View : 752 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김민경-
dc.creator김민경-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:37Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:37Z-
dc.date.issued2001-
dc.identifier.otherOAK-000000002697-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/193209-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002697-
dc.description.abstract사진 아카이브(Photographic Archive)는 영구 보존을 위하여 선별된 모든 공적·사적 기관의 사진 기록 혹은 이를 보관하는 장소를 말한다. 특히 공적 아카이브(public archive)의 경우에는 생산한 기관에 따라 그 양상이 다양해지는 것을 볼 수 있다. 여기서 아카이브는 생산 주체의 의도와 목적이 반영될 가능성을 짐작할 수 있고 이를 통해 사진 아카이브는 생산 주체의 전략적 도구로 사용될 수 있음을 추이해 볼 수 있다. 또한 사진 아카이브는 단순히 기록과 저장이라는 정체된 차원에서 벗어나 역사 안에서 역동적으로 기능하고 소통함으로써 그 의미가 확대된다. 그 소통의 과정에서 아카이브 생산자, 소비자 그리고 이들을 둘러싼 환경에 대한 이해는 필수적이다. 왜냐하면 아카이브에 축적된 사진 이미지는 대상이나 사건을 보여주긴 하지만 그 대상이나 사건의 인식과 해석은 개인의 주관 나아가 사회의 제도와 관습에 영향받기 때문이다. 이렇듯 사진은 대상을 그대로 보여주는 것이 아니라 특수한 관습와 제도를 통해 구성되는 이미지이다. 이러한 맥락에서 우리는 어떤 이미지가 어떤 문화, 역사, 사회, 정치적 맥락을 통해 구성되는가를 주목할 필요가 있다. 이미지가 어떤 경로를 통해 다가오고 해석되느냐 하는 구조, 달리 말해 표상체계(system of representation)에 대한 이해는 사진 아카이브를 이해하는 데 있어 전제되어야 할 단계이다. 이에 본 논문은 사진 아카이브가 어떻게 담론을 구성하고, 구성된 담론은 어떻게 소통되는가 하는 표상 체계를 알아보고자 한다. 이러한 연구내용을 토대로 사진 아카이브 표상체계를 세 가지 기능에 따라 분석하였다. 첫 번째 기능은 증거와 감시이다. 경찰, 범죄, 병원, 학교의 제도적 기관에서 생산하고 축적된 사진 아카이브는 단순한 기록의 차원에서 벗어나 제도권 내에 있는 구성원들에 대한 증거와 감시를 정당화시키는 도구로서 기능을 한다. 사진은 제도적 질서 기구를 통해서 증거와 감시의 결합 및 강화 과정을 거쳐 권위적인 아카이브 담론의 대상이 된다. 두 번째는 질서와 통제이다. 19세기의 시대적 요구로 등장한 실증주의와 대상의 형태를 수학적으로 보존하는 매체인 카메라는 결합하였고 이는 다시 유형학과 연계되었다. 유형학과 결합된 사진 아카이브는 타자 를 식별하는 도구가 되어 제도화되고 이는 국가질서를 유지하는 반면 통제의 기능을 하게 되었다. 세 번째는 이미지의 평균과 계량화이다. 실증주의를 배경으로 한 통계학은 모든 사진 아카이브의 이미지를 동일한 코드로 환원시켜 계량화한다. 이렇게 계량화된 사진 아카이브는 사회적 일탈을 규정하고 규제하는데 객관적이고 공정한 근거가 된다. 이러한 세 가지 이론적 논의를 기초로 E여대 화장실 아카이브라는 실제 작품을 통하여 사진 아카이브의 표상 체계를 분석했다. 화장실 이미지를 구성하는 공간적 요소들은 단지 하나의 기호를 의미할 뿐이며, 우리는 단순화된 기호를 분류하여 유형화함으로써 이미지를 계량화하는 사진 아카이브의 표상체계 효과를 살펴볼 수 있었다. ; The photographic archive is a place where public and/or private photographic materials are collected and managed for the purpose of permanent preservation. Especially in the case of the public archives, their modes vary to a great degree. Here we can see that the archive can be used as a strategical tool of the subject that produces it. The meaning of the archive is not limited to a stable dimension of record and preservation but extended to a dynamic communication. It is necessary to understand the producer, consumer and the environment surrounding the archive. For the recognition and the interpretation of the objects appearing in the photographic image stored in the archive is strongly influenced by the subjective disposition of the individual and the institution and custom of the society. The photograph does not show its object as it is, but is a constructed image through a specific institution and custom. In this context, we have to take notice of how the photographic image is constructed through cul tural, historical, social and political context. The understanding of the structure in which the image arrives and is interpreted, i.e., the representation system is an assumption for grasping the meaning of the photographic archive. In this thesis, how the photographic archive constructs a discourse and how a constructed discourse is communicated is studied. The representation system of the photographic archive has been analyzed in terms of its three functions. The first fucntion is evidence and surveillance. The photographic archive formed from the images produced and stored by the institutions such as hospital, police and school is not merely a record but plays a role as a tool to justify the surveillance over their members. Through the institutional system, the photograph becomes the object of authoritative discourse while evidence and surveillance is combined and reinforced. The second function is the order and control. As the camera was invented as a medium that emerged with the historical demand of the nineteenth century along with the rise of positivism, the photograph came to be related with typology. The photographic archive is a tool to recognize ‘the other’ and maintains and controls the order of the state. The third function is the levelling and quantification of the image. Statistics based on positivism reduces all the images in the archive into the same codes. Thus, photographic images work as objective and fair ground for defining and regulating the deviancies of the society. In this thesis, these three functions of the photographic archives and their representation system have been analyzed with the images of toilets of E university as examples. By classifying simplified signs and turning them into types, we can look into the representastion system of the photographic archive.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = v I. 서론 = 1 A. 연구의 목적 = 1 B. 연구의 방법 = 3 II. 아카이브 논의와 표상체계 = 6 A. 아카이브의 의미와 위치 = 6 B. 아카이브의 이론과 실제 11 III. 사진 아카이브 표상체계와 효과 18 A. 증거와 감시의 다큐멘트 19 B. 질서와 통제의 유형학 = 25 C. 이미지의 평균과 계량화 29 IV. 작품제작과 해석 = 33 A. 작품제작 = 33 B. 작품해석 = 33 C. 작품도판 = 38 V. 결론 = 40 참고문헌 = 43 ABSTRACT = 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent518173 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title사진 아카이브의 표상체계연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 사진전공-
dc.date.awarded2001. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE