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PRECEDE 모형을 적용한 초등학교 안전교육의 진단적 연구

Title
PRECEDE 모형을 적용한 초등학교 안전교육의 진단적 연구
Authors
백경원
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
산업과 교통의 발달로 생활환경이 복잡해짐에 따라 대형사고가 증가하고 있다. 따라서 이에 대처할 수 있는 행동을 갖도록 하는 체계적이고 지속적인 안전교육의 중요성이 날로 부각되어지고 있다. 본 연구는 학교안전교육의 요구를 총체적으로 진단하기 위해 Green 등(1980)이 제시한 PRECEDE 모형을 근간으로 초등학생들의 안전과 관련된 문제를 파악하고, 이를 토대로 다차원적 요인을 분석하므로써, 초등학교 안전교육의 진단을 위해 시도되었다. 본 연구에서는 초등학교 6학년 학생을 대상으로 안전사고 예방행동을 살펴보고, 안전사고 예방행동에 영향을 미치는 교육적 진단변수를 파악하고자, 서울 시내 초등학교 4개교를 임의로 추출하여 1999년 4월 12일부터 5월 8일까지 설문조사를 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 사고 경험유무는 ‘교내에서의 놀이나 운동중의 사고’가 59.6%로 가장 많았고, ‘길거리에서 놀이중의 사고’가 49.5%, ‘교통사고’가 41.6% 순이었다. 2. 성별에 따른 사고발생 경험점수는 남학생이 여학생보다 높았고(p<0.01), 안전사고 예방행동점수는 여학생이 남학생보다 높았으며(p<0.001), 그 차이는 통계학적으로 유의하였다. 3. 안전사고 예방행동을 항목별로 살펴보면 ‘차들이 많이 다니는 길가나 공사장 같은 위험한 곳에서는 놀지 않는다’의 실천율이 가장 높았으며 ‘놀이기구를 탈 때는 안전용 헬맷과 무릎보호대를 착용한다’의 실천율이 가장 낮았다. 4. 성별에 따른 소인성 요인에서 ‘사고발생에 대한 인식도’는 여학생보다 남학생이 다른 사람에 비해 사고를 많이 당한다고 생각했으며(p<0.001), ‘사고발생에 대한 염려정도’(p<0.05)와, ‘안전습관의 실천정도’(p<0.001)는 여학생이 남학생보다 더 높았고, 강화성 요인은 ‘가정에서의 안전교육’에서 여학생이 남학생보다 더 많은 교육을 받았다고 하였으며(p<0.01), 이들 항목에서의 차이는 통계학적으로 유의하였다. 5. 교육적 진단변수에 따른 안전사고 예방행동을 살펴보면 소인성 요인에서는 ‘사고발생에 대한 인식도’에서 다른 사람에 비해 사고를 자주 당하지 않는다고 생각할수록(p<0.001), ‘사고발생에 대한 염려정도’(p<0.001)와, ‘안전습관의 실천정도’(p<0.001) 및 ‘안전에 대한 지식정도’(p<0.001), ‘학교내 안전교육자료의 활용정도’가 많을수록(p<0.01)를 많이 접할수록, ‘지역사회에서의 안전교육’(p<0.01), ‘가정에서의 안전교육’(p<0.001), ‘학교에서의 안전교육’(p<0.001)을 많이 받을수록, ‘부모님의 안전습관 실천정도’(p<0.001)가 높을수록 안전사고 예방행동의 실천율이 높았으며, 통계학적으로도 유의하였다. 6. 교육적 진단변수에 따른 안전사고 경험점수를 살펴보면, 소인성 요인에서는 ‘사고발생에대한 인식도’에서 다른 사람에 비해 사고를 자주 당한다고 생각할수록(p<0.001), ‘안전에 대한 지식정도’가 낮을수록(p<0.01), 가능성 요인에서는 ‘지각된 학교안전교육의 학습내용’점수가 낮을수록(p<0.01), 안전사고 경험점수가 높았으며 통계학적으로 유의하였다. 7. 안전사고 예방행동에 영향을 미치는 요인을 분석한 결과, 안전사고 예방행동을 가장 잘 설명할 수 있는 요인은 가능성 요인의 ‘지각된 학교안전교육의 학습내용’이었으며, 다음으로 ‘안전습관 실천정도’, ‘사고발생에 대한 인식도’, ‘안전에 대한 지식정도’, ‘부모님의 안전습관 실천정도’, ‘사고발생에 대한 염려정도’ 순이었다. ; As the complexity of the our environment is further complicated by advancements in industry and increase in vehicle traffic flow, the incidents of injury causing accidents are on the rise. Consequently, there is increasing emphasis on the importance of systematic and continual safety education for injury preventive behaviors. This study investigates safety related problems of elementary school students based on the PRECEDE model, proposed by Green at al.(1980 Green), to comprehensively identify the requirements of school safety education. The identified requirements were used to diagnose the current state of elementary school safety education through the analysis of multidimensional factors. A questionnaire survey was conducted on 594 sixty grade students from randomly selected 4 schools in seoul to examine their injury preventive behaviors and to determine the educational diagnosis variables that affect it. The duration of the survey was 3 weeks starting from April 12, 1999 to May 8, 1999. A summary of the survey results are presented below; 1. Situations in which accidents have occurred were, in their order of frequency, during play or sports activities within the school grounds was most frequent at 59.6%, during play on local streets at 49.5%, and traffic accidents at 41.6%. 2. In terms of distribution between genders, the accident incident scores of male students were higher than that of female students(p<0.01), while the injury preventive behavior scores were higher for females were higher than males(p0.001). These differences between gender were statistically significant. 3. Categorization of the injury preventive behavior showed that not playing at high traffic flow locations such as streets and construction sites had the higher level of observance, while wearing of helmets and joint protection devices during playing was least observed. 4. The gender differences of predisposing factors showed that perception to injury accidents was significantly higher among male students and female students(p<0.001), while concerns for injury accidents (p<0.05) and practice of preventive behaviors were significantly higher among female students. 5. Considering injury preventive behaviors in relation to educational diagnosis variables indicated, for predisposing factors, lower perception to injury accidents (p<0.001) combined with higher concerns for injury accidents (p<0.001), practice of preventive behavior (p<0.001), and the level of safety knowledge (p0.001) resulted in significantly higher observance of injury preventive behaviors. For enabling factors, higher perceived level of the school safety education (p<0.001) and availability of safety education resources (p<0.01) indicated significantly higher observance of injury preventive behaviors. For the reinforcing factor, frequent exposure to safety education brochure (p<0.01) and audio-visual material for safety education (p<0.01) combined with more regional safety education (p<0.01), home safety education (p<0.01) combined with more regional safety education (p<0.01), home safety education (p<0.01), school safety education (p<0.001), and parents observance of preventive behaviors (p<0.001) showed significantly higher observance of injury preventive behaviors. 6. Examination of injury experiences in relation to educational diagnosis variables indicates that for predisposing factors, higher perception to injury accidents (p<0.001) and lower level of safety knowledge (p<0.001) resulted in significantly higher injury experiences. For enabling factors, lower awareness of school safety education results in significantly higher injury experiences. 7. An analysis of the factors that affect injury preventive behaviors showed that the enabling factor awareness of school safety education had the highest correlation with injury preventive behaviors followed by factors, in their order of significance, practice of preventive behavior , perception to injury accidents level of safety knowledge , parents observances of preventive behaviors , and concerns for injury accidents.
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