View : 519 Download: 0

Dmitri Shostakovich의 cello sonata op.40, D minor에 관한 연구 분석

Title
Dmitri Shostakovich의 cello sonata op.40, D minor에 관한 연구 분석
Authors
이소영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 음악학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 본인의 석사 학위 취득을 위한 졸업 연주회에서 연주하였던 작품 중에서 D. Shostakovich의 Cello Sonata Op.40을 연구 분석하고자 한다. D. Shostakovich의 Sonata for Violoncello & Piano Op.40은 1934년 8-9월에 작곡된 4악장의 전형적인 소나타로 고전적인 경향과 현대적인 음악형식이 대조를 이루던 당시 음악적 상황에서 그 두 가지를 고루 수용, 절충하고자 했던 D. Shostakovich의 노력이 나타난 작품이라 할 수 있다. 이 곡의 제1악장은 소나타 형식, 제2악장은 복합 3부 형식, 제3악장은 3부 형식, 제4악장은 Rondo 형식으로 작곡되었다. 각 악장에 나타나는 주제는 비교적 규칙적인 Phrase 구분을 보이고 동기는 다양하게 변화, 반복되며 순차 진행과 도약 진행이 혼합된 선율 윤곽으로 구성된다. 리듬은 19세기의 고전적인 양식을 그대로 사용했고, 단순한 리듬이 주로 나타나며 전통적인 3화음과 7화음의 화성 진행을 찾아 볼 수 있다. 그 외에 모방, 성부 교차 등의 대위법적 작곡 기법, 주선율의 octave중복, unison, 지속음, ostinato, staccato, marcato, accent 등의 장식, 관계조 이외로의 전조, 반음계 적인 선율 단편의 부분적 사용 등으로 19세기 음악을 기본으로 하여 20세기적인 음악형식을 절충하였다. 본 논문에서는 각 악장에 나타나는 형식, 주제, 주제의 전개 방법, 리듬, 화성, 주법에 관하여 분석함으로써 작품 구성을 살펴보았다. ; This dissertation researches and analyzes D. Shostakovich s Sonata for Violoncello and Piano Op. 40 works in my recital for graduation. This sonata is in four movements which was composed during August through September in 1934. In his days, traditional and classical music trend was contrasted strikingly with innovative and modern style. He made every effort to adopt and eventually harmonize these two opposite music concepts which were in vogue those days. The sonata is mixed with classical structure and romanticism. The first movement is in sonata form, the second movement take ternary form, the third movement is in binary form and the fourth movement take rondo form with coda. Themes appeared in each movement had comparatively regular phrasing. Thematic motive is changed and repeated in great variety. Also it has melodic contour mixed with stepwise and skip. The rhythm puts an emphasis on the nineteenth century style puts on metric and simple rhythm. Chord progression is so traditional, using triad, dominant seventh chord. Besides there are contrapunctal thechnic such as imitation, change of voices, octave doubling, unison, pedal point, ostinato, staccato, marcato, accent, transposition to unrelative keys and using chromatic passage.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE