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<古今小說> 中的女性形象與女性觀

Title
<古今小說> 中的女性形象與女性觀
Authors
양숙평
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 중어중문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
<<古今小說>>은<<喩世名言>>이라고도 하며, <<醒世恒言>>、<<警世通言>>과 함께 "三言"이라 불리우는 明代의 저명한 擬話本이다. 제재가 광범위하며, 당시 사회 각계 각층의 생활상을 충실하게 반영하고 있다. 明代 자본주의의 興起는 상업과 수공업의 발달을 가져왔을 뿐만 아니라, 대량의 市民階層을 형성하였다. 이로 인해 통속소설 안에는 각양각색의 인물형상이 탄생하였다. 市井사람들의 심리상태와 도덕관념의 변화로 인해 "三言"안의 이야기들은 당시 사회풍속의 영향을 받지 않을 수 없었으며, 이야기 안에 표현된 여성관 역시 전통여성관과는 어느 정도 차이점을 가지게 되었다. <<古今小說>>은 "三言"중에서 가장 먼저 완성되고, 가장 먼저 발행되어 市井에 전하여진 첫 번째 단편소설이다. 본 논문에서는 그 중 40권만을 硏究對象으로 삼아, 女性과 관련된 작품을 선택하여 그 내용을 분석 및 귀납하였으며, 그 중의 女性形象과 女性觀을 연구함과 동시에 전통여성관과 비교하였다. 제 2 장에서는 馮夢龍의 생애와 <<古今小說>> 이야기의 연원에 대해 연구하였다. 풍몽룡은 상공업이 발달하고, 사람들의 사상관념에 변화가 일기 시작하던 明代 말엽에 태어나 성장하였으므로 당시 문인들의 생활방식에 순응하였을뿐 만 아니라, 진보적 문학관 역시 구비하였다. 풍몽룡은 先人의 작품을 수집하여 그 위에 자기의 문학관을 덧입혀서 단편소설을 편찬하였는데, 바로 이 장에서는 <<古今小說>>에서 채용된 제재와 이야기의 연원에 대해 연구하였다. 제 3 장은 <<古今小說>>속의 女性形象에 대해 설명하고 귀납하였다. <<古今小說>>속에 출현된 여성 형상은 가히 萬象을 두루 갖추었다 할 수 있다. 통속소설인 까닭에 이야기의 내용은 비교적 平民化 되어있으며, 그 중에서 女性은 가정에 속한 婦女이외에 妓女, 市井여성 및 文人들이 동경했던 神女등이 있다. 이러한, 일상속에서 시민계층과 밀접한 관계가 있었던 여성들은 풍몽룡의 붓 아래, 소설속에서 생생하게 당시 여성 생활의 면모를 유감없이 묘사하고 있다. 제 4장에서는 傳統女性觀과 <<古今小說>>에서의 女性觀에 대해 연구하였다. 비록 전통적 여성관은 시대가 달라짐에 따라 다소의 변화가 있었으나, 기본적으로 儒家思想의 영향을 매우 깊게 받았으므로 여성에 대한 속박이 비교적 컸다. 장기간 父系문화아래서의 남성의 여성에 대한 무시와 가혹한 요구 및 여성 자신의 굴복과 순응이 곳곳에서 표현되고 있다. 그러나 <<古今小說>>중의 여성관은 비교적 객관적인 일면을 가지고 있어서 당시의 시민심리상태, 도덕관념 및 작가 의식의 영향으로 완전히 전통상의 관념을 벗어버리지는 못하였다. 그러나 변화도 적지 않아서 新舊가 혼합된 모순된 현상을 형성하였다. 이것 역시 당시 明末사회의 상황이 전통적인 것과 위배되는 모습을 표현한 것이다. 본 論文은 <<古今小說>>중에 표현된 여성형상을 통해, 晩明사회의 여성생활 면모를 이해할 수 있었고, 또한 그 속에서 자본주의 영향하의 여성관과 전통여성관의 충돌을 볼 수 있었으며, 나아가 사회의식과 시민심리상태의 변화가 통속문학의 발전상 매우 심원한 영향을 끼쳤음을 인식할 수 있었다. ; <> is also named <>which is combined with<> and <>, it has finally been named so-called"ShanYan(三言)". It is a famous short-story collection in Ming(明) dynasty. Its topics are broadly involved in the daily life situations of all walks of life. Due to the rise of capitalism at the last phase of Ming(明) dynasty, the lines of business and manufacturing began to prosper and gradually all walks of life were formed. Therefore, various styles of characters could be seen in the popular fictions. For the more, due to the change of attitude toward life and morality,"Shan Yan(三言)", which was written and edited at this period, hardly could avoid being influenced by its social trend. Therefore, the feminine viewpoints revealed in the stories of "Shan Yan" are somewhat different from those of traditional ones. The one <> of "San Yen(三言)"was the first short-story collection written and sold among common people in the market. Whereby, this thesis is focusing on <>and taking the forty chapters of it as my research subject. Stories concerned with feminine issues are chosen and studied. The analysis and synthesis of the feminine images and the feminine viewpoints in its contents will be elicited out and the comparison between its feminine viewpoints and traditional ones will be discussed as well. In chapter 2, the life background of Fong, Mong-long(馮夢龍) and the sources of story materials of <>are explored. Fong, Mon-long(馮夢龍) was born and spent his life at the last phase of Ming(明) dynasty which was the prosperous time of all kinds of trades and the time with great change in common peoples thoughts ,whereas, Fong not only accustomed himself to the life style of people of knowledge in his time but also possessed progressive literary philosophy. He collected the literary works from predecessors and added his own literary philosophy to this newly revised version of short-story collection. In this chapter, we can also be aware of what topics and what sources that the stories of <>were adopted from. In chapter 3, the feminine images in<>are synthesized and interpreted. It can be said that the images of femininity in this collection embrace all cases. Since it could be considered as a popular fiction, the story contents of this collection tend to be generalized. The feminine images in it are including homely women, prostitutes, controversial philistine women and holy goddess-like women. These women of all social levels were vividly portrayed in their daily lives by Fong, Mong-long(馮夢龍). In chapter 4, traditional feminine viewpoints and those in<>are under discussion. Though traditional feminine viewpoints had been changing with the time, it was still deeply influenced by Confucian thoughts. The constraints on women were much more severe than those on men under the chronic paternal line culture. In all respects, men ignored women and made excessive demands from them. Women yielded and had no alternative. While in<>feminine viewpoints had more objective aspects due to the attitude of the common people attitude toward morality at that time and the author Fongs own belief. In other words, although the feminine viewpoints could not totally break away from traditional notions, it had come out a great change and gradually formed a mingled conflict. It was also a prominent sign of violation to tradition in the late Ming(明) dynasty. This thesis is to get a picture of feminine daily life outlook of the late Ming(明) dynasty by examining the feminine images in<>and to take a look at the conflict of feminine viewpoint under capitalism and traditional society. We are finally aware that the social awakening and the change of attitude of common people have deep influence on the development of popular fictions.
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