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滄江 趙涑의 繪畵 : 傳稱作을 통한 연구

Title
滄江 趙涑의 繪畵 : 傳稱作을 통한 연구
Authors
이은경
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 滄江 趙涑의 회화에 대하여 고찰한 것이다. 조속은 조선 중기 문인화가로서 지금까지 주로 영모화 분야에서 간헐적으로 다루어져 왔다. 조속은 작품에 자신의 낙관을 거의 남기지 않았기 때문에 현존작의 대부분이 전칭작이라 할 수 있다. 따라서 엄밀한 의미에서 정확한 기준작 설정이 어려운 상태이며 그 때문에 그의 회화세계에 대해 종합적으로 연구된 적이 없었다. 본 논문에서는 조속의 회화를 고찰하면서 이러한 문제점을 극복하기 위하여 우선 문헌기록에 나타난 조속의 생애와 학맥, 교유 관계, 회화기록 등을 밝히고, 작품분석에 있어서는 진위여부에 구애되지 않고 폭넓은 전칭작품들을 다각도로 비교, 분석하는 방법을 취하였다. 이를 토대로 일관된 양식흐름을 파악하여 제한적이나마 조속의 화풍에 근접한 위상을 밝히고자 하였다. 조속에 관한 문헌은 墓表 및 行狀 기록과 문중에서 간행한 「滄江先生集」에 실려 있는 다수의 서신을 비롯한 遺墨에서 주로 볼 수 있고, 그밖에 주변 문인들의 문집과 실록에 나타난다. 조속은 成渾의 문하에서 공부한 부친 趙守倫으로부터 학문을 배우면서 李珥, 成渾에서 비롯한 西人의 학맥을 이어받았다. 왜란 후 어지러운 사회 분위기 속에서 태어난 조속은 광해조에 부친이 金直哉의 역모사건에 연루되어 옥사하는 비극을 겪었다. 그 후 29세의 나이로 서인이 주도하는 仁祖反正에 가담하여 성공함으로써 조속은 집안의 명예를 회복하게 되는 한편, 주변의 문인들이 집권세력으로 등장하게 된다. 그러나 조속은 공신 훈명을 사양한 것을 비롯해서 평생 욕심 내지 않고 청렴하게 지방 수령직을 역임하였고, 특히 정치적인 문제나 논쟁을 싫어하여 朋黨이 갈리고 明·淸이 교체되는 혼란한 정세 속에서도 淸白한 선비로 칭송 받으며 평탄한 일생을 보냈다. 다만 어려서부터 몸이 약해서 일찍부터 병고에 시달렸고 57세 때에는 눈병에 걸려 시력을 거의 잃었으나 그럼에도 불구하고 태연하고 명랑했다고 행장은 기록하고 있다. 書畵에 능하였고 人物, 風土, 古事 등에 해박하였으며 契會 모임, 명산 유람을 즐기는 등 당시 문인들의 보편 문화를 향유하였다. 조속의 회화 기록은 전체 문헌 기록에 비할 때 매우 미약한 편이다. 친구들에게 기러기, 백로 등의 영모화, 또는 산수화를 그려주었다는 기록이 자신이 남긴 글과 「久堂集」, 「澤堂集」, 「童土集」에 나타나는데 당대 기록으로는 이것이 전부이다. 후대의 문집으로는 금강산 실경도를 그렸다는 「晦隱集」의 기록이 가장 주목된다. 특히 사람이 직접 다니면서 실제로 보고 그린다면 반드시 一面景色을 그릴 수밖에 없다고 하여 금강全圖 형식을 비판하였다는 내용은 매우 선구적인 자세를 드러낸다. 조속이 翎毛, 梅, 竹, 山水에 능했다는 문헌 기록대로 현존하는 그의 전칭 작품은 翎毛畵, 墨梅畵, 山水畵 등 다양한데 다수의 작품이 영모화에 편중되어 있어서 영모화가로서의 위상이 앞선다고 할 수 있다. 대부분의 작품이 국립중앙박물관에 소장되어 있고 개인 소장품으로 화첩 형식도 있다. 그 가운데 문중에서 家傳되어 온 「永思帖」은 본 논문에서 처음 발굴하여 소개하는 것으로 영모, 산수 등 6점의 작품이 실려 있으며 조속의 증손자가 쓴 題跋이 실려 있어서 비교적 정확한 근거를 갖춘 기준작으로 상정될만한 중요한 자료이다. 翎毛畵는 모두 주변에서 쉽게 볼 수 있는 野禽類를 수묵으로 그렸고 화제에 따라 분류하였을 때 山禽類의 折枝翎毛가 가장 많은 수를 차지하여 조선 초기 金淨의 절지 영모화 전통을 잇고 있다. 새가 깃든 樹種으로서 竹, 梅, 蘭,菊이 모두 등장하므로 영모화에 四君子 畵題를 적극적으로 도입하였음을 알 수 있는데 특히 梅와 竹은 조선 중기의 墨梅, 墨竹 양식을 그대로 따르고 있으며 「古梅棲鵲圖」가 가장 대표적이다. 새는 대부분 獨鳥형태로 등장하며 간결한 묵법으로 화면 중앙에 큰 면적을 차지하여 그려져서 안정감 있는 구도를 이룬다. 전반적으로 새가 깃든 나뭇가지의 구성 방식은 일정한 공통성을 갖고 있고 동일한 특성이 묵매화에서도 나타난다. 白鷺, 蘆雁 등의 水禽類에서도 배경을 거의 생략하고 대담한 묵법으로 문인다운 표현력을 살리고 있어서 물가의 풍경을 중심으로 애잔한 정취를 담아 표현하곤 했던 수금류(물새류) 영모화의 전통과 거리가 있다. 특히 노안도는 조선 후기 洪世燮의 영모화와 양식적 연관성을 볼 수 있다. 많은 작품들이 간결한 구도와 필선으로 화첩 크기에 그려져 있는데 반해 대폭의 그림 가운데 밀도 있는 구도와 비교적 꼼꼼한 붓질을 가한 작품들이 있어서 두 가지 경향으로 구분되며 후자는 浙派화풍, 특히 林良의 영향을 받은 것으로 보인다. 墨梅畵는 李夫人, 魚夢龍의 묵매 양식을 계승하고 있으며 몇가지 구도 형식으로 나뉘어지는데 영모화에 등장하는 묵매와 구성, 필치가 매우 흡사하고, 묵매뿐 아니라 절지영모화 나타나는 다른 가지 구성과도 상통된다. 산수화는 安堅派 전통에 근거한 작품, 「顧氏畵譜」를 倣한 米法 산수화, 院體風의 靑綠山水畵, 實景圖 등 몇 안 되는 작품에도 불구하고 다양한 양상을 보인다. 특히 「永思帖」에 실린 두 점의 산수화 가운데 ‘古·山’을 그린 실경도는 습작에 가까운 소품이지만 실경을 그렸다는 문헌기록을 실제 작품으로 확인할 수 있는 중요한 자료이다. 同畵帖에 실린 또 하나의 산수화도 기존의 서울대박물관 소장의 산수화와 동일한 양식으로 그려져 있어서 주목된다. 「金櫃圖」는 御題를 갖춘 작품으로 지금까지 조속의 유일한 기준작으로 제시되어 왔는데 어제 내용 가운데 연대 기록에 풀리지 않는 문제를 갖고 있다. 양식을 분석했을 때 공필의 청록산수화로서 조속의 다른 작품에서 드러나는 수묵화풍과는 거리가 있으나 세부 필치에서 화보, 남종화풍, 실경도의 영향을 엿볼 수 있어서 시대성 및 조속의 다른 화적을 고려할 때 그의 작품으로 수긍할 만한 타당성을 갖고 있다고 본다. 조속은 문인 화가로서 특히 영모화 분야에서 의취 있는 문인 수묵 영모화로서 특색 있는 화풍을 이루었으며 산수화에서는 실경을 사생하고 새로운 남종화풍을 수용하는 등 선구적인 자세를 보였는데 이러한 조속의 회화세계는 문인화가의 역량이 두드러졌던 조선 중기의 시대적 미감과 맥을 같이 하는 것이다. ; This study was conducted to investigate the painting works of Jo Sok(趙涑) who is a scholar artist in the mid-Chosun period. His art was briefly mentioned by several artists in the field of bird painting up until present time. Because Jo Sok did not indicate his signature on the paintings, most of the existing works are not clearly proven to be his works. Therefore, it is difficult to set an evaluating point for whether the works were done by Jo Sok or not. Consequently, no study has been done on investigating and evaluating the overall painting works of Jo Sok. Despite the existing problem, this thesis is designed to investigate the paintings of Jo Sok as the following steps: 1) the researcher stated Jo Sok s lifestyle, education background, relationships with friends, and painting records. 2) The researcher also multi-dimensionally compared and analyzed existing paintings attributed to Jo Sok whether they were accredited as his works or not. 3) Finally, the researcher concluded this paper with the identification of the consistent styles of the painting works attributed to Jo Sok. The literatures on Jo Sok were discovered from his tombstone, bibliography, and numerous writings in the Chang Kang Sun Saeng Jib(滄江先生集), which was a Jo Sok s bibliography published by the Jo family. Additionally, his works were also revealed from other scholar artists literatures and chronicles. Jo Sok received the education from his father, Jo Sooryun(趙守倫), who studied under the influence of the school of Suh-In(西人). The school of Suh-In was developed from I I(李珥) and Sung Hon(成渾). Jo Sok s early childhood can be described as a tragedy. He was born right after the Chosun-Japan war and his father was convicted for treason in the period of King Kwang Hae(光海朝). At the age of twenty-nine, he regained the family respect by joining a successful Coup for the King In(仁祖), which was directed by the school of Suh In, and his close friends became members of the ruling party. However, Jo Sok denied receiving an honorary award and he was satisfied with holding a local governor position. He did not like to participate in the political debates, therefore he was renowned as a scholar of integrity during the chaotic society of separated parties and the transition of Ming and Qing Dynasties. Although he was physically very weak from the early childhood and he almost lost his sight at the age of fifty-nine, his personality was described as very calm and cheerful according to the bibliography. Jo Sok was specialized in the areas of calligraphy, painting, people, geography, and history. He also enjoyed practicing a general culture such as participating in the gathering of scholars and traveling to the famous mountains. The records of Jo Sok s paintings were very limited as compared to the overall literature on him. It is recorded that he painted some bird paintings (wild geese and white heron) and landscapes for his friends as shown in Ku Dang Jib(久堂集), Taek Dang Jib(澤堂集), Dong To Jib(童土集), as well as his own literature. These appear to be the only source of his works in his lifetime. In a later generation, Hoe Eun Jib became greatly interested in the argument of Jo Sok s work on the "Landscape Painting of Mount Keumgang(金剛山圖)". Especially, he argued in the "Landscape Painging of Mount Keumgang" that if a person travels and draws the picture of mountain, then he/she could draw only one beautiful part of the mountain. In this regard, he criticized the other artists paintings of entire picture of Mount Keumgang and showed himself as a pioneer in that aspect. Existing paintings attributed to Jo Sok are divided on three category such as bird, plum, bamboo, and landscape paintings. Since most of his works were focused on birds, he was highly recognized as a fine scholar artist in bird paintings. Most of his masterpieces are stored in The National Museum of Korea and several individual collections are published as a form of an album. Among those individual collections, Young Sa Chub(永思帖) is introduced for the first time in this thesis, which contains five pieces of his bird and landscape paintings. The preface of Young Sa Chub indicates that the book was filed by Jo Sok s great grandson, and it was inherited by generation and the generation in the Jo s family, which enhances the reliability of the source. Jo Sok s bird painting style mainly consisted of the ink paintings of wild birds, especially mountain birds on branches. In this regard, his painting style was mainly influenced by Kim Jeong s ink paintings of birds in the early period of Chosun. Four Gracious Plants that can be categorized as plum, orchid, chrysanthemum, and bamboo were combined in his bird paintings. Specifically, his bird painting styles with plum and bamboo were simply adopted by the style of ink plum and ink bamboo in the mid-Chosun period and the “Magpie on a Old Plum(老樹棲鵲圖)” was renowned as a distinct masterpiece. Generally, the simplified brushwork of bird painting was placed in the center of the piece as a single bird that showed a great stability in terms of the composition. Most of his bird paintings had consistent image with some tree branch and they also showed in his ink plum paintings. In his paintings of the water birds, such as white herons and wild geese, he mostly eliminated the backgrounds and rather emphasized in bold ink stroke to show his scholastic style. This style was very distinct from the typical water bird paintings that emphasized the backgrounds in order to show lyric point of the arts. Especially, the "Noh An Do - Geese and Reeds Painting(蘆雁圖)" seemed associated with Hong Se Sub s bird painting style in the late Chosun period. Jo Sok s bird paintings were divided into two major styles. First style was performed in the manner of simplified compositions and its strokes in the size of album. The second style was more complex in terms of composition and its strokes that might be influenced by Lin Liang(林良) of the Zhe School Style. Since the styles of the composition and stroke in his works were very close to Mrs. Lee(李夫人) and O Mong-nyong(魚夢龍)lum painting style were greatly influenced by them. Despite the limited number of the landscape paintings, there are various styles existing including a piece that is associated with the An Kyon School(安堅派) tradition, a Ko C Hwa Bo(顧氏畵譜) of the Painting of Mi Fu Style, The Blue-And-Green Landscape Painting(靑綠山水畵) of the Court Painting Style, and several works on the real-scenery landscape paintings. Consequently, "Ko Kun San Do(古군山圖)" of the Young Sa Chub is a very important source of confirming the related literature on the subject of real- scenery landscape painting even though it is only drawn at the level of a simple sketch. Furthermore, the landscape painting in the same album, Young Sa Chub, shows identical aspects with the landscape painting stored in the Museum of Seoul National University. Jo Sok s most important work, "Keum Kwae Do(金櫃圖) - A Tale of Gold en Box", was completed under the order of the king; however, it still has a chronological problem due to the lack of supporting records. Despite a few differences with some of his ink paintings, "Keum Kwae Do" has been analyzed and proven as Jo Sok s work due to its similarity to his other paintings in terms of detailed strokes of the manual of painting and the Southern School style. Jo Sok performed his scholastic art achievements by implying intellectual spirit in his unique literary ink bird paintings. He also showed himself as a pioneer in the area of scholastic paintings by meditating with the real-scenery of landscape and adopting the Southern School Style. In this regard, Jo Sok s painting can be accredited as an outstanding art that represents a sense of beauty and a central art theme for the era of the mid-period of Chosun.
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