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메이지 초기 교토부의 소학교 설립과 운영

Title
메이지 초기 교토부의 소학교 설립과 운영
Authors
이선우
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
메이지 정부는 1853년 페리의 내항 이후, 급변하는 세계 정세 속에서 부국강병이라는 목표 하에 서구적 제도와 문물을 적극 도입하여 일본을 근대국가로 탈바꿈 시키려 노력하였다. 당시 메이지 정부는 자치적인 국내개혁이 이뤄지지 않으면 근대화가 힘들다는 사실을 깨닫고 정치·경제·사회·문화 전반에 걸쳐 근대화 정책들을 추진하게 되었다. 메이지 정부의 정책 중 1872년의 學制 제정을 비롯한 근대적인 교육제도의 도입은 일본인들의 전반적인 의식개혁에 큰 역할을 담당했다. 메이지 정부는 교육이 부국강병을 위한 기본 전제 조건이라고 인식하고 학제를 반포함으로서 근대 시민을 육성하고자 했던 것이다. 그 중에서도 특히 소학교 제도는 근대 교육제도의 근간이라는 점에서 중요성이 강조되어 왔던 것이다. 이 가운데 쿄토 소학교의 움직임은 지방의 자발적인 움직임을 보여주는 대표적인 예가 된다. 메이지 정부가 1872년 학제를 통해 근대 교육의 기초를 세우려 했던 것에 반해 쿄토에서는 이보다 3년 앞선 1869년에 이미 쿄토 시내에 64개의 소학교를 설립, 운영하고 있었다. 이러한 움직임은 동 시대의 다른 府縣에서는 찾아 볼 수 없는 것으로, 쿄토부 만의 특징이 되었다. 이런 쿄토부의 예를 통해 당시 일본 근대화 수립에 있어서 지방의 역할과 모습을 살펴볼 수 있을 것이다. 쿄토부 소학교는 쿄토부가 중앙정부의 움직임과는 별개로 자치적으로 설립한 교육기관으로, 다른 府縣의 소학교와는 차별적인 특징을 갖고 있었다. 우선, 당시 쿄토 소학교는 교육과 행정이 동시에 행해지는 소학교 겸 町組會所로서 쿄토부의 자치적인 행정기관의 역할을 담당하고 있었다. 쿄토부 소학교가 행정기관을 겸하게 되면서 쿄토府民들의 자발적인 참여를 유도하게 되었으므로 소학교는 쿄토 지역자치의 근간이 되어 강한 단결력을 가진 조직이 된 것이다. 또 다른 특징으로는 쿄토 소학교가 소학교 운영을 돕기 위해 소학교 회사를 세웠다는 것을 들 수 있다. 쿄토 소학교는 자치적인 운영을 기본방침으로 했기 때문에 府民들의 자발적인 기부금과 이를 운영할 단체가 필요했다. 이를 위해 만들어진 것이 소학교 회사이다. 소학교 회사는 쿄토 소학교의 유지와 빈민 구제등을 목적으로 설립되어 쿄토 시정의 기반이 되었다. 이러한 점들은 쿄토 지역에서만 찾아볼 수 있는 특징이 된다. 이러한 특징들을 살펴볼 때 쿄토 소학교의 가장 큰 특징은 무엇보다 官과 民의 협력이라는 점이다. 쿄토부는 메이지 유신 이후 쿄토부가 처한 어려움을 극복하기 위해 근대 교육제도인 소학교의 설립을 추진했 다. 이에 쿄토부민들은 점차 소학교 설립의 필요성을 인식하고 쿄토부의 정책에 적극 동참하게 되었다. 이렇게 官과 民이 서로 협력함으로서 쿄토부 소학교는 메이지 시기 전국 소학교의 선구적인 역할을 했다. 비슷한 시기에 소학교 설립을 준비했던 다른 府縣에 비해 그 효과가 훨씬 빨리 나타나게 되었던 것이다. 이러한 점으로 미루어 볼 때 일본의 근대화는 지방에서도 자발적인 움직임을 보이게 됨으로서 근대화 정책이 좀 더 빠르게 성립되지 않았나 생각해 볼 수 있다. ; Since the visit of Perry in 1853, the Meiji government made efforts to transform Japan into modern nation by introducing Western institution and civilization under the object of wealth and military power of nation in the world situation. Realizing that modernization was difficult without autonomous domestic reformation, the then Meiji government pushed forward the policy of modernization in the overall areas of politics, economy, society and culture. Among the policies of Meiji government, the introduction of modern educational system including establishment of school system in 1872 played an important role in the general reform of consciousness of Japanese. Recognizing that education was the basic premise for wealth and military power of nation, the Meiji government intended to foster modern citizens by promulgating school system. Especially, the importance of primary school system was emphasized in that it was the basis for modern educational system. Among the primary schools, the activity of Kyoto Primary School was a typical example that showed the spontaneous local activity. While the Meiji government intended to build the fundament of modern education through the educational system in 1872, 64 primary schools were already established and governed in the city of Kyoto in 1869, three years earlier. This activity was a peculiarity of the province of Kyoto, which could not be found in other provinces in those days. The role and feature of provinces in the modernization of Japan at that time could be seen with these examples of the province of Kyoto. The primary schools in the province of Kyoto were educational institutions established autonomously and separately from the activity of central government and they had disticntive characters different from those of primary schools in the other provinces. Above all, the then primary schools in Kyoto were in charge of both education and administration, assuming the role of autonomous administrative body in the province of Kyoto. As the primary schools in the province of Kyoto assumed the role of administrative body, they induced the spontaneous participation of inhabitants in Kyoto. Accordingly, primary schools became an organization with strong power of combination as the basis of regional autonomy in Kyoto. The other feature was that the primary schools in Kyoto established companies for primary school to support the management of primary school. As the basic policy of the primary schools in Kyoto was autonomous management, they were in need of spontaneous donation of the inhabitants and an organization which would manage it. Companies for primary school were established for this purpose. Established to maintain the primary schools in Kyoto and to save poor people, they became the foundation for the municipal administration of Kyoto. These were characters that could be found in the region of Kyoto only. Among them, the most prominent character of primary schools in Kyoto was the cooperation between government and people. After the Meiji renovation, Kyoto pushed forward the establishment of primary schools, a modern educational system, to overcome its difficulty. Gradually recognizing the necessity of establishing primary schools, the inhabitants of Kyoto came to positively participate in the policy of Kyoto. Thanks to this close cooperation between government and people, primary schools in Kyoto played a leading role among the ones around the country in the Meiji era. The effect was much faster that that of the other provinces which prepared to establish primary schools in the similar era. Considering these points, it can be concluded that the modernization of Japan was accelerated by the spontaneous local activity.
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