View : 599 Download: 0

[달하 노피곰]의 음악구조에 대한 고찰

Title
[달하 노피곰]의 음악구조에 대한 고찰
Authors
박소윤
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
This paper is an analysis of the jusical scale in each movement and compositional form to examine the musical structure and characteristic of 「Dalha Nopigom」. The first movement has various tempo changes with tempo♩.=50, and the musical scale takes 太(e ), 仲(g ), 林(a ), 南(b ), 潢 (d") and 太(e ) as a main note. The composition form is divided into introduction, development and ending. The Introduction and development parts develop melody with harmonies by upper and lower musical parts, and the ending part mainly develops melody without upper musical part in the first part and finishes the first movement with separtated the harmonies of upper and lower musical parts. The second movement is composed of Jungjungmori tempo(12/8) with tempo ♩.=50, The musical scale takes 南 (b), 黃(d ), 太(e ), 仲(g ), 林(a ) and 南(b) as a main note. The compostion form is divided into introduction, development and ending, and, unlike the first movement, all the molody is developed into traditional Gayagum technique within Jungjung mori tempo. The third movement is composed of Utmori tempo(10/8) with tempo ♩.=69. The musical scale takes 林(a), 無(c ), 黃(d ), 太(e ), 仲(g ), and 林 (a) as a main note. The composition form is divided into introduction, leading, development and ending, and they have cheerful melody interacting with each other. The fourth movement is composed of three parts; tempo ♩=46(the first phrase ~ the fourth phrase), accelerando part (the fifth phrase ~ the 44th phrase). The ♩=46 part is composed of various tempos and the accelerando part and the ♩=136 part are made up of equal tempo of 4/4. The musical scale takes 太(e), 仲(e), 林(a),南(b), 黃(d ) and 太(e), as a main note. The composition form is divided into introduction, leading, development and ending. Melody in the introduction part is development mainly with harmony within the atmosphere of JungAk, and the right hand and the left hand play taking turns from leading to ending. The fifth movement is composed of two parts : tempo ♩=144(from the first phrase to the 60th phrase)and tempo ♩.=40(the 61st phrase to the 62nd phrase) according to tempo. The tempo ♩-144 part develops 12/8 and 9/12 and the tempo ♩.=40 part 9/8. The musical scle takes 黃(d ), 太(e ), 仲(g ), 林(a ), 南(b ) and 黃(d ) as a main note. The composition form is devided into introduction, leading 1 leading 2, development and ending. From introduction to leding 2, mainly fast three successive notes develop and leading 1 is made up of the melody of "Moon, moon, bright moon, traditional children s song. The development part reveals very gorgeous feelings for glissando skill in lower musical part and seperated harmony in upper musical part go at the same time. In the ending, tempo suddenly gets slower and finishes 「Dalha Nopigom」-solo 17 stringed-gayageum performance with the skills of elevating or dropping notes quickly. ; 본 논문은 황병기 작곡 「달하 노피곰」의 음악적 구조와 특징을 밝히기 위하여 악장별로 음계와 구성형식을 고찰한 것이다. 제1악장은 tempo ♩=50, 다양한 박자의 변화를 보이며 음계는 太(e ),仲(g ), 林(a ), 南(b ), 潢(d")으로 太(e )를 중심음으로 한다. 구성형식은 제시부, 발전부, 종결부로 나누어진다. 제시부와 발전부에서는 윗성부와 아랫성부에 의한 화음위주로 선율을 전개하며 종결부에서는 전반부 부터 아랫성부가 나타나지 않고 주로 선율 위주로 전개되다가 마지막 마디에서 아랫성부와 윗성부의 분산화음으로 제1악장을 종결한다. 제2악장은 tempo ♩.=52, 중중모리 장단(12/8박자)으로 이루어져 있다. 음계는 南(b), 黃(d ), 太(e ), 仲(g ), 林(a )으로, 南(b)를 중심음으로 한다. 구성형식은 제시부, 발전부, 종결부로 나뉘며 제1악장과는 달리 중중모리 장단 안에서 전 선율이 전통적인 가야금 기법으로 전개된다. 제3악장은 tempo ♩.=69, 엇모리 장단(10/8박자)으로 이루어졌다. 음계는 林(a), 無(c ), 黃 (d ) ,太(e ), 仲(g )으로, 林(a)을 중심으로 한다. 구성형식은 제시부, 전개부, 발전부, 종결부로 나누어지며, 주로 흥겹게 한 장단씩 선율이 서로 주고받으며 전개된다. 제4악장은 tempo ♩=46(제1마디∼제4마디), accelerando되는 부분(제5마디~제6마디), tempo ♩=136(제7마디∼제44마디)의 3부분으로 이루어져있다. tempo ♩=46 부분은 다양한 박자로 구성되었으며, accelerando되는 부분과 tempo ♩=136부분은 4/4의 균등한 박자로 구성되어져 있다. 음계는 太 (e), 仲(g), 林(a), 南(b), 黃(d )으로 太(e)를 중심으로 한다. 구성형식은 크게 도입부, 제시부, 전개부, 발전부, 종결부로 나눌 수 있다. 도입부의 선율은 정악풍의 분위기 안에서 주로 화음위주의 전개를 하며 제시부 부터 종결부 까지는 오른손과 왼손이 한음씩 서로 번갈아가며 연주한다. 제5악장은 tempo에 따라 tempo♩.=144(제1마디∼제60마디)와 tempo♩.=40(제61마디∼제62마디)의 두 부분으로 이루어져있으며 tempo ♩.=144부분에서는 12/8, 9/12의 두개의 박자로 전개하며 tempo ♩.=40 부분에서는 9/8로 진행한다. 음계는 黃(d ), 太(e ), 仲(g ), 林(a ), 南(b )으로, 黃(d )을 중심으로 한다. 구성형식은 제시부, 전개부1, 전개부2, 발전부, 종결부로 나뉜다. 제시부∼전개부2에서는 주로 빠른 3련음으로 진행하며 전개부1에서는 전래국악동요 ‘달아 달아 밝은달아’의 선율로 이루어졌다. 발전부 에서는 아랫성부의 glissando수법과 윗성부의 분산화음이 같이 나오기 때문에 굉장히 화려한 느낌을 받을 수 있다. 종결부 에서는 템포가 갑자기 느리게 전개되는 부분으로 음을 빠르게 끌어올리거나 내리는 수법으로 17현 가야금 독주곡 「달하 노피곰」을 마무리 한다
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE