View : 48 Download: 0

조선후기 한양명승도 연구

Title
조선후기 한양명승도 연구
Authors
나혜영
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 朝鮮後期 漢陽名勝圖의 주제와 주제를 형상화하는 방식에 대해고찰한 것이다. 漢陽名勝圖의 범위는 다양한 설정이 가능하겠지만 본 논문에서는 한양의 勝景이 집중되어 있었던 北岳·仁王山 일대와 漢江 지역을 그린 眞景山水畵를 중심으로 다루었다. 먼저 한양명승도의 주제를 이해하기 위해서 조선 초기부터 본격적으로 형성되기 시작한 한양의 승경에 대해 살펴보았다. 한양의 勝景은 ‘장소’와 ‘경관’의두가지 측면에서 살펴보아야 하는데 이는 특정 장소가 하나의 고유한 경관으로 인식되었던 것은 아니기 때문이다. 가령 南山은 아침 해돋이(朝□), 저녁 봉화불(暮烽), 안개비(烟雨) 등의 다양한 경관으로 알려져 있었고, 勝遊의 하나였던 ‘달을 즐기는(玩月)’ 행위는 濟川亭, 上林園, 龍湖, 漢江, 長安 등 많은 장소와관련이 있었다. 승경처는 대개 第宅, 別墅, 樓亭 등 왕실과 관료들의 생활 공간이나 놀이 장소, 혹은 使臣 접대와 같은 대외적인 행사와 관련된 장소들이고, 이들 장소가특정한 경관으로 승경화되는 계기로서는 《新都八景》 , 《漢陽十詠》 , 《南山八詠》 등 題詠詩와 八景詩의 창작을 들 수 있다. 《新都八景》 에서는 王都 漢城을 문명화된 理想世界로, 《漢陽十詠》 에서는 탈속적 閑趣가 깃든 공간으로, 《南山八詠》 에서는 隱者의 상징인 南山과 대비되는 塵世의 대명사로 인식하고 있다. 이러한 다양한 都城觀 속에서 한양의 名勝이 형성되었다. 한편 문헌기록으로만 남아있는 조선후기 이전의 실경산수화는 그 주제에 따라 名勝名所圖, 別墅幽居圖, 野外雅集圖의 세가지로 나누어 살펴볼 수 있는데이와같은 분류는 조선후기의 한양명승도에 대해서도 어느정도 유효하다. 즉 조선후기 한양명승도는 주제에 있어서 조선후기 이전 實景山水畵의 전통을 지속하고 있다고 볼 수 있다. 그런데 이와같은 한양명승도의 주제는 지역적인 경향성을 나타내므로 朝鮮後期 漢陽名勝圖를 대상 지역에 따라 都城圖와 都城內山圖, 漢江名勝圖로 나누고, 각각을 다시 주제별로 분류하여 살펴보았다. 都城圖는 鳥瞰된 都城의 全景이 중심 모티브를 이루고 있는 그림들이다. 여기에는 王都 한양의 山川 形勢를 승경화하고 있는 漢陽形勝圖와 높은 장소에서長安의 全景을 내려다보는 勝遊의 의미를 이미지화한 城市眺望圖가 있다. 한편都城內山圖는 第宅, 樓亭 등의 경물을 중심으로 주변의 경관을 단순화시켜 구성한 各景圖 형식의 그림이 대부분이다. 이들은 實物寫景의 성격보다는 대상경물이 지니고 있는 의미를 형상화하는 圖像性이 강한 그림이다. 第宅圖 가운데는 照應의 구도를 이루고 있는 것이 많은데 이는 造景의 借景 원리로 설명될수 있는 구도이고, 樓亭圖의 中核的 구도는 亭子 고유의 聚勝樂道의 의미를 형상화한 것으로 볼 수 있다. 漢江名勝圖 가운데는 觀照的 玩賞의 주제를 實景을 통해 표현한 ‘陽川十景圖’와 같은 것이 있는데 특징을 살려 요약해낸 각 山水景物의 圖像化된 형태는實景을 환기시키는 효과를 지녔고, 정형산수화의 전통을 따르고 있는 구도와표현법은 이들 眞景山水畵에 感傷的 臥遊物로서의 가치를 부여하고 있다. 한편江邊別墅圖의 경우, 이전과는 달리 설명적·기록적 목적보다도 전체 경관의 視覺的 사실성을 중요시하는 경향을 보인다. 이는 實景山水畵가 감상물로 전환되는 또 하나의 양상으로 볼 수 있다. 朝鮮後期의 漢陽名勝圖에 새롭게 나타나는 中核的 구도의 心理的 遠近法과圖像化된 景物의 사용은 鑑賞畵로서의 繪畵의 범위를 확장시키는 역할을 하고있고, 이후 繪畵史에 있어서 일상적인 경관을 繪畵의 대상으로 편입시키는 데중요한 요소가 되고 있다. ; This thesis discusses the main themes of Hanyang Myung Seung paintings (漢陽名勝圖) and how the themes were visually formed in the late Chosun period. Hanyang Myung Seung paintings-meaning grand scenic places of Hanyang, can be varified in many different ways. However, this thesis focuses on the Mt. Book-ack (北岳山). In Wang(仁王山) area, which are the most well known places(勝景) of Hanyang for their grand scenery. To understand the main themes of Hanyang Myung Seung paintings, the researcher first observed how the places had become quite well known for their beautiful scenery from the early Chosun period. These places of Hanyang may be considered in both place and scenic aspects for it was not a specific place that had been perceived as a peculiar scenery. For example Mt. Nam(南山) was famous for its sunrise(朝暾), signal fire(暮烽), misty rain(烟雨) and other various scenes. One of the grand scenes such as enjoying the moon(玩月) was related to places like Checheonjeong(濟川亭), Sanglimwon(上林園), lake Dragon(龍湖), the Han river(漢江) and ChangAn(長安). These places were usually places related to the court and government s daily life or a place for leisure, and sometimes they were places to hold welcoming receptions for foreign affairs. Poems like , , can be good examples of showing how these places were first noticed and how they had become a peculiar scenic place. In the poem , the capital Hansung is regarded as an idealized world that is civilized, and in poem it is recognized as an unearthly place whereas in it represents the mundane life in contrast to Mt. Nam which was a symbol for hermit. Through these various views of the city, the grand scenic places had been formed. On the other hand, the remaining references of landscape paintings based on its real- scenery(實景山水畵) before the late Chosun period can be divided into three parts according to their subjects which are: paintings of grand scenic places(名勝名所圖), paintings of villas(別墅幽居圖) and paintings drawing outdoor gatherings (野外雅集圖). Such classification can also be somewhat constant within the late Chosun period. Namely, paintings of the grand scenic places of Hanyang in the late Chosun period had followed the traditions of the real scenery-landscape paintings before the late Chosun period in its subjects. However, since these subjects of reflect a local tendency, the late Chosun paintings of the grand scenic places of Hanyang can again be classified into three parts: paintings of Doseong(都城圖), paintings of the surrounding mountains of Doseong(都城內山圖) and paintings of scenic places of the Han river. Followed by this grouping is another classification according to its specific subjects. Paintings of Doseong are based on the entire scenery of the city seen from a bird eye view-as if it were observed from high above the mountains. Hanyanghyungseung painting created a more grand scenery and the painting of the city seen from high above(城市眺望圖) is an image of viewing ChangAn, which carries the meaning of seungyoo(勝遊). On the contrary, the paintings of the mountains surrounding Doseong are usually composed of common settings concentrating on the houses and pavilions which is a part of kakkyeong painting(名景圖) compositional forms. These paintings are less realistic to the natural subject but rather iconic trying to evoke the connoted meanings of the subject. Paintings of the houses(第宅圖) are usually done in a diagonal composition. Here, grand scenic places of the nature comes into the painting corresponding with the houses which eventually emphasize the scenery of the house. On the other hand, the pavilion paintings (樓亭圖) are composed in a center focused composition. The pavilion holds a peculiar meaning (聚勝樂道), and it gathers all the surrounding views into the pavilion. Among the paintings of scenic places of the Han river, paintings of The ten scenes of Yangcheon express contemplating view through its actual scene. The shapes of the landscape simply represented by its most unique characteristics has the effect of evoking the actual scene. To this, the composition and techniques based on the traditional landscape painting instill the lying-playing(臥遊) value into the painting. On the other hand, paintings of villas along the riverside(江邊別墅圖) tend to concentrate on bringing out the realism of the entire view unlike the paintings drawn to explain and record the scene in the early days. This can be regarded as another change in acual view-landscape paintings becoming paintings of appreciation. The psychological perspective from its center focused composition and the usage of symbolic images, which is newly shown in these paintings of Hanyang Myung Seung in the late Chosun period, not only extends the paintings range to the level of appreciation but also plays an important role in bringing daily life scclery to become a theme in the history of painting. (Translated by Kim, Nayeon)
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 미술사학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE