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초등학교 3학년을 위한 포괄적 음악교육의 실제적 적용

Title
초등학교 3학년을 위한 포괄적 음악교육의 실제적 적용
Authors
노승현
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
21세기의 세계화, 정보화 사회는 문제를 창의적으로 해결할 수 있는 종합적 능력을 갖춘 인간을 필요로 한다. 학교에서의 음악교육도 특정 영역에 치우친 제한된 수준의 음악성이 아닌 모든 영역의 통합적인 교육을 통한 포괄적인 음악성의 함양을 요구하고 있다. 그러므로 이 연구의 목적은 교육과정에 반영되어 있는 포괄적 음악교육의 이론을 고찰하고 초등학교 3학년 음악 수업에의 실제적 적용을 통해, 전통적 수업 방식과 비교하여 포괄적 음악교육의 효과 및 적용 가능성에 대해 알아보는 것이다. 이론적 배경으로 선행연구와 문헌연구를 통해 포괄적 음악교육의 개념 및 음악에서의 감정적 영역에 대해 이해하였으며, 제 7차 음악과 교육과정 중 이 연구의 대상인 초등학교 3학년 부분의 내용 체계에 대해 집중적으로 연구하였다. 이를 통해 3학년 음악과 교육과정 내용을 반영하여 총 8차시에 해당하는 포괄적 음악교육에 의한 수업 지도안을 개발하였다. 수업은 실험집단과 통제집단으로 나누어 실시하였고, 그 결과 포괄적 음악교육에 의해 수업을 받은 실험집단과 교사용 지도서에 의해 수업을 받은 통제집단사이에 나타나는 학업 성취도와 음악적 태도를 비교, 분석하였다. 음악에 대한 학생들의 태도를 알아보기 위해서는 설문지 조사를 하였다. 같은 설문지로 실험기간이 끝난 뒤 재평가를 실시하여 실험을 통해 음악에 대한 변화가 있었는지 알아보았는데, 그 결과 음악 수업에 대한 준비성, 흥미, 관심 등 대부분의 문항에서 실험집단이 통제집단에 비해 우세한 반응을 보였다. 특히 실험집단 학생들이 가창, 기악, 감상 등의 활동 영역에서 통제집단의 학생들에 비해 매우 긍정적인 성향을 나타내었는데, 이는 포괄적 음악교육을 통해 다양한 활동 경험을 제공받은 것이 긍정적인 영향을 준 것으로 해석된다. 학업 성취도 검사에서는 실험집단의 평균이 X=11.72, 통제집단의 평균이 X=10.58로 실험집단의 평균이 더 높게 나타났다. 두 집단의 점수를 t 검증한 결과 t=3.10으로 α<.05수준에서 통계학적인 의의가 있는 것으로 나타났다. 이 결과에 의해 포괄적 음악교육에 의해 수업을 받은 실험집단이 교사용 지도서에 의해 전통적 수업을 받은 통제집단보다 높은 학업성취를 했다. 문항별 정답율 비교에서는 음악을 듣고 박자 유추하기, 가락의 느낌과 형식 구분하기 등 실험집단이 통제집단에 비해 실음을 통해서 음을 감각적으로 지각하고, 지적으로 이해, 분석할 수 있는 능력을 요구하는 종합적인 문제에 더 우세를 보였다. 반면, 통제집단은 셈여림과 빠르기등 비교적 쉬운 수준의 개념을 묻는 문제에 더 우세를 보였다. 이 연구를 통해 포괄적 음악교육은 학생들의 학업성취와 음악적 태도에 긍정적인 영향을 주며, 그들의 음악적 성장을 종합적으로 키워줄 수 있는 효과적인 교육방법이라는 것을 알 수 있었고, 포괄적 음악교육의 체계적인 발전을 위해서 앞으로의 연구는 충분한 실험기간을 통해 전학년에 걸쳐 실시되기를 바란다. ; The society of globalization and information in the 21st century requires a man with the general ability to solve problems with creativity. Music education at school also necessitates comprehensive musicianship through integrated education of all related fields instead of limited levels of music ability. Therefore, the purpose of this study is to examine theories of comprehensive music education and to discover the effect of comprehensive music education and the possibility of its application by comparing it with traditional lesson methodology. As a theoretical background, this study understands the concept of comprehensive music education and the affective domain through the precedent studies and literature studies. Also, it focuses on the contents of the 7th curriculum for the third grader of elementary school. Through this, I developed teaching plans for eight lessons by comprehensive music education by reflecting the contents of music education curriculum for the third grader. Lessons were practiced for two divided groups- a test group and a control group. As a result, I compared learning achievement and musical attitude of the test group, which was taught by comprehensive music education, and the control group, which was taught by a teacher s manual. To examine students attitude toward music, I conducted a survey. By taking a re-evaluation with the same questionnaires after the test period was over, I searched if there was any change of attitude toward music through the test. As a result, in most questions, the test group showed superior responses compared to the control group. Especially, the test group students presented very positive traits in the activity like singing, instrument playing and appreciation when compared to those in the control group. It implies that being provided various activities for the musical experience positively affected the students. In the test of learning achievement, the average of the test group is X=11.72, and that of the control group is X=10.58. According to the result of taking a t inspection of the two groups, it is statistically meaningful at t=3.10 and α<.05. This result leads to the conclusion that the test group which had comprehensive music education acquired more than the control group which had a traditional lesson. In comparison of correct answers for each question, the test group was superior to the control group in the general questions that require the ability to sense real sounds, understand and analyze it. However, the control group was superior to the test group in comparatively easy concepts such as dynamic and tempo. Through this study, I found that comprehensive music education exerts a positive influence on students musical achievement and musical attitude, and it is an effective method of education that can synthetically raise their musical growth. Hopefully, future studies will cover all grade of students through sufficient time of experiment for the systematic development of comprehensive music education.
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