View : 17 Download: 0

Manuel de Falla의 'Fantasia Baetica' 연구

Title
Manuel de Falla의 'Fantasia Baetica' 연구
Authors
김세은
Issue Date
2001
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 연구자의 석사학위 졸업 연주회 곡이었던 마누엘 드 화야(Manuel de Falla : 1876-1946)의 피아노 작품「베티카 환상곡(Fantasia Baetica)」에 관한 연구이다. "베티카"(Baetica)란 스페인 남부에 위치한 안달루시아 지방의 고대 로마식 지명으로써 이 곡은 또한「안달루시아 환타지」라고도 부른다. 1919년에 작곡된 이 곡은 그가 쓴 안달루시아적 경향의 마지막 작품이다. 「베티카 환상곡」은 스페인 민족주의 음악 양식이 잘 반영된 작품이다. 이 논문은 「베티카 환상곡」에 나타난 민속 음악적 요소를 조사하고, 구조적 분석을 통하여 화야의 음악적 특징과 민족주의적 경향을 연구하여 이 작품을 이해하는데 도움을 주기 위함이다. 이 작품에 나타난 민족주의적 요소를 리듬. 선율. 선법. 악기 효과 등의 4가지 영역으로 분류하여 연구했다. 「베티카 환상곡」에 나타난 민속적 요소에서 중요한 부분을 차지하는 리듬은 스페인 고유의 춤에서 인용한 것으로서 세빌리아냐(sevilliana)와 판당고(fandango), 론데냐(rondena), 폴로(polo)리듬을 사용하였으며 붓점과 당김음, 오스티나토(ostinato), 잦은 박자의 변화 등으로 스페인적 리듬에 활기를 더한다. 선율적으로는 장식적인 멜리스마(melisma)선율과 스페인 남부 안달루시아 지방의 전통 민요 칸테 혼도(cante jondo)를 제시하여 스페인 민속음악의 정취를 더해준다. 이 곡에는 특별히 중심을 이루는 조성 없이 프리지안(phrygian). 에올리안 선법(aeolian)이 지배적으로 사용되며 때로는 도리안(dorian). 리디안(lydian). 믹소리디안(mixo-lydian) 선법이 나타나기도 한다. 이러한 다양한 선법은 복조성적(poly-tonal)이거나, 양선법(bi-modal)의 형태로 나타나기도 한다. 또한 기타의 현을 긁거나 뜯는 주법을 도입하고 탬버린 등의 타악기적 효과를 활용함으로써 스페인적 분위기를 표출하는 데 큰 역할을 하였다. 이 곡의 전체적인 구조는 A-B-A 의 세 부분으로 나누어진 3부 형식(ternary form)이다. A 부분은 민속 춤 리듬인 세귀디야(seguidilla)에서 파생한 세빌리아냐와 판당고, 론데냐 리듬이 쓰였고, 에올리안. 프리지안 선법 등 잦은 선법의 변화를 보여준다. 주제 선율은 4개의 음이 순차적으로 상행하는 선율이며, 장. 단. 증 2도 음정 관계는 전곡에 걸쳐 활용된다. 화성적으로는 3화음에 2도를 추가하여 만들어내는 불협화음의 형태와 7화음. 9화음이 자주 나타난다. B 부분은 A와 A 부분 사이의 간주곡 역할을 하며, 약간 느린 빠르기의 3/8 박자의 곡으로 전형적인 단성음악(homophony)이다. 상성부는 폴로(polo)리듬의 특성인 당김음이 g#조성에서 도리안. 프리지안. 에올리안 선법의 선율로 B 부분 내내 지속되며. 하성부는 펼친화음(broken chord)반주가 오스티나토 형태로 진행한다. A 부분은 A 부분의 반복으로써, 민속적 재료와 선율이 원조(original key)로 모방되거나 혹은 4도 높게 이조되어 제시된다. 생략되거나 마디수가 축소되어 요약된 부분을 제외하면 이 A 부분은 A 부분에서 제시된 순서대로 배열되었음을 알 수 있다. 화야는 스페인 민속 음악 유산을 수집하고 보급하는 데에 힘썼으며, `음악적 영감의 원천은 민족 이라는 신념을 가지고, 스페인 민족음악의 전통을 되찾아 근대 스페인 민족주의 양식을 확립하는 데에 큰 기여를 하였다. ; This study is attempted to investigate the folk idiom presented in 「Fantasia Baetica」by Manuel de Falla (1876-1946) which was performed for the writer s graduate recital. Structural analysis as well as musical elements such as rhythm, melody, mode and the effects of folk instruments are examined to find out Falla s musical characteristics. The national musical idioms Falla used in this piece are folk dance rhythms such as Sevillianas, Fandango, Rondena, Polo, etc. Dotted rhythm, syncopations, rhythmic ostinato and frequent rhythmic and time signatures add the spices to Spanish rhythms. Melismatic tunes, Spanish traditional folk Cante jondo from Andalisia are used with various modes such as Doria, Phrygia and Aeolia throughout the entire piece. These tunes are weaved in polytonal or bimodal figures. Spanish traditional instruments such as tambourines and plucking and scratching guitar are sketched in this piece. The structure of this piece is A-B-A ternary form. The theme of Part A is constructed in stepwise and notes. Major, minor and augmented seconds are repeated, imitated and modified continuously throughout the piece. Various dance rhythms such as Sevillianas from Seguidilla, Fandango, Rondena and frequent changes of Phrygia and Aeolia modes are used in this section. Harmonically, the figures of dissonant chords which were made by adding seconds on the triads, 7th, 9th chords and frequent change of time signatures appear in this section. Part A and A are fast and violent whereas part B, which is in 3/8, functions as a kind of interlude. Part B is completely homophonic texture in a tune of Aeolia mode with typical syncopated Polo rhythm. Within g#tonality Doria, Phrygia and Aeolia modes are used in the theme. Part A is a small copy of Part A by presenting folk idioms in original keys or transposed that was presented in Part A. Except some abridged or diminished musical patterns, Part A is arranged the same as Part A in terms of rhythmic , melodic, and harmonic aspects. 「Fantasia Baetica」is Falla s final work which was done in 1919 and is a piece which reflects Spanish national musical idiom. "Batica" is an ancient Roman name of the place which is located in the Andalusia region in southern Spain. Therefore this piece is also called Fantasia Andalusia. As it is examined as above, Falla used a lot of folk idiom in this piece and it could be considered his representative piano piece that is showing his nationalistic endeavor. Falla is considered as one of the representative Spanish nationalists in music. He had collected, supplied, and purified Spanish folk music and used its musical elements in his compositions. Historically, Spain had been under the German and Italian influence.. Because of the foreign domination, nationalism in the later 19th century was a movement that was to bring out a indigenous unique national character in order to free Spanish music from foreign domination. Falla was the one who started to use folk idioms such as folk tunes, folk dance rhythms, and the effects of folk instruments in his compositions and influnced other Spanish composers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE