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여성이미지를 중심으로 본 조오지 그로츠의 사회비판의식 : 바이마르시기를 중심으로

Title
여성이미지를 중심으로 본 조오지 그로츠의 사회비판의식 : 바이마르시기를 중심으로
Authors
이소영
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 조오지 그로츠(George Grosz)의 작품에서 보이는 여성이미지의 사회 비판적 의미에 대한 연구이다. 그로츠는 좌파 잡지를 통해 삽화가 · 판화가로 명성을 쌓았으며, 그의 작품은 일반적으로 사회 비판적인 성격을 지녔다는 평가를 받아왔다. 그러나 여성이미지와 남녀간의 성 관계를 다룬 그림에서 벌거벗은 여자와 옷 입은 남자로 표현된 도식성이나 여성비하적인 성격은 페미니스트들로부터 공격의 대상이 되었다. 본 논문은 급진적인 정치적 활동가이자 전위예술가로서의 면모를 가진 그로츠가 벌거벗은 여성과 옷 입은 남성이라는 전통적인 도식을 그대로 따르는 사실에 대해 의문을 가지고 이 전통적인 표현이 어떻게 정치적인 의미를 획득할 수 있는지를 탐구한 것이다. 바이마르 시기의 특수한 상황에서 성은 급진적인 사회 변화의 잣대로 여겨질 수 있었다. 패전과 경제적인 설정, 정치적인 혼란은 남성들, 혹은 남성적인 것에 대해서 회의하고 절망하는 계기가 되었다. 이 시기에 남성들은 여성을 강력한 힘을 지닌 존재로 표현했는데, 이렇게 회화에 나타난 성적인 위계의 변화는 사회적인 변화에 대한 강력한 인식과 표현의 방법으로 볼 수 있다. 성적인 고정관념의 파괴는 사회의 변화를 가장 뚜렷하게 보여주는 징후였다. 그로츠의 회화에 나타난 여성이미지는 성적인 주제를 통해서 이제까지의 사회를 비판하고 변화를 추구한 것으로 볼 수 있다. 우선 강간살해 이미지는 극단적인 자유에 대한 갈망의 표현이었다. 그로츠에게 자유는 강간, 살해, 폭동과 같이 급진적인 전복을 통해서 이루어지는 것이었다. 이는 빅토리아 풍의 엄격한 도덕으로 무장한 독일 사회에 대한 도전의 의미를 담고 있다. 그로츠가 스스로 살인자나 전쟁을 통한 부당이득자가 되는 방식으로 전쟁의 폐해를 비판해 왔다는 점에서, 강간살해 이미지는 전쟁이라는 잔인한 행위에 대한 비판으로도 해석할 수 있다. 매춘부 여인과 지배층 남성이 함께 등장하는 그림들은 부당이득을 취하고 성적인 쾌락을 독점하는 지배층에 대한 비판으로 볼 수 있다. 이 그림에서 여성이미지는 지배층 남성의 타락에 대한 증거물이었다. 그로츠는 우익과 좌익 모두에서 행해지던 이상화 경향에 대해 반대하였다. 그는 정치적인 입장을 분명하게 전달하기 위해서 과장 · 단순화 · 전형화의 방식을 사용했고 벌거벗은 여자와 잘 차려입은 부르조아 남성의 대비 역시 이러한 맥락에서 이루어졌다. 그로츠의 여성이미지는 광기와 욕망 같은 인간의 본성을 숨김없이 드러내는 존재로, 도덕과 규범에 의해 억압되지 않은 존재로 표현되어 있다. 이는 정치적인 혁명 뿐 아니라 인간의 삶 전체를 혁신하기 위해 힘썼던 전위 예술가로서의 그로츠의 면모를 보여주는 것이었다. 그러나 그로츠의 회화에서 여성의 힘은 화면 안에서만 유효하다. 화면 안에 있는 남녀의 관계에서 여성은 살해되거나 벌거벗고 있음으로 해서 화면 밖의 남성 관람자들에게는 여전히 관음의 대상일 뿐이다. 그로츠의 회화는 정치적인 개혁을 넘어서 성적인 자유로 대표되는 극단의 자유를 추구하였음에도 불구하고 남녀관계의 전통적인 도식을 그대로 수용한다. 전통적인 남녀 이미지의 도식을 그대로 이용함으로써 지배층과 기존의 사회관념들을 우회적으로 공격하는 것이다. 이와 같이 그로츠 회화의 여성이미지에 내포된 사회 비판적인 의미는 벌거벗은 여성과 옷 입은 남성과 같은 겉으로 드러난 이미지만으로 그림의 의미를 단정할 수 없다는 것을 알려준다. 그로츠 회화의 여성이미지는 쾌락이자 공포, 처벌받는 자이자 처벌하는 자, 사물이자 주체로서의 다양한 스펙트럼을 가지고 있다. 이는 세계와 자아에 대한 그로츠의 혼란과 갈등을 제시하는 것이다. 그로츠의 회화는 새로운 예술과 새로운 세계를 갈망하던 전위예술가들이 전통적인 것과 새로운 것, 남성적인 가치와 여성적인 가치 사이에서 갈등하고 있었던 양상을 보여준다는 점에서 의미가 있을 것이다. ; This thesis discusses about women images of Geroge Grosz, and his social criticism. Grosz has been famous for his illustrations and prints distributed through leftist journals, and his works have been generally said to include social critiques. However, his schematic representations of naked women with clad men, and in particular, rude and disrespectable female images have been accused, by feminist critics, of degrading women, Thus, my purpose in this thesis is to investigate political and critical meanings of women images of Grosz, who was politically radical through lifetime, while he appropriated the conventional schemes of naked women and clad men in his works. Sexuality could be a measure for social transitions in Weimar era. Defeat in war, economic failure, political turmoil caused despair and disillusion with man and masculine values. In this era, women images were represented as revealing destructive power, which manifested the subversion of traditional sexual hierarchy in society; powerful and provocative women, disabled and helpless men. the subverted sexual roles was a typical sign of social changes in this era. Through women images and sexual motifs, Grosz reflected and criticized the social conventions of his time. Above all, works of lustmord, sexual murder, were a manifestation of ultimate liberty. Grosz thought that ultimate liberty would be achieved by radical assaults; rape, murder, riot. It means his drastic defiance against traditional bourgeois society assumed Victorian morals. Representing himself as a murderer, or a unrighteous profit taker in his picture, Grosz revealed calamities of war. Thus, his lustmord image might be a strong criticism on cruelties of war. With his pictures of bourgeois gentleman with prostitute woman, Grosz also denunciated the dominant bourgeoisie class monopolizing sexual pleasures and taking undue economic profits. The images of prostitute were an evidence of corruption in bourgeoisie gentleman. Grosz opposed to the tendencies of idealization of both rightist and leftist. He appropriated manners of exaggeration, simplification, typification in order to present his political position distinctly. Contrast between naked prostitute women and well clad bourgeois men is an instance of his strategic scheme. His women images are revealing suppressed human natures; insanity, desire avarice, which is not subjected to morals or discipline. Those stand for the reformation of entire human lives, including political revolution. That seem to be a ultimate goal of Grosz, who was a radical avant-garde artists. The Female power, however, comes into effect only in his pictures. The women framed in his pictures are voyeuristic object of male viewers outside, as they are killed ruthlessly and displayed with vulgar naked body. Though he sought to ultimate freedom of sexual liberation, as well as political revolution, Grosz also followed traditional formulation of man and woman relationship. He attacked the established notions of society and its dominant class indirectly, by using its own conventionals. We could not, therefore, conclude the critical meanings of women images of Grosz, by merely the schemes of naked women with clad men. They present a wide range of ambivalent meanings; pleasure and threat, object and subject, one who punishes and the one punished. It could suggest the conflicts and disorder which Grosz suffered in terms of the self and the world. The women images of Grosz demonstrate the complicated status of avant-garde artists in the early of this century. While they were craving for construction a new world as well as new art, they were at the status of irretrievable inconsistency between the traditional and the new, the masculinity and the femininity.
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