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대중매체의 폭력성과 청소년 기독교교육

Title
대중매체의 폭력성과 청소년 기독교교육
Authors
홍은
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 기독교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 오늘날 청소년들의 특징을 살펴보고 그들이 삶과 분리해서 생각할 수 없는 대중매체의 폭력성의 실태를 점검하는 과정을 통해 이러한 문화적 바탕위에서 청소년들을 대상으로 한 기독교교육의 방향이 무엇인지를 폭력을 지양하는 생명사상의 기반 위에서 찾아보고자 하는 글이다. 21세기를 살아가는 청소년들은 빠른 속도로 변화하는 문화의 물결속에서 이전과는 또 다른 그들만의 모습을 만들어간다. 이들을 일컫는 대표적인 명칭은 영상세대 또는 N세대이다. 영상세대로서의 청소년은 눈으로 보는 자극적인 것에 익숙해져있으며 명제적으로 사고하기보다는 이미지로 느끼는 세대이다. N세대로서의 청소년들은 컴퓨터와 있는 시간이 많고 이 인터넷이라는 공간을 통해 사람을 사귀고 자신의 의견을 개진하고 다양한 정보를 모으는 세대이다. 영상세대 또는 N세대라 불리우는 오늘날의 청소년들의 가치관은 합리적이고, 다양한 의견을 존중하는 다원성을 가지고 있으며 같은 것을 거부하고 각자의 개성을 중시하는 가치관을 지향한다. 또한 이시기의 신앙발달의 특성은 아직은 인습적인 틀 속에 있지만 이 시기에 만나는 사람들, 접하는 매체 등을 통해 자신만의 정리된 신앙관을 추구하는 과도기적인 단계 속에 있다고 할 수 있다. 이러한 특징을 가진 청소년들이 접하는 대중매체의 특성 중 본 논문에서는 요즘 문제점으로 대두되고 있는 폭력성의 실태를 살펴본다. 이전의 육체적 폭력만을 폭력으로 규정하던 것에서 한단계 더 나아가 그 범위가 언어폭력, 코믹폭력 등 암시적 폭력에까지 확대된 대중매체 특히 텔레비전 속의 폭력의 정의를 바탕으로 2001 한해동안 우리나라 공중파 방송사의 뮤직비디오, 연예오락 프로그램, 교양 보도 프로그램 등에서 나타나는 폭력의 예를 방송위원회 심의결과를 기준으로 살펴본다. 그리고 대중매체의 폭력성이 청소년 기독교 교육에 있어서 중요한 주제가 되는 이유를 대중매체의 폭력성이 청소년에게 끼지는 영향력, 즉 폭력을 단순히 그대로 모방하게 되는 점, 모방을 넘어서 이를 바탕으로 또 다른 폭력을 만들어내고 자신의 폭력 경험과 연관지어 재해석하는 점, 폭력에 둔감해 짐으로 현실에서 폭력행사에 대한 죄책감에 무뎌지는 점 등을 들어 설명한다. 다음으로 대중매체의 폭력성이라는 현실적인 문제위에서 청소년 기독교교육의 기반이 될 수 있는 폭력을 지양하는 생명사상에 대해 살펴보았다. 생명의 특징은 크게 네가지로 이야기 될 수 있다. 첫째는 변화의 과정으로서의 생명으로 생명은 머물러 있는 존재가 아니라 또 다른 하나의 가능성을 향해 끊임없이 변화되어 가는 존재라는 것이다. 둘째, 이러한 변화의 중심은 생명 그 자체, 스스로 함 이라는 점이다. 누구에 의해서도 아니라 자신의 변화에 스스로가 주인이 되는 점을 강조함으로서 생명의 변화가 가지는 자발성의 특징을 드러낸다. 셋째, 하나님과의 관계속에서 생명을 보면 이는 하나님과 하나로서의 생명을 말할 수 있다. 바로 생명 안에 하나님이 거하시고 생명의 변화의 과정속에 함께 하나님이 활동하는 것이다. 넷째 생명은 생명자신 뿐 아니라 다른 생명을 귀히 여기는 공동체를 지향하는 특성을 가진다. 이와같은 생명사상을 바탕으로 한 청소년 기독교교육의 방향은 먼저 대중매체의 문제점으로부터 출발한 내용이니만큼 청소년의 삶의 자리로서의 대중문화에 대한 시각을 어떻게 가지고 교육을 할 것인가의 문제가 중요하다. 대중문화가 가지고있는 문제점만을 부각하여 무조건 나쁘고 멀리해야 할 것으로 보는 기존의 이분법적인 문화이해를 극복하고 교육의 열린 장으로 문화를 이해하는 청소년기독교교육의 방향성을 제시한다. 둘째로는 변화의 과정이면서 주체인 생명, 즉 교육의 주체로서의 청소년의 자리를 확고히 하며 그러한 청소년의 무한한 가능성을 살리는 상상력 교육을 제시한다. 청소년들이 접하는 대중매체는 청소년들에게 현실 이상의 것을 볼 수 있게 해주는 상상력의 새로운 기반이기도 하다. 하지만 앞서 지적한 매체속의 폭력성은 청소년들에게 파괴적 상상력을 키워주는 문제점을 가지고 있다. 그러므로 기독교교육은 이들에게 창조적인 상상력을 북돋우는 교육적 내용을 가져야 하는 것이다. 마지막으로는 폭력의 문화에서 서로를 경시하고 개인주의화 되어있는 청소년에게 생명을 존중하는 마음을 회복시키는 공동체를 지향하는 교육을 하여야 한다. 예수의 공동체가 가지는 서로 존중하고 나누고 용서하는 공동체를 다시금 일깨우는 것이 중요하며 이러한 공동체 교육은 N세대로서 청소년들이 사이버 공간에 형성해놓은 공동체 역시 이러한 교육의 현장의 하나가 되어야 한다. 결론에서는 이와같은 내용을 바탕으로 청소년 기독교교육이 대중매체와 연합하여 지향할 수 있는 방향성을 제시하며 이미 형성되어 있는 문화의 잘못된 점만을 부각하고 기피하는 것이 아니라, 기독교 청소년들이 문화를 형성하는 주체로 설수 있도록 하는 교육과 올바르게 문화를 읽도록 돕는 보다 자발적이고 적극적인 기독교 교육의 방향성을 제안한다. 21세기는 문화의 시대이다. 오늘날의 문화는 다양한 관심사와 흥미를 제공하기도 하지만 때로 본 논문에서 지적한 것처럼 폭력성과 같은 문제를 드러내기도 한다. 청소년들은 그 안에 고스란히 살아가며 그들에게서 문화를 빼앗아 갈 수는 없다. 기독교가 언제까지 그 문화의 뒷편에서 잘못만 지적하고 교회안에 갇혀서 성스럽게 예배하는 청소년이 되라고 강요할 수는 없다. 이제는 문화의 선두에서 적극적인 문화생산자의 한 주체로 설 때가 되었고, 청소년들을 이러한 주체로 교육하기위해 노력해야 할 것이다. ; The purpose of this thesis is to find an alternative way for Christian Education to the youth, based on thought on life which sublates violence, through researching the characteristics of the youth and the violence of mass media which affects the youth hugely now days. The youth of 21st century are making their own world, different from the old one, in quickly changed cultural waves. They are generally called Image-generation or N-generation. As a Image-generation, the youth rather feels than thinks. They are accustomed to the sensually visual things. As an N-generation, they are spending lots of time in computer and internet. They are meeting people, communicating each other, and collecting information through internet. The youth called Image-generation or N-generation, is oriented to the sense of practical minded and pluralistic values, and they deny the uniform and standardized things, but pursue and respect people s own personalities and individualities. Their faith is in the conventional phrase and also transitional phrase now. Even if their faith is strong and conventional, they are too venerable and changeable, because they are in the transition age. They are growing and developing their own faith through their experience with people and media they are facing every day. So the media, affecting the youth more and more, should not be overlooked. I will examine the violence of media among other characteristics of media and its effect on the youth which is new challenge to the youth education. The violence of media, especially of TV, extends its effects from the direct violence of physical things to the indirect violence through language and comic situation. I will show the state of violence in TV with the reports of Broadcasting Council, which reviews music videos, entertainment show programs, and educational programs of 2001, provided by the key TV broadcasting companies. I focus specially on the violence of media in the youth Christian education because now days, the youth is daily exposed to the cruel violet scenes through media, and they are easy to be dull to its dangerousness in the real world and loose their judgment what is wrong and right. They start to copy the violent actions from the media programs, and even worse they create their own violent things based on the existed one. Their consciousness of sin will be getting faint if no one guides them nor lets them know what is wrong and why it is dangerous. I will suggest thought on life as an alternatively Christian educational philosophy to the youth against the violence. The main characteristics of thought on life are ; 1. Life is the transitional form. It is not a fixed form, but a being in changing continuously, pursuing another possibility. 2. In the core of its change, there is the essence being of Life, self-wholeness . self-wholeness reveals its spontaneousness. It is the owner of its change ,not by others, but by itself. 3. In the relation with God, Life is accord with God. God is in Life and God is in the course of Life s change. 4. Life is oriented to the community. It values life, itself and other lives. Since the youth education based on thought on life is an alternative one against the youth exposed to the problems of mass media, we have to regard mass media as an main role in the life of youths. Beyond the dichotomous thought on the mass media, which only advises to avoid it, regarding it as ill and wicked things, I suggest the Christian the youth education, understanding and accepting the mass media culture in the context of open education. And then imagination education will be discussed. The imagination education opens the unlimited possibilities of youths, regards them as life, which is the subject and course of change, and confirms them as the subject of education. The mass media can be tools to show the youth the ideal world beyond the reality. But the violent aspects of mass media only grow the destructive imagination. Therefore, the Christian education must encourage the youth to have the creative imagination against destructive one. It must community based education to rebuild the spirit of life, so the youth can overcome selfishness and contempt, and restore the respect the life and each other. It is very important to restore the community spirit of Jesus, forgiving and respecting. This spirit must extend to the youth s cyber community through Christian community education In the conclusion, I will suggest the voluntary and positive education to help the youth interpret the mass media in the right way and be the subject of it. 21st century is the age of culture. Today s culture or mass media provides us lots of information and interesting things, but it also provides many problems such as violence. the youth is, everyday, exposed to it. We can not remove it from them. We can not seize them in the church and ask them to live holy regardless with the culture, emphasizing the wicked aspects of the mass media culture. Now, it is time to be the leading subject and positive creator of the culture. We have to do our best to educate the youth to be that subject and creator of the culture.
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