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무역정보 이용자의 정보이용행태 연구

Title
무역정보 이용자의 정보이용행태 연구
Authors
박혜원
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
최근 급변하는 국제무역환경에 적절히 대응하여 지속적으로 경제발전을 이루기 위해서는 신속하고도 정확한 무역정보의 제공이 필수적이다. 무역정보의 원활한 유통과 효율적 이용은 무역활동에 직접적인 영향을 미치며 이는 곧 국가적 차원의 무역증진과 경제발전으로 이어지게 되는 것으로서 그 파급효과는 대단히 크고 중요하다. 본 연구는 무역정보 이용자들의 정보요구와 이용행태의 특성을 분석함으로써 그들의 정보요구를 최대한으로 만족시킬 수 있는, 보다 효율적인 무역정보서비스가 이루어지도록 하기 위한 목적으로 수행되었다. 연구방법으로는 문헌조사와 면담 및 질문지조사를 병행하였다. 문헌조사를 통해 무역정보의 특성, 유형 및 주요 정보원과 무역정보서비스기관 등에 관하여 고찰하였다. 또한 면담과 질문지조사를 통해 무역정보 이용자들의 정보요구와 이용행태의 특성을 분석하였다. 조사대상은 국내 주요 무역정보서비스기관 7곳의 정보자료실 이용자 240명에게 질문지를 배부하여, 회수된 질문지 가운데 유효한 182부(회수율75.8%)를 SAS통계패키지를 이용하여 분석하였다. 조사결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 무역정보 이용자들의 정보이용 목적은 수출입 실무목적이 63.2%, 조사 연구목적이 36.8%였으며, 소속기관별로는 중소업체가 가장 많았고 그 다음은 무역유관기관, 대기업체의 순이었다. 둘째, 무역정보 이용자들이 가장 필요로 하는 자료는 업체주소록, 각국 통계자료, 주요기관 간행물, 상품카타로그의 순이었으며 이들 자료의 우선순위는 정보이용 목적에 따라 차이가 있었다. 셋째, 통계자료와 정기간행물의 이용에 있어서는 당해년도 발행자료의 이용에 집중되었고 발행한지 1년 이상 지난 자료의 이용률은 급감하였다. 넷째, 이용하는 정보매체의 형태에 있어서 인쇄자료를 가장 많이 이용하였고 CD-ROM자료는 수출입 실무목적의 이용자가, 온라인 데이터베이스는 조사연구 목적의 이용자가 상대적으로 많이 이용하고 있었다 다섯째, 무역정보 이용자들이 주로 이용하는 정보입수채널은 무역정보서비스기관이었으며 또 가장 유용한 정보입수채널이기도 했다. 개인소장자료나 비공식정보채널의 이용은 극히 저조하였다. 또한 대부분의 이용자들은 여러 기관에서 필요한 정보를 입수하고 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 대부분의 이용자들이 정보입수에 어려움을 느끼고 있었으며 이로 인해 업무의 차질이나 지연을 경험하는 것으로 나타났다. 일곱째, 무역정보 이용자들의 정보탐색방법에 있어서 장서목록, 색인, 초록지 등은 거의 이용되지 않았으며, 직접 자료실의 서가를 둘러보는 방법이 가장 많았다. 여덟째, 이용자들의 무역정보서비스기관에 대한 요망사항은 자료의 확충, 정보서비스의 개선, 무역주제 전문사서 채용의 순이었다. 필요로 하는 정보서비스로는 Fax 또는 E-mail 서비스에 대한 요구가 가장 많았고, 다음은 필요한 정보의 입수처에 대한 정확한 정보제공 서비스였다. 아홉째, 온라인 종합무역정보서비스에 대해 대부분의 이용자들(66.4%)이 만족하지 않았으며, 그 가장 큰 이유는 제공하는 정보내용의 불충분(57.8%), 원하는 정보가 포함되지 않은 경우(46.9%)였다. 본 조사의 결과를 토대로 다음과 같은 제언을 하였다. 첫째, 무역정보 이용자들이 필요로 하는 정보에 효율적으로 접근할 수 있도록 하기 위한 정보교육 프로그램의 개발 및 실시가 필요하다. 둘째, 무역정보서비스기관이 제공하는 정보서비스에 대한 적극적인 홍보가 필요하다. 셋째, 무역정보 이용자들은 그들의 정보이용 목적, 소속기관에 따라 각기 다른 정보요구와 이용행태의 특성을 나타낸다. 따라서 무역정보서비스기관은 이들의 특성에 맞춘 정보서비스를 개발하여야 한다. 넷째, 효율적인 도서관 봉사는 사서들의 주제지식에 의해 좌우될 수 있다. 따라서 사서들이 무역에 관한 주제지식을 갖고 보다 깊이 있는 정보서비스를 하도록 하기 위해, 현재 무역교육에 관한 기능을 담당하는 무역정보서비스기관에서 사서들을 위한 교육프로그램을 개발하여 실시하는 것이 필요하다. 다섯째, 무역정보 이용자에 대한 폭 넓은 정보서비스를 위해 관련 무역정보서비스기관 사서들간의 협의체를 구성하여 원활한 의사소통과 정보교환이 이루어질 수 있도록 하는 것이 필요하다. 이러한 협의체를 통해 한정된 예산과 인원 내에서 이용자의 요구를 최대한 만족시키기 위한 협력수서, 협력 정보서비스 등이 이루어질 수 있을 것이다. 여섯째, 온라인 종합무역정보서비스의 제공정보 내용을 보완하여 보다 유용성 있는 정보시스템이 되도록 하여야 한다. ; In a rapidly changing international trading environment, of today, the provision of fast and precise trade information is essential for continuous economic development. In fact, a rapid transmission and efficient use of trade information have a direct influence on the trade activities. This study attempted to analyze the information needs and use behavior of trade information users for more efficient trade information services. Literature review, interview and field survey were used. Literature survey was conducted to review the characteristics, types, information sources of the trade information and trade libraries. Personal interviews and field survey were also made to analyze the information needs and use behavior of the trade information users. For a empirical survey, questionnaires were formulated and delivered to 240 users of 7 major trade libraries. 182 out of 240 surveys were filled in and collected, thus yielding a response rate of 75.8 percent. All questions were measured utilizing the SAS statistical package. This study finds out the followings : First, users collect trade information primarily for practical business purposes (63.2%) and research purposes (36.8%). Based on the classification of the respondents by the type of organization, they belong to, the majority comes from small and medium sized enterprises, followed by trade-related institutions, large companies. Second, the most necessary materials to trade information users are trade directories, statistics, publications of major institutions and product catalogues. The priorities of these materials differ by the purposes of information uses. Third, with respect to the use frequency of statistical data and periodicals, trade information users most frequently use the statistics and periodicals that have been published within one year. Fourth, with regards to the forms of information media, printed materials have turned out to be the most popular among trade information users, while CD-ROM data and on-line data is relatively favored by the users with practical business purpose and research purposes respectively. Fifth, the most popular and efficient channel of collecting trade information is the one through trade libraries. The use of private collections and unofficial information was insignificant. Sixth, most trade information users have experienced difficulties in gathering information and delays due to the difficulties in gathering information. Seventh, pertinent methods of information searching at libraries, library catalogues, indexing or abstracting journals have been rarely used. It has turned out that most trade information users search material and data just by looking up books on the shelves in the stack room. Eighth, the suggestions by the respondents to the library management are about the increase of library collections, improvement of information service and hiring professional librarians. Ninth, most trade information users feel uncomfortable with the on-line general trade information service mainly because it contains insufficient information (57.8%) or does not provide necessary information (46.9%). On the basis of the findings, this study suggests the followings : First, education about information use is necessary for trade information users so that they can have easy access to the information in their need. Second, active promotion of individual trade library’s information service is needed. Third, trade information users represent different needs and behavior depending on the purpose of information use and the type of organizations they belong to, and thus information services have to be further developed to meet those individual needs and characteristics. Fourth, the quality of library service is highly dependent on the subject knowledge of librarians. Accordingly for the qualitative advancement of information service, the opportunity for education on trade subject should be given to the librarians. Fifth, it is recommended that a council consisting of trade librarians be organized for smooth communication and lively information exchange among the librarians in charge and it is desired to make close cooperation among the trade librarians. Sixth, it is necessary to improve of on-line trade information system to be useful system.
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