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J. S. Bach의 B 단조 미사(BWV 232) 연주기법에 관한 연구

Title
J. S. Bach의 B 단조 미사(BWV 232) 연주기법에 관한 연구
Authors
문지현
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
연구의 목적은 음악을 공부하는 학습자에게 B 단조 미사 에 대한 이해를 높이고, 이 곡을 연주하려는 지휘자, 합창단, 학생들에게 실제 연주시 작곡자의 의도에 맞게 효율적으로 가르치며 연주할 수 있도록 도움을 주는 것이다. 이 연구의 이해를 높이기 위하여 먼저 바로크 음악의 일반적인 특징을 살펴보았으며, 이 시대 합창음악을 연주할 때 기본적으로 알아야 할 것들과 연주기법을 관계 문헌을 토대로 연구하였다. 이와 같은 이론적 배경을 기초로 B 단조 미사 의 전 24곡을 조성, 음악 형식, 주제 음형, 가사와 음악과의 관계 등을 중심으로 분석하여 B 단조 미사 에 대한 이론적인 이해를 도모하였다. 다음으로 악보와 관계 문헌 그리고, 선별된 세 개의 음반을 참고로 하여 템포, 아티큘레이션, 다이내믹스와 관련한 B 단조 미사 의 연주기법을 모색하였다. 선별된 음반은 1961년에 허버트 본 카라얀(Herbert von Karajan), 1985년에 로버트 쇼(Robert Shaw), 그리고 같은 해의 구스타프 레온하르트(Gustav Leonhardt)에 의해 연주된 것이다. 연구 결과, 템포의 경우 너무 느리게 연주하면 낭만적으로 흐르기 쉬우므로 바로크 느낌을 가질 수 있는 빠르기를 선택해야 한다. 또한 기악, 성악적 능력이 된다면 다소 빠르게 연주하도록 한다. 아티큘레이션의 경우 전 곡을 레가토로 표현하면 바로크의 느낌을 가질 수 없다. 따라서, 곡에 따라 음을 끊어서 연주하는 논 레가토 아티큘레이션을 사용해야 한다. 다이내믹스의 경우 층계식 다이내믹스로 곡의 셈여림을 조절해야한다. 또한, 합창을 솔리(soli) 대 뚜띠(tutti)로 편성하여 콘체르타토의 대조 원리에 맞는 연주를 해야 한다. 이 모든 연구는 B 단조 미사 를 연주하는 지휘자와 합창단원에게 곡에 대한 이해와 올바른 바로크 합창 음악의 연주 기법을 이해시켜 작곡자가 의도한 바에 더욱 가까운 연주를 하기 위함이다. ; The purpose of this study is to help music students elevate their understanding of Mass in B Minor and also to assist conductors, choir members and students in their effective teaching or performing according to the composer s intention. To help the understanding of the research, this study has the general characteristics of Baroque music and examines the basic knowledge and technique of chorus on the basis of related literature. Taking this theoretical background as a basis, this study analyzes all 24 movements of Mass in B Minor in keys, musical forms, thematic materials, and the relation between the texts and music to help theoretical understand Mass in B Minor . Also, referring to the score, related literature and three selected records, the writer groped for technique of B Minor Mass in regard to tempo, articulation and dynamics. As a result, it is necessary to choose proper tempo with a Baroque feeling because it can be flow romantic music if it goes too slow. Also, performing with a bit fast tempo is fine if instrumental and vocal abilities are good enough. In case of articulation, we should use non-legato articulation to give Baroque feeling. In case of dynamics, it should be controlled by terraced dynamics. In addition, it might be one of good ideas to perform according to the principle of contrast in concertato by arranging the choir into soli and tutti. All this study is aimed at making composers and chorus members have correct understanding of the music, and perform closely to the composer s intention.
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