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제7차 교육과정에 근거한 중학교 과학 1의 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구 개발 : 생물의 구성, 힘 및 해수의 성분과 운동 영역을 중심으로

Title
제7차 교육과정에 근거한 중학교 과학 1의 성취 기준, 평가 기준 및 평가 도구 개발 : 생물의 구성, 힘 및 해수의 성분과 운동 영역을 중심으로
Authors
김수정
Issue Date
2001
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to develop achievement standards, assessment standards, and assessment instruments for criterion - referenced evaluation in the 7th national science 1 curriculum. The contents of this study are the units of Construction of Living Things, Force, and Natural Disposition and Movement of Sea water in the middle school science 1 by the 7th national curriculum. The results of this study are as follows : 1. First of all, the purpose and contents of the 7th national science curriculum were carefully analyzed. Then the required learning elements for the units of Construction of Living Things, Force, and Natural Disposition and Movement of Sea water were determined. Based upon required learning elements in the three units, the achievement standards were developed. The achievement standards state the national science curriculum in detail in terms of the process skill(P), knowledge(K), and attitude(A). It can be an actual guideline of the teaching and learning in classroom. The achievement standards are 15 items in the unit of Construction of Living Things, 17 items in the unit of Force, and 16 items in the unit of Natural Disposition and Movement of Sea water. 2. Based upon achievement standards, the assessment standards were made. The assessment standards divide students’ achievement into three level(high/middle/low) and state each level so that it can guide evaluation of achievement. It was also developed in three areas of EP, EK, and EA. The assessment standards are 12 items in the unit of Construction of Living Things, 14 items in the unit of Force, and 13 items in the unit of Natural Disposition and Movement of Sea water. 3. Developing appropriate assessment instruments to probe students’ achievement level followed after the development of achievement standards and assessment standards. A variety of performance assessment types used rather than multiple choice type. The developed assessment instruments are as follows: 7 items(3 descriptive types, 1 discussion report, 1 concept map, 1 portfolio, 1 lab report) in the unit of Construction of Living Things, 6 items(2 descriptive types, 1 research project, 2 lab reports, 1 play) in the unit of Force, and 6 items(2 descriptive types, 1 essay type, 1 research project, 1 portfolio, 1 lab report) in the unit of Natural Disposition and Movement of Sea water. The conclusions of this study are as follows : 1. If science teachers use achievement standards and assessment standards which are developed in this study, they can make a lot of various assessment instruments in the unit of Construction of Living Things, Force, and Natural Disposition and Movement of Sea water. 2. If one assessment instrument is used, its utility will decrease to be hasty. Because of this reason, it is important that science teachers should catch the process of developing assessment instruments in this study. In spite of the same contents of science 1, science teachers can make various assessment instruments if they change context or situation. The results of this study verified content validity and can be used in the school effectively in the year of 2001. ; 이 연구는 학교 교육 현장에서 많이 요구되고 있으나 현실적으로는 그에 대한 연구가 미흡한 준거 지향 평가의 올바른 시행을 위해서는 교수·학습과 평가를 위한 객관적이고 타당한 기준을 마련해야 한다. 2001학년도부터 적용되고 있는 제 7차 교육과정에 따른 중학교 과학 1의 생물의 구성, 힘, 해수의 성분과 운동 영역에 대한 성취 기준, 평가 기준, 평가 도구의 개발을 목적이다. 해당 영역의 성취 기준을 개발하기에 앞서 제 7차 과학과 교육과정의 목표와 내용, 평가의 특징 분석을 통하여 중학교 과학 1의 성격을 알아보고 생물의 구성, 힘 및 해수의 성분과 운동 영역에 대하여 과학과 교육과정과 개정된 교과서 내용 분석을 통해 필수 학습 요소를 추출하였다. 생물의 구성 영역에서 8개, 힘 영역에서 7개, 해수의 성분과 운동 영역에서 6개의 필수 학습 요소를 추출하였다. 필수 학습 요소를 추출한 뒤 학생들이 도달해야 할 성취 기준을 개발하였다. 교육과정의 하위영역 수준에서 탐구(P) 영역과 지식(K) 영역에 대한 성취 기준을, 대영역 수준에서 태도(A) 영역에 대한 성취기준을 개발하였다. 개발한 성취 기준은 생물의 구성 영역에서 15개, 힘 영역에서 17개, 해수의 성분과 운동 영역에서 16개이다. 개발한 성취 기준을 토대로 하여 학생들의 성취 수준을 판단할 수 있는 평가 기준을 개발하였다. 이 연구의 평가 기준은 성취 기준에 근거하여, 탐구(EP), 지식(EK) 및 태도(EA) 세 개의 영역으로, 상/중/하 세 수준으로 개발하였다. 개발한 평가 기준은 생물의 구성 영역에서 12개, 힘 영역에서 14개, 해수의 성분과 운동 영역에서 13개이다. 마지막으로 성취 기준과 평가 기준에 맞추어 학생들의 실제 성취 정도를 평가하기 위한 평가 도구를 개발하였다. 이 연구에서는 교육과정과 평가 다양화의 필요에 따라 여러 가지 수행 평가의 유형들을 사용하였다. 개발한 평가 도구는 생물의 구성 영역에서 7개(서술형 3개, 서술형과 토의기록문의 혼합형 1개, 개념도와 서술형의 혼합형 1개, 포트폴리오 1개, 실험보고서 1개), 힘 영역에서 6개(서술형 2개, 과제연구 1개, 실험보고서 2개, 역할극 1개), 해수의 성분과 운동 영역에서 6개(서술형 2개, 논술형 1개, 과제연구 1개, 포트폴리오 1개, 실험보고서 1개)이다. 평가 도구 19개에는 평가 기준을 단독으로 사용하여 만들어진 것이 7개, 두 개의 평가 기준을 사용하여 만들어진 것이 6개, 세 개의 평가 기준을 사용하여 만들어진 것이 5개, 다섯 개의 평가 기준을 사용하여 만들어진 것이 1개이다. 이 연구에서 개발한 생물의 구성, 힘, 해수의 성분과 운동 영역에 대한 상세화된 성취 기준과 평가 기준을 이 연구에서처럼 단독 또는 복합적으로 사용하면 평가 도구들을 앞으로도 상당히 많이 개발할 수 있을 것이다. 이 연구에서 개발한 성취 기준, 평가 기준, 평가 도구는 모두 내용 타당도를 검증받았다. 중학교 1학년의 제 7차 교육과정이 시행되고 있는 2001년부터 학교 교육 현장에서 이 연구의 결과들이 효율적으로 활용된다면 점차적으로 교사, 학생, 학부모 모두가 신뢰할 수 있는 준거 지향 평가가 정착될 수 있을 것으로 판단된다.
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