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R. Schumann의 Carnaval Op.9를 중심으로 한 19세기 Character piece의 연구 : 고등학교 음악감상자료 개발

Title
R. Schumann의 Carnaval Op.9를 중심으로 한 19세기 Character piece의 연구 : 고등학교 음악감상자료 개발
Authors
천지현
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Character piece means a short piece of a short movement which expresses the outside of music such as human emotions, atmosphere and scenery. It was mainly composed for piano solo, suitable for fragmentary and improvisatorial expression, and also a genre enjoyed by the 19th century s romanticist composers. In the 19th century, emotion aesthetics thinking highly of emotion rather than reason or sensibility, against illuminsm emphasizing rationality appeared, and also a point of view, ‘the creation of art is not imitating the existing nature but nature being created’, was stressed, against “nature mimicking”. Accordingly, only composer s subjective originality or creativity was justified aesthetically, In the 19th century and a new genre which can directly reflect momentary feelings was needed instead of formally structured works such as the former sonata or orchestral music. Taking this point of aesthetic view as a background, character piece became an important genre in the 19th century. Schumann composed many character pieces, and especially he implied poetic fantasy in music or expressed emotional and individual thoughts relating to literature. Core of his aesthetics, poetic thing , means one-dimension more sublimated world than ordinary world, and it is fantastic and supersensitive. Accordingly, he pursued freedom in emotion and expression escaping the strictness of formality, and thought highly of inspiration in mind rather than exterior skills. Schumann s piano piece, , is one of his representative character pieces, made up of 20 short pieces, and expresses the atmosphere of a masked ball through describing character and scene in each title. the biggest characteristic of this piece is relation to literature in that title in each small piece represents the atomosphere and character of the piece, and it uses letters as a name of note, which had not found from other composers before. Also, this piece shows implications related to real character or imaginary ones in literature. Musical elements in such as harmony, rhythm and melody greatly affects each piece s character and mood description, and the use of various rhythms, harmony change by modulation, semitone harmony, dischord harmony emphasis by pedal point and melodies coming from dance pieces such as Waltz or Polonaise well reveal the character of titles combined with Schumann s daydreaming improvisation. Also, liberal character not restricted by forms appears ; beat becomes ambiguous by accent or not treatment and different beat suddenly shows up. When it comes to melody, there is no subject development as in symphony or sonata, and it emphasizes motives through mimicking short note forms or repetition. is a piece that well shows the improvisatory, subjective, emotional, and title-musical characteristics of the 19th century s character piece, and this paper will helf approach the understanding of the 19th century s character piece. ; 캐릭터 피스는 음악작품에 있어 인간의 감정, 분위기, 풍경 등 음악 외적인 부분을 표현하는 짧은 단악장의 소품을 일컫는다. 주로 피아노 독주를 위해 작곡되었으며 단편적이고 즉흥적인 표현에 적합하여 19세기 낭만주의 작곡가들이 즐겨 사용한 장르이다. 19세기에는 합리성을 중시하던 계몽주의에 반대하여 이성이나 분별력보다는 감정을 중요시하는 ‘감정미학 이 등장하였고, 18세기 모방이론인 자연모방론에 반대하여, 예술의 창조라는 것을 원래부터 존재하는 자연을 모방하는 것이 아닌 만들어져가는 자연이라고 보는 관점이 대두되었다. 따라서 19세기에는 작곡가의 주관적인 독자성과 창조성만이 음악적 표현을 미적으로 정당화시킬 수 있었고, 이전의 소나타나 교향곡과 같이 형식감있게 구성된 작품 대신, 순간적인 감정을 직접적으로 반영할 수 있는 새로운 장르를 필요로 하게 되었다. 이러한 미학관을 배경으로 19세기에 들어와 캐릭터 피스는 중요한 장르로 자리잡는다. 슈만은 많은 수의 캐릭터 피스를 작곡하였는데. 특히 그는 시적(詩的)인 환상을 음악 안에 암시하거나, 감정적이고 개인적인 사고의 표출을 문학과 관련시켜서 표현하였다. 그의 미학의 핵심인 ‘시적인 것’이란 일상세계보다 한 차원 승화된 세계를 뜻하는 것으로, 환상적이고 초감각적인 것을 말한다. 따라서 그는 형식의 엄격함에서 벗어나 감정과 표현에 있어 자유로움을 추구하였고, 외면적인 기교보다는 마음속에 떠오르는 ‘영감’을 매우 중시하였다. 슈만의 피아노 소품 <사육제(Carnaval Op.9)>는 슈만의 대표적 캐릭터 피스 중의 하나로, 20개의 짧은 소품으로 구성되어 있으며, 각 표제에 나타나는 장면과 인물의 성격묘사를 통해 가면무도회의 분위기를 표현하고 있다. 이 곡의 가장 큰 특징으로는 문학과의 연계성을 들 수 있는데, 이는 각 소품에 표제를 사용하여 곡의 분위기와 성격을 나타내고 있다는 점과, 다른 작곡가들에게서 볼 수 없었던 기법인 문자를 음명(音名)으로 사용한 점에서 잘 드러난다. 또한 이 작품에서는 실제 인물이나, 문학 속에서의 상상의 인물과 연관된 암시도 나타난다. <사육제>에 나타난 화성, 리듬, 선율 등의 음악적 요소들도 각 소품의 성격과 분위기 묘사에 많은 영향을 주고 있었는데, 다양한 리듬의 사용, 전조에 의한 화성의 변화, 반음계적 화성, 지속음(Pedal Point)에 의한 불협화음의 강조, 왈츠(Waltz)나 폴로네에즈(Polonaise) 등의 춤곡에서 유래한 선율들이 슈만의 몽상적인 즉흥성과 결합되어 표제의 성격을 잘 드러내 주고 있다. 또한 형식에 얽매이지 않으려는 자유로움도 보이는데, 액센트나 음표처리로 박자감을 모호하게 만들기고 하고, 본 박자와는 다른 박자의 마디가 갑자기 등장하기도 한다. 선율면에 있어서도 소나타나 교향곡에서와 같은 주제적인 발전은 거의 볼 수 없으며, 짧은 음형의 모방이나 반복을 통해 동기를 강조하고 있다. <사육제>는 19세기 캐릭터 피스가 가지는 즉흥적, 주관성, 감정묘사적, 표제음악적인 특징을 잘 보여주는 작품으로, 본 논문을 통하여 작곡가의 개성적인 창조성이 돋보이는 19세기 캐릭터 피스에 대한 이해에 보다 쉽게 다가설 수 있을 것이다.
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교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
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