연구
Authors
고유선
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 현재 인터넷 상에서 제공하고 있는 국내외 정부정보 제공의 특징과 형태를 파악하고, 이용자의 정부정보에 대한 요구분석을 통하여 대학도서관에서 효율적인 정부정보 제공을 위한 방안을 제시하는데 그 목적을 두었다. 이를 위하여 문헌연구와 설문조사, 사례연구를 실시하였다. 문헌연구에서는 정부정보의 개념과 특성, 유형, 전자환경에서의 특성에 관한 연구들을 고찰하였다. 설문조사는 서울대, 연세대, 고려대, 서강대, 이화여대 등 5개 대학의 정치학 전공, 경제학 전공, 사회학 전공 대학원생 각각 30명씩 150명을 대상으로 하여, 그들의 정부정보 이용현황과 요구사항을 분석하였다. 사례연구에서는 이용자 요구분석 설문결과를 토대로 국내 대학 도서관에서 제공하고 있는 정부정보의 현황과 서비스 정도를 파악하였다. 또한 정부정보를 제공하고 있는 미국의 4개 대학도서관 사이트를 방문하여 구축현황과 정부정보 제공 정도 등을 살펴보았다. 정부정보 요구분석을 위한 설문조사는 이용자의 이용현황과 그들의 정보요구 두가지 측면에서 조사 분석되었다. 조사결과는 다음과 같다. 첫째, 정치학 전공, 경제학 전공, 사회학 전공 대학원생들은 정부정보의 이용률이 높았으며, 인터넷으로 제공되는 정보를 더 선호하는 경향을 보였다. 둘째, 이용자들은 정부정보를 얻기 위해 주로 이용하는 기관은 재학중인 대학도서관 홈페이지, 국회도서관, 정부기관 홈페이지의 순으로 나타났다. 셋째, 이용자들이 가장 많이 이용하는 정부정보는 통계자료, 정기간행물, 조사연구보고서, 보도자료, 홍보자료의 순으로 나타났다. 넷째, 이용자들은 정부정보를 획득하기까지 어려움을 많이 느끼고 있었고, 그 이유로는 정보의 소재를 알지 못했거나, 검색도구 사용의 미숙을 들었다. 다섯째, 이용자들이 도서관에서 가장 필요로 하는 정부정보서비스에 대한 응답으로 필요한 정보를 직접 찾아주는 서비스가 가장 많았고, 그 다음으로는 정부정보를 위한 별도의 사이트 운영, 관련기관에 대한 소재안내, 추천사이트의 제공, e-mail서비스의 순으로 나타났다. 여섯째, 이용자들은 도서관에서 정부정보원의 원활한 사용을 위해 인터넷 상의 이용지침을 마련하여 개인적으로 이용하거나, 개별적인 정보이용 교육을 원했다. 이와 같은 이용자들의 정부정보 이용현황과 요구에 따라 대학도서관에서 효율적인 정부정보 제공을 위한 방안을 내용적 측면과 디자인 측면, 정부정보의 접근 측면에서 다음과 같이 제시하였다. 내용적 측면에서의 정부정보 제공방안은 다음과 같다. 첫째, 단순히 정부기관을 링크시키는 것이 아니라, 정부정보의 유형별로 선별하여 해제와 함께 이용자에게 제공해야 한다. 또한 이용자가 특히 필요로 하는 정부정보 유형을 파악하여 구축하는 것도 중요한 일이다. 둘째, 정부정보의 범위와 최신성을 제공함으로써 이용자가 정부정보를 이용하는데 편의를 도모하여야 한다. 정부정보의 수록 범위를 제시함으로써 이용자가 원하는 정보를 보다 분명하게 판단하여 정보를 취사선택하는데 도움이 되어야 한다. 또한 정보가치의 노후속도가 빠른 정부정보는 최신의 자료로 갱신하여 정보의 신뢰도를 높여야 한다. 셋째, 정부정보의 원문을 제공해야 한다. 원문들만 따로 분류하여 제공하거나, 원문이 있는 사이트를 안내하는 등의 원문정보를 구체적으로 제시함으로 이용자가 원문을 입수하는데 어려움이 없도록 해야 한다. 디자인 측면에서의 정부정보 제공방안은 다음과 같다. 첫째, 검색기능을 제공함으로써 다양한 각도에서 정부정보로의 접근을 유도해야 한다. 이러한 검색기능은 대학교 자체내의 검색기능을 제공하거나, 정부정보를 전문으로 검색하는 상용검색엔진을 이용하는 것이다. 둘째, 이용자와 사서와의 관계를 위한 피드백 메커니즘의 개발이다. 정부정보를 별도로 다루고 있지 않는 경우가 많기 때문에, 문의사항이나 정부정보 검색에 대한 질문사항을 실시간으로 이용할 수 있는 방법을 개발하여 대학도서관 홈페이지상에서 제공하여야 한다. 셋째, 인터넷상에 정부정보원에 대한 전체적인 이용지침과 검색전략 등을 체계적으로 구성해 놓아 이용자 스스로가 정보원에 접근할 수 있도록 제시해야 한다. 정부정보 접근 측면에서 정부정보 제공방안은 다음과 같다. 첫째, 정부정보를 위한 별도의 사이트를 운영하는 것이다. 다양한 정부정보의 유형을 최대한 반영하며, 단순한 정보원의 링크가 아닌 검색기능까지 제공되는 사이트를 형성하는 것이다. 또한 다른 외부 서버의 정보원도 자유롭게 이용할 수 있도록 설계하도록 한다. 둘째, 정부정보의 소재를 안내하는 것이다. 국가에서 운영하고 있는 행정정보소재안내서비스(GILS)를 효과적으로 이용할 수 있도록 하며, 대학 도서관과의 연계를 통해 이용자의 편의를 도모하여야 한다. 셋째, 추천사이트의 제공이다. 여기서는 정부정보에 대한 충분한 정보원을 포괄적으로 제공하고, 각각의 정보원에 대한 소개, 수록 내용, 범위, 정보원에 대한 평가까지 함께 수록하여, 이용자가 정부정보에 접근하는데 도움을 주어야 한다. ; The purpose of this research is to analyze characteristics and forms of national and international internet governmental information services, and is to provide better services in academic libraries by analyzing users information requests through internet. This study is performed with literature review, survey, and case study. In literature review, definition, character, forms, and characteristics under the electronic environment for the governmental information service are reviewed using the studies on the information services. This survey is performed by analyzing responses from 150 social science graduate students about their uses and requests for the governmental information service. 30 students from each Seoul National University, Yonsei University, Korea University, Sogang University, and Ewha Womans University are participated in the survey. In case study, the status of governmental information services and the actual application and uses of governmental information service system, which are supplied by national academic libraries, are studied by analyzing the survey responses. Indeed, four different university library websites in United States, which provide United States governmental information service, are visited to make observations of their current information service system structure, and the status and levels of information service supply. Then, suggestions for more effective governmental information service, which can be applied by national academic libraries, are provided by observing and comparing governmental information services in United States university libraries. The survey to analyze the requests on governmental information services is performed by asking responses for both the current status of the participants governmental information services uses, and their requests for better information service system. The result is like this: First, graduate students in politics, economics, and sociology have higher frequency in using governmental information, and tend to prefer information supplied by internet information services. Second, users prefer to use their own university library homepage most frequently to get the governmental information, and then they use National library homepage, and government offices homepage in the order of preference. Third, the governmental information most frequently used by the information service users is statistics research, and then periodicals, research reports, broadcasting reports, and governmental advertisement histories in the order of frequency. As fourth response, users indicate that they find difficulties in researching governmental information through the internet sites due to the lack of information in the location for the information, or due to the lack of experiences in utilizing the internet search services. Lastly, most of users for governmental information services respond that they are in need of service, which does the search for the wanted information directly for them. Then the rest of the users respond that they want a separate site only for governmental information, and then the information on each government departments site locations, links to websites for more help, and e-mail response services. The suggestions for more effective supply of governmental information in university library websites are provided by analyzing the survey on governmental information use status and users requests to improve services: First, it needs to run a separate website only for the purpose of providing governmental information. The site should contain various forms of information. It should not only contain the help links, but provide search engine for more information. It is also need to be designed for all possible internet users searching for the information. Second, the internet site can direct the users to various links for governmental information. It can direct users to use GILS (Governmental information location service) more efficiently, and it can link other university library websites, which supply governmental information. Third, the library site can provide helpful links for governmental information. The site can inclusively provide enough sources for the information. Then it can induce more effective use of the website to get the information by introducing each of the information sources, providing contents, explaining the range of the information, analyzing the sources of information. Lastly, academic library site can develop a feedback mechanism between users and librarians. Since it is more common that most library sites do not contain governmental information separately, library homepage should provide a method to exchange questions or requests on the information search with librarians.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 문헌정보학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE