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1937년 중앙아시아 지역 한인 강제이주 연구

Title
1937년 중앙아시아 지역 한인 강제이주 연구
Authors
김대희
Issue Date
2003
Department/Major
대학원 사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 1937년 소비에트 정부에 의해 극동에서 이루어진 극동에서 중앙아시아 지역으로의 한인 강제이주의 실상에 관해 파악해 보고자 하였다. 러시아 정부의 한인정책과 그에 따른 강제이주 과정을 통해서 각 시기별 이주의 차별적 특징을 살펴보고, 강제이주 정책 결정에서 그 주체는 누구이며, 이러한 소비에트 정부의 한인정책의 근간은 어디에서 출발하는가를 살펴보고자 하였다. 1860년대 초부터 조선 국내의 경제, 사회적 불안요소로 인해 새로운 근거지를 확보하기 위해 한인들은 조선정부의 반대에도 불구하고 국경을 넘어 러시아 극동지역으로 이주해 간다. 한인들의 이주로 인해 러시아 극동정부는 당시 러시아인이 그 지역을 개발하는데 한계성을 가지고 있다고 판단했기 때문에, 이주한 한인들을 극동지역을 개발하는데 적극 활용하고자 하는 차원에서 한인 이주민들을 받아들이게 된다. 이주 초기에는 극동정부 담당자의 한인에 대한 관점에 따라 다소 정책의 방향이 우호적, 비우호적일 때도 있으나 극동정부의 한인에 대한 일관된 견해는 한인을 극동지역 개발에 이용하고자 하는 것이었다. 초기 이주민에 대한 극동정부의 한인에 대한 관리는 수월했으나, 점차적으로 한인의 이주가 대량화됨에 따라 극동정부는 한인을 이용한다는 정책에서 한발 물러나, 이들 한인이 극동지역을 잠식할 위험성이 있는 민족으로 판단하였다. 극동정부는 한인이 근면성으로 인해 극동지역에서 한인촌의 형성과 같이 그들의 힘을 성장시키는 것에 대해 러시아정부에 맞설 수 있는 잠재력을 가진 민족으로 파악하는 동시에, 극동지역을 잠식할 세력으로 판단하기에 이른다. 이러한 시각에서 접근한 러시아정부는 한인을 극동지역에서 다른 지역으로 이주할 계획을 세우게 되었다. 1900년 초에는 한인을 단순히 극동지역에서 타 지역으로 이주시킬 계획을 세우게 되나, 러시아 정부는 일본세력과의 갈등이 증폭되어 가고 있는 가운데 한인이 일본간첩행위의 가능성이 있는 민족으로 파악하기에 이른다. 이러한 시각이 확산되어 가고 있을 무렵, 러시아정부는 중앙아시아 지역의 황폐한 지역을 개발할 인력을 필요로 하게 되고, 이미 극동지역에서 성공적으로 지역개발에 기여한 한인은 그 주목 대상으로 지목이 되었던 것이다. 그리고 여기에 더불어 당시 붐을 일으키고 있던 러시아내 민족주의는 극동지역에서 타민족의 힘이 커 가는 것을 용납하지 못했던 것이다. 즉, 일본간첩행위 근절, 중앙아시아 지역 개발, 새로운 힘을 가진 세력의 제거, 한 민족의 희생으로 인한 러시아 민족주의의 고양이라는 측면에서 한인은 그 시험대에 놓여졌던 것이다. 이러한 실험의 형태는 강제이주라는 비합리적이고 비인권적, 비합법적인 정책으로 1937년 8월에 결정되어졌던 것이다. 이러한 정책결정의 근간은 그 전 시기부터 고양되고 있었던 러시아내 인종주의적 민족주의의 발로라고 해야 할 것이다. 강제이주의 정책의 실시와 과정에서 한인들의 의사는 전혀 반영되고 있지 못하였으며, 한인들이 극동지역에서 성장시켰고 보유했던 경제적, 사회적 권리는 무시되어져 버렸고, 모두 박탈당했다는 것이다. 중앙아시아 지역으로의 이주 전 소비에트 정부는 한인들의 극동에서의 경제권을 인정한다는 결정서를 내렸으나, 이러한 결정서는 사실상 허구적인 것이었고, 한인들을 강제이주 시키기 위한 방편으로 이용된 것이었다. 강제이주 후의 한인에 대한 정책은 실질적으로 한인의 새로운 정착을 지원하는 것이 아닌 형식주의적 명령서의 남발로 이어지고 있었고, 현지의 관리자들은 한인들에게 부여될 최소한의 자금 및 자원을 중간과정에서 횡령함으로서 한인들을 사실상 이중적 고통을 겪게 했던 것이다. 이러한 관리자들의 부정부패에 대해 소비에트 정부는 간파하고 있었음에도 불구하고 그것들에 대해 묵인하는 과정에서 소비에트 정부의 한인에 대한 기본 입장이 한 민족의 권리와 안녕을 인정하는 것은 아니었음을 알 수 있다. 강제이주라는 비합리적, 비인권적 정책은 당시 한인의 경제적, 사회적 권리를 박탈했을 뿐만 아니라, 현재까지도 배상의 문제가 조금도 시행되고 있지 못하고 있는 것이 실정이다. 한인의 명예회복에 관한 문제는 1990년대 이후 들면서 거론되고 있기는 하나, 이론적, 형식적인 것에 불과한 것이며, 러시아 정부의 한인 명예회복에 관한 의지가 빈약하다고 할 수밖에 없다. 따라서 러시아 정부는 과거 비합법적, 비인권적으로 자행된 1937년의 한인 강제이주에 관해서 배상할 실질적 법안을 채택하는 것만이 형식주의적, 인종주의적 정책이라는 과거 소비에트 정부의 과오를 조금이나마 만회할 수 있는 기회를 가지게 될 것이라 보인다. ; This thesis documents the forced migration of Korean citizens from Far East Russia to Central Asia by the Russian government in 1937. This forced migration of Koreans typifies the historical background of the previous forced migration and the Russian governments policy towards Korean residence in Russia. This migration had significant precedence and so was not an unexpected event. Far East Russia is distant from Europe, and Russia had to accept Korean residence in the Far East for security reasons despite differing ethnicity. Russian policy towards Korean residents had become worse with the advent of the Soviet regime. The Bolsheviki maintained the same racial residence policy as The Czar had done. A cooperative Korean-Russian policy existed during the war, but it was due to the danger to the regime. When the danger ended after the war, they reintroduced their Korean residence policy to drive Koreans out of the Far East. The forced migration of Koreans from the Far East to other areas in the 1920s was driven by authoritative nationalism. There was a land ownership conflict between newly settled Russians and Koreans. The Russian government forced Koreans to move to the northern area distributing new land there to solve land ownership conflicts, but the release of racial tension was only pretext. The true reason was to exploit Koreans in the cultivation of new land and to reduce Korean influence in the Far East. The need for Korean labor increased as collective cultivation began in 1929. They then forced Korean migration through policy. The forced Korean migration was the first mass compulsory racial migration that occurred in Russia. Russia has forced other races(Volga, German, Chechen) to move since the Korean migration. This compulsory mass racial migration showed that Soviet had a government policy influenced by racism. This study details the historical background of the forced Korean migration and compares it to the previous migration in Russia. It also resolves unclear issues by studying the relationship between who caused the migration and the purpose of migration. The first migration of Koreans from Korea to Far East Russia was mainly for economic reasons caused by circumstances in Korea. Russias attitude to Korean immigrants differed to the government officials attitude towards Koreans. The number of Korean immigrants increased due to the circumstances in Korea and the Russian government became interested in them. Korean immigrants were very useful in cultivating the barren land of the Far East which Russian residents were reluctant to develop. As Korean immigrants were successfully cultivating the Far East and forming their own ethnic sub-culture, Russia started to guard against Japan, which had began advancing into the Far East. In this international circumstance Korean immigrants were suspected as Japanese spies. Russia introduced a new policy towards Korean immigrants. Further examples of racist policy would include, Russias radical racial policy in the compulsory movement of the ethnic minorities in the 1920s and 1930s. The local compulsory migration enacted in the 1920s was concluded unsuccessfully by the Soviet government. It started more forced and short-term migrations of Korean immigrants in 1937. The reasons for the forced Korean migration from the Far East to Central Asia in 1937 were as follows: Firstly, to keep Korean immigrants from spying for the Japanese. Secondly, to cultivate undeveloped land in Central Asia because Korean immigrants had already been successful in the cultivation of the Far East. Thirdly, to increase political stability in the Far East by isolating Koreans who might have had economically or political influence. These reasons led to the compulsory migration of 1937. It was recorded in official documents that the Russian government would give Korean immigrants the same economic rights in Central Asia as they had had in the Far East. But the reality was different. The human rights violation on Korean immigrants is self-evident in the fact of the forced migration. However, the unfair economical treatment of the Koreans after the migration was a bigger problem. It should be noted that the fundamental reasons of the migration was based on racism, showing blatant racial discrimination. There were a wide range of views with regard to the reestablishment of the Korean reputation. The Acknowledgement of Legal Security to the Forced Migrants bill was passed in the supreme conference of the Russian assembly on Nov. 4th 1989. In it, they acknowledged that the forced migration of 1937 was illegal. This was an important landmark with regards to the reestablishment of the Korean reputation and to acknowledging the right of the Korean immigrants to establish their own culture. This bill helped the descendents of the Korean migrants to gain Russian nationality and has provided a legal framework to support the Korean migrants return to the Far East with land and real support to help them resettle there. Even though the law had significant meaning, there were big limitations due to the Russian local governments meager financial resources and the lack of detailed policies. In the 1990s, Gorbachyov criticized the crimes of the Stalin regime in the order, on the reestablishment of the reputation of the victims of political oppression in 1920~1950. Russia decided to make public secret documents and regulations on the compulsory racial migrations. It also revealed previously suppressed details of the supreme conference in March 1991. Russia decided to abolish the old government policies and regulations on compulsory migration, and their suppression, in the cabinet meeting of July 1991. As a result of that decision Act 42, which decided the fates of Poles, Germans and Koreans, was abolished. The laws on the reestablishment of the reputation of the political victims were announced in Kazakhstan in 1993, but the government did not acknowledge that the Koreans were victims so there were no benefits for the Korean immigrants. It was the lack of morale in the Russian government that led to an announcement of the laws and agreements which failed to materialize in the real world. They over-announced the new policies and laws with no real implementation. There are still many documents on compulsory migration which remain secret even though many have entered the public domain. The slow progress of releasing secret documents by the Russian government suggests they may have still have secrets to keep . It also suggests that the study of the compulsory migrations should be continued. I hope that Korean forced immigrants will have the opportunity to take back their rights through continued research on their status after the migrations of the 1930s.
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