View : 584 Download: 0

'朝鮮美術展覽會'의 꽃 정물화 연구 : '西洋畵部'를 중심으로

Title
'朝鮮美術展覽會'의 꽃 정물화 연구 : '西洋畵部'를 중심으로
Authors
최지연
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 조선미술전람회의 서양화부를 중심으로 꽃 정물화의 작품 성향을 분석한 것이다. 1회부터 19회까지의 조선미전 도록을 참고하여 일본인 작가와 조선인 작가의 꽃 정물화 입선작을 구성유형에 따라 단독형 과 탁상형 으로 분류하여 살펴보았다. 조선미전 서양화부 꽃 정물화의 분석에 앞서 서양의 꽃 정물화의 흐름과 일본 관전 서양화부의 꽃 정물화를 조선미전의 꽃 정물화의 연구 방법으로 분류하여 조선미전 꽃 정물화의 위치와 영향관계를 추정해보았다. 꽃은 인간의 생활을 풍요롭게 하고 정서를 고양시키는 자연물로 인류가 그림을 그리기 시작한 이후로 아름다움의 대표적 소재로 끊임없이 회화로 재현되었다. 일본 관전, 조선미전 꽃 정물과 시대적으로 밀접한 영향관계를 가지고 있는 19세기 말에서 20세기 초의 서양의 꽃 정물은 전통적인 이미지와 상징에서 자유로워져 점차 예술의 형태로 환원되어가는 과정으로 발전하고 있었다. 연장선상에서 일본 관전의 꽃 정물화도 초기의 사실 재현에서 근대기의 서양화단의 경향 반영으로 재현 방법과 구상형식에 있어 시각의 확대를 보여준다. 일본 관전과의 직접적인 관계 가운데 조선미전의 정물화는 소재의 성격상 서구적 소재와 향토적 소재로 나누어 볼 수 있으며, 조선미전의 일반적 기호성향을 담고 있다. 꽃은 전통적인 화훼류와 구별되며 서구적 소재의 하나로 정물화의 소재적 분류에 있어 반 정도의 비율을 차지하고 있어 조선미전 정물화의 일반적 작품특징 또한 함께 파악할 수 있다. 꽃의 선호 종류에 있어서 일본 관전, 조선미전의 일본인 작가와 조선인 작가의 선택차이를 찾아볼 수 있다. 조선인 작가의 단독형 꽃 정물은 대체로 여러 종류의 꽃이 함께 꽃다발을 이루고 있으나, 일반적으로 장미가 많이 그려졌다. 장미는 꽃 중에서 색채적 화려함과 아름다움으로 꽃의 대명사로 인식되면서 근·현대 작가와 일반인들에게 꽃 정물의 대표적 소재로 애호된다. 탁상형 꽃 정물화는 일본인 작가와 조선인 작가의 입선작 모두 삼각형 구도와 두 개의 사물로 구성된 수직·수평구도가 중심구도가 되면서 클로즈업한 시선으로 사물 개개의 묘사에 충실한 학습자적 태도로 제작된다. 일본 관전의 꽃 정물화가 초기의 기본적인 구도와 한정된 시각에서 발전하면서, 확장된 시각으로 새로운 화풍을 반영하는 것과는 대조적으로 조선미전 꽃 정물화만의 관전양식을 추출하면서 재생산하는 양상을 보여준다. ; This thesis aims to analyze the artistic dispositions of Flower Still Life paintings with emphasis on the Western Paintings Section of the Chosun Art Exhibition. I have classified winning pieces of Flower Still Life paintings done by Japanese artists and Korean artists based on individual type and table type compositions, by making reference to catalogues from the 1st Chosun Art Exhibition to the 19th. Prior to the analysis of Flower Still Life in the Western Paintings section of the Chosun Art Exhibition, an assumption on the position and the relativity of Flower Still Life of the Chosun Art Exhibition has been made by looking at the history of Flower Still Life of the western world, as well as implementing the same study method used for the Flower Still Life from the Chosun Art Exhibition to classify Flower Still Life in the Western Paintings section of the Japanese Governmental Art Exhibitions. Flowers enrich the lives of mankind, and exalt the emotions. Since mankind has started drawing, the flower has been ceaselessly reproduced in paintings as the symbol of beauty. The Flower Still life of the West, from the end of the 19th century to the beginning of the 20th century, is closely connected to Flower Still Life of Japanese Governmental Art Exhibitions and Chosun Art Exhibitions, due to its escape from traditional images and symbols and its return to a more artistic form shown during this period. In a prolonged sense, the Japanese Flower Still Life also shows change from the realistic reproductions in the beginning to the expansion of views in methods of reproduction and conception affected by Western trends in the Modern age. In direct influence from Japanese Governmental Art Exhibitions, the Still Life of the Chosun Art Exhibition can be classified by the characteristics of the subjects into western subjects and local subjects, both were generally preferred by the Chosun Art Exhibition. The flower in the paintings were distinguished from traditional floral subjects, and is thought of as a western subject. When classified by subjects for Still Life, half of the Still Life paintings used flowers as its subject, which allows one to understand the general characteristics of Still Life in the Chosun Art Exhibition. A difference can be found in the preference of flowers between Japanese artists and Chosun artists in the Chosun Art Exhibition and the Japanese Governmental Art Exhibition. Individual type Flower Still Life of Chosun artists generally showed a variety of flowers in a single bouquet, with the Rose chosen as the most favored. The Rose is recognized as the most colorful and beautiful flower, being favored as the most popular subject of Flower Still Life by artists from modern and present day alike, as well as with the general people. The table type Flower Still Life of Japanese and Chosun artists alike shows the triangular composition and the vertical-horizontal composition - which consists of 2 objects - as the main compositions, rich in detailed, close-up portrayal of each object, and produced in a scholarly manner. In contrary to the Flower Still Life of the Japanese Governmental Art Exhibition, which developed from early, basic compositions and limited viewpoints into a new style of expanded viewpoints, the Flower Still Life in the Western Paintings section of the Chosun Art Exhibition shows repetition in the subjects and composition among the winning pieces, and instead of producing original pieces, those that seem to fit more into the preference of the exhibition are widely produced as part of the Exhibition modality, continuing its influence until the early years of the Korean Art Exhibitions, a phenomenon also similar in the areas of portraits and landscapes.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE