View : 413 Download: 0

성교육 실시에 따른 성지식, 성태도 변화 연구 : 1학년 여중생을 대상으로

Title
성교육 실시에 따른 성지식, 성태도 변화 연구 : 1학년 여중생을 대상으로
Authors
계수연
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 보건교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
산업화와 함께 밀려 들어온 서구의 성개방 풍조는 한국사회 기존의 보수적인 성문화를 차츰 허용적인 것으로 변화시키고 있으며, 대중매체의 발달로 인한 성정보의 문란과 성의 상품화에 의한 각종 음란매체와 퇴폐향락 풍조는 그 동안 고수해 온 우리 사회의 성가치관에 혼란을 야기시키고 있다. 이러한 현상은 신체적 발달이 현저하게 빨라진 청소년들에게 여러 가지 성문제를 발생시키고 있는데, 아직까지 이러한 문제에 대한 적극적인 예방책이 시행되지 못하고 있는 실정이다. 따라서 본 연구는 일부 중학교 여학생들을 대상으로 성교육을 실시하여, 교육 전·후 지식, 태도의 변화 정도를 분석하고, 교육효과를 살펴봄으로서 학교 성교육의 필요성을 강조하여 중학교 성교육 실시에 도움이 되고자 시도되었다. 연구대상은 경북 김천시에 소재하는 H여중 1학년 3개학급을 실험군으로, S여중 1학년 2개학급을 대조군으로 하여, 총 199명이었으며, 1998년 9월 21일부터 1998년 9월 30일까지 총 6회의 성교육 수업을 실시하였고, 교육 실시 이틀전인 1998년 9월 19일에 사전설문조사를, 교육 실시 직후인 1998년 9월 30일에 사후설문조사를 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 1. 연구대상자의 가정에서의 성교육 경험율은 20.1%였으며, 학교에서의 성교육 경험율은 89.9%였다. 성정보출처로는 선생님이 59.8%로 가장 많았고, 영화·라디오·TV·비디오(40.7%), 친구(35.2%), 책·만화·신문·잡지(31.7%), 부모님(15.6%), 형제·자매(7.0%), 컴퓨터통신(1.5%), 전화(1.5%) 순이었다. 2. 연구대상자의 27.1%가 성고민이 있다고 응답하였으며, 성고민의 유형으로는 이성교제가 50.5%로 가장 많았고, 생리현상(31.5%), 성폭력·강간(11.1%), 신체구조(7.4%), 성병·피임(5.6%), 성충동(5.6%), 임신·출산(5.5%), 성행위(3.7%) 순이었다. 성고민을 해결하는 방법으로는 친구와 상의하는 경우가 44.4%로 가장 많았으며, 아무런 해결책을 구하지 않는 경우(16.7%), 책·잡지를 통해 해결(13.0%), 부모님과 상의(13.0%), 영화·라디오·TV·비디오(5.5%), 아는 언니(3.7%), 선생님(3.7%) 순이었다. 3. 연구대상자가 가장 알고 싶어하는 성에 대한 내용에는 이성교제가 61.8%로 가장 많았고, 사춘기정서(55.8%), 남녀의 생리(52.8%), AIDS(48.7%), 성병(46.7%), 임신(45.2%), 피임(45.2%), 인공유산(41.7%), 성교(41.7%), 자위행위(41.2%), 성폭력(41.2%), 생식기의 구조와 2차성징(28.6%) 순이었다. 4. 성지식에 영향을 주는 연구대상자의 특성을 살펴보면, 어머니의 학력이 높을수록, 부모님 중 적어도 한 분과 함께 살고 있는 경우, 학교에서의 성교육 경험이 있는 경우, 성고민이 있는 경우에 지식점수가 통계적으로 유의하게 높았다(p<0.05). 5. 성태도에 영향을 주는 연구대상자의 특성을 살펴보면, 가정에서의 성교육 경험이 있는 경우, 학교에서의 성교육 경험이 있는 경우에 태도점수가 통계적으로 유의하게 높았다(p<0.05). 6. 성교육 전·후 지식점수를 비교하여 보면, 대조군의 경우 12.56점에서 12.44점으로 약간 감소되었으나 실험군의 경우 12.33점에서 21.13점으로 통계적으로 유의하게 향상되었다(p<0.001). 7. 성교육 전·후 태도점수를 비교하여 보면, 대조군의 경우 55.57점에서 56.36점으로 약간 증가되었으나 실험군의 경우 54.79점에서 61.95점으로 통계적으로 유의하게 향상되었다(p<0.001). 8. 성교육 전·후 성고민 및 알고 싶은 성지식을 비교하여 보면, 성고민은 증가와 감소가 함께 나타났으며. 알고 싶은 성지식은 실험군이 대조군에 비해 통계적으로 유의하게 감소하였다(생식기의 구조와 2차성징, 월경, 임신, 이성교제(p<0.05), 사춘기 정서, 사정, 자위행위, 성교, 피임(p<0.01), 성병, 인공유산, AIDS(p<0.001)). 9. 교육대상자의 80.0%가 성교육 수업이 도움이 된다고 응답하였으며, 3차시에 실시된 ‘좋은 이성친구가 되려면’(27.0%)을 가장 도움이 된 수업으로 응답하였다. ; The westernized open attitude to sex flowing in with the industrialization has changed our conservative sex-related culture into the permissive one. The ever-mounting information as to sex aided by the development of mass-media and the corrupted social trend represented by the commercialization of sex has driven our firmly existing value as to sex into a corner. This trend is causing various kinds of problems to the adolescent who are experiencing the earlier physical development than the old generations. Unfortunately, however, no active measure has been taken to get them prepared for those confusing situation. The purpose of this study is to present the necessity of sex education which could encourage the launch of sex education. For this, the sex education has been offered to the adolescents in two girl s middle schools located in Kimcheon, Kyeongbuk province. Based on this field research the outcome of the sex education has been examined comparing the changes in the attitude and knowledge about sex before and after the sex education. The subject was organized by 199 from 3 classes of lst grade in H girl s middle school as case group and two classes of 1st grade in S girl s middle school as control group. During the survey period(September 21, 1998 to September 30, 1998) 6 lessons were taught the subject. The preliminary questionnaire was executed in September 19, 1998 and the finalizing one on September 30. The findings are as follows. 1. According to the research, 20.1% of the subject has experienced the sex education by parents and 89.9% by teacher. They have mostly obtained the sex-related information from teacher(59.8%) followed by mass-media such as movie, radio, TV, video tape(40.7%), friend(35.2%), reading materials such as books, cartoons, news paper, magazine(31.7%), parents(15.6%), siblings(7.0%), computer service(1.5%) and telephone service(1.5%). 2. 27.1% of the subject reported that they had the sex-related problems mainly coming from the relationship with the other sex followed by physiological phenomenon(31.5%), sexual violence(11.1%), physical characteristics(7.4%), sexual disease and contraception(5.6%), sexual impulse(5.6%), pregnancy and delivery(5.5%) and sexual behaviour(3.7%). The research showed that the adolescents usually solved their problems through the consultation with their friend(44.4%). However, 16.7% of the subject was turned out not to request any solution. The other minor routes to settle their problems were the written materials such as books, magazine(13.0%), consultation with parents(13.0%), mass-media such as movie, radio, TV, video tape(5.5%), acquainted female elders(3.7%) and teacher(3.7%). 3. The most intriguing part regarding sex was the relationship with the other sex followed by adolescent s emotion(55.8%), physiological differences between two genders(52.8%), AIDS(48.7%), sexual disease(46.7%), pregnancy(45.2%), contraception(45.2%), abortion(41.7%), sexual intercourse(41.7%), masturbation(41.2%), sexual violence(41.2%) and genital structure and secondary sexual characteristics(28.6%). 4. The analysis of the characteristics of the subject influencing on the sex-related knowledge showed that the higher educational career of mother, living with at least either parent and the experience of sex education by teacher have brought forth the statistically significant knowledge score(p<0.05). 5. The analysis of the characteristics of the subject influencing on the attitude toward sex showed that the experience of the sex education by parents or teacher marked the statistically significant attitude score(p<0.05). 6. The analysis of knowledge score comparing before and after the sex education showed that control group s score decreased from 12.5 to 12.44 while case group s score increased from 12.33 to 21.31, which was statistically significant(p<0.001). 7. The analysis of the attitude score comparing before and after the sex education showed that control group s score slightly increased from 55.57 to 56.36 while case group s score increased from 54.79 to 61.95, which was statistically significant(p<0.001). 8. The comparison of the sex-related problems and the interesting sex-related knowledge before and after the sex education showed that the former moved up and down and the latter of the case group compared to that of the control group decreased to the degree which was statistically significant. (Genital structure, secondary sexual characteristics, menstruation, pregnancy, relationship with the other sex(p〈0.05), adolescent emotion, sexual intercourse, contraception, ejaculation, masturbation(p〈0.01), venereal disease, abortion, AIDS(p〈0.001)) 9. 80.0% of the subject mentioned that the sex education was helpful choosing the lesson of "to be a good friend to the other sex" as the most instructive one.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 보건관리학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE