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교사중심 교육과 아동중심 교육에 따른 보건행동 실천도 비교 연구

Title
교사중심 교육과 아동중심 교육에 따른 보건행동 실천도 비교 연구
Authors
김지형
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
아동기는 일생 중 가장 성장발달이 활발하고 감수성이 예민한 시기이므로 이 때 교육되어진 것은 일생을 살아가는데 필요한 건강관리 능력과 건강생활 습관형성의 기초가 될 수 있으며, 학교에서 체계적인 보건교육을 통하여 습득한 올바른 건강 지식·태도·행동은 현재는 물론 미래의 행복한 삶을 위한 건강생활의 기초가 된다. 이에 본 연구는 1998년 9월 22일부터 1998년 10월 31일까지 6회에 걸쳐 초등학교 3학년생 303명을 대상으로 교사중심 교육군, 아동중심 교육군, 통제군의 세 실험집단을 설정하여 일상생활에서의 보건행동에 대한 보건교육을 실시한 후, 보건행동의 변화와 두 학습방법에 따른 보건교육 효과를 비교하고자 시도되었다. 보건교육의 효과를 측정하기 위하여 보건행동 실천에 대한 질문지를 사용하였고, 응답사항을 점수화한 후 SAS 통계 package를 이용하였다. 보건교육의 실시에 따른 교육 효과와 학습방법에 따른 보건교육의 효과를 비교하기 위하여 t-test를 사용하여 가설을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 보건교육 실시 전 보건행동 조사에서, 부모의 관심도가 높을수록 건강의 중요성 인식 점수와 청결습관, 식습관, 치아관리 행동, 바른 자세, 수면과 휴식 행동의 실천 점수가 높았으며, 보건교육의 경험이 있는 아동이 청결습관과 바른 자세 실천 점수가 높았다. 2. 건강의 중요성 인식과 보건행동 실천과의 관계는 건강을 중요하게 생각하고 있는 아동일수록, 외출에서 돌아와 손 씻기, 목욕하기, 식사 전 손 씻기, 식사예절, 규칙적인 운동, 바른 자세, 규칙적인 수면, 충분한 휴식 등의 기본적인 보건행동을 실천하고 있었다. 3. 보건교육을 받은 실시군은 교육전에 비하여 보건행동 실천 점수가 통계적으로 유의하게 높아졌고(p<0.001), 청결습관, 식습관, 치아관리, 운동, 수면과 휴식 영역의 행동변화를 보였으나, 교육을 받지 않은 통제군에서는 차이가 없었다. 또한, 실시군은 자신의 건강에 관심을 갖고 건강을 중요하게 여기게 되었고(p<0.001), 교육을 받지 않은 통제군에서는 변화가 없었다. 4. 교사중심 교육군과 아동중심 교육군 간의 보건행동 실천점수와 건강의 중요성 인식 점수의 교육 전·후 변화를 비교해 보았을 때, 두 집단간에 유의미한 차이는 없었다. 5. 교사중심 교육군에서는 청결습관, 식습관, 치아관리 행동, 운동 등 각 주제별 수업내용에서 고르게 행동의 변화를 가져왔다. 6. 아동중심 교육군에서는 식습관, 운동, 수면과 휴식 등 실험 수업의 중반 이후 교육내용에서 행동의 변화를 보였다. 7. 교사중심 교육군에서 보건행동에 도움이 된 수업은 ‘치아관리’, ‘운동·자세’, ‘식습관’ 수업 순이었고, 가장 기억에 남는 수업은 첫째로 ‘치아관리’, 다음으로 ‘운동·자세’, ‘식습관’을 들었다. 8. 아동중심 교육군에서 보건행동 실천에 가장 도움이 된 수업은 ‘치아관리’, ‘운동·자세’, ‘식습관’ 수업 순이었고, 가장 기억에 남는 수업으로는 ‘치아관리’, ‘운동·자세’, ‘수면과 휴식’, ‘식습관’ 수업 순으로 비교적 고른 분포를 보였다. ; In this thesis, I investigate the effects of the health education methods on the health behavior concerning about cleanliness, nutrition education, dental health, upright posture, exercise, sleep & rest. Investigation was made over 303 elementary school students for 6 weeks (September 22, 1998 to October 31, 1998). 303 students was grouped into teacher-centered education group, child-centered education group, non-educated control group. I compare and analyze the before and after health behavior of each group according to the health education and methods. The results of this study were as follows: 1. Before the research, general characteristics which are related to the health behavior practice are investigated. The more interest in their child the parents have, the higher score of recognition on the significance of health and six sub-topics, i.e., cleanliness, nutrition education, dental health, upright posture, sleep & rest. Students who experienced the health education have the higher practice score on the cleanliness, upright posture. 2. The relationship between the recognition on the significance of health and the health behavior practice is investigated. Students who think better of the health of their own are likely to practice the basic health behavior such as washing the hand after going-out-home and before eating, bath, table manners, upright posture, regular exercise and sufficient rest. 3. Comparison of the before-after health behavior practice score shows that the education experimental groups have the statistically significant improvement of the practice score in the topics such as cleanliness, nutrition education, dental health, exercise, sleep and rest, on the other hand non-educated control group does not change the health behavior practice score. In other words, before the education there is little difference of recognition on the significance of health among the three groups but after the education while experimental groups are more interested in their health and recognize better of health (p<0.001), control group does not have any change. 4. Comparison of health behavior practice score according to the methods of health education shows that both the teacher-centered education group and the child-centered education group have the statistically significant education effect, but does not have significant differences. No significant differences occurred in recognition on the significance of health score between the teacher-centered education group and the child-centered education group either. 5. The teacher-centered education group has the statistically significant score on the sub-topics such as cleanliness, the nutrition education, dental health and exercise respectively. 6. The child-centered education group has the statistically significant score on the sub-topics such as the nutrition education, exercise, sleep & rest that are taught since the middle of course. 7. In the teacher-centered education group, the most practical session is the dental health , and the second is the exercise and posture , and the third is nutrition education . The most lasting session is the dental health and the second is the exercise and posture and the third is the sleep and rest . 8. In the child-centered education group, the most practical session is the dental health , and the second is the exercise and posture , and the third is nutrition education . The most lasting session is the dental health and the second is the exercise and the posture and the third is the sleep and rest and the fourth is the nutrition education and it makes the distribution even.
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