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스튜어트 데이비스(Stuart Davis)의 대중을 위한 미술(Art for the millions) : 1930년대 작품을 중심으로

Title
스튜어트 데이비스(Stuart Davis)의 대중을 위한 미술(Art for the millions) : 1930년대 작품을 중심으로
Authors
박성은
Issue Date
1999
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 스튜어트 데이비스의 대중을 위한 미술(Art for the Millions)에 대한 연구이다. 데이비스 미술이 갖는 형식적 요소의 중요성과 사회적 신념을 연계시키고 미국적 문화환경의 특수한 문맥하에서 살펴보면서 그러한 작업활동들을 대중을 위한 미술의 일관된 노력으로 파악하였다. 유럽과 다른 문화적 환경을 가진 미국에서는 제1차 세계대전이후 이룩된 경제적 성장을 배경으로 대중 사회의 분위기가 무르익었고 이러한 미국의 사회적 환경은 1930년대에 와서 고귀하고 진지한 엘리트예술을 추구하는 구대륙의 예술적 전통과는 다른 문화의 대중적인 접근을 가능케 하였다. 더불어 대공황이라는 자본주의의 급박한 위기상황은 현대미술에 예기치 않은 추진력을 갖게 하였고 기존의 것과는 다른 차원의 미술을 성립시켰다. 문화의 사회적 기능을 인식한 미국정부는 대규모 공적 자본을 투하하는 방식으로 대중을 위한 미술에 힘을 실어 주었다. 또한 이 시기에 그를 비롯한 미국작가들은 미술가단체의 조직화에 이끌리면서 대중전선에서의 활동을 통해 미술의 대사회적 기능에 대해 자각하였다. 여기서 무엇보다도 중요한 원동력은 작가와 관람자의 미술의 사회적 기능에 대한 인식 전환이었다. 추상미술양식과 일반대중의 감수성이 어울릴 수 없다는 것은 오해이며 발전적인 시각환경의 변화 속에서 일반대중도 여러 유형의 스타일을 받아들일 수 있을 만큼 미감이 발달해 갔다. 그만큼 작가가 선택할 수 있는 어법의 폭은 다양해 졌으며 스튜어트 데이비스의 추상미술을 향한 노력들은 일반대중과 괴리되지 않았기에 전후세대의 추상보다 더 풍부한 의미를 보여 줄 수 있었다. 데이비스는 작품활동에 있어서도 기존의 미술 궤도 바깥의 보다 폭넓은 계층의 관람자들을 미술계 내부로 편입시키는데 몰두하면서 대중과의 소통이라는 문제를 의식하고 주제와 형식면에서 다수관람자를 배려하였다. 현대미국의 일상을 표현하는 친근한 풍속화를 이용하고 그러한 주제들을 해독가능한 문자나 도식화된 형태의 상징기호로 표현함으로써 읽기 재미난 특성과 접근용이함을 강화하였고 대중의 접근통로로 활용하였다. 특징적인 드로잉과 화려한 색채로 표현된 얇고 밝은 화면은 관람자의 시선을 자극하고 그의 추상미술도 외부세계에 바탕한 사실주의에 기반을 두고 전개됨으로써 그러한 이념에 이바지하였다. 아울러 데이비스 작품의 대중적 특성들을 동시대 미국정경화파와의 비교하면서 그의 현대성을 강조하였다. 전달방식에 있어서도 대량보급의 문제에 주목하면서 자신의 미술작품을 산업적인 영역으로 확대적용시켰으며 대형벽화를 제작하면서 보다 많은 관람자에게 작품수용의 기회를 제공하였다. 데이비스의 미술은 그의 오랜 발전 단계에 있어서 완전히 통일되거나 어떤 일관된 양식적 전개를 이루지는 않는다. 그러나 그것은 그의 궁극적 이념인 대중미술의 특성을 이루는 매우 중대한 기반들이 되었다. 데이비스의 그러한 미술적 속성들은 예술성 그 자체보다는 대중성에 중점이 두어졌기에 더욱 의미가 있다. 또한 동시대의 미국적 정경에 충실하면서 그것들을 문자나 기호를 통해 얇고 밝은 화면 속에 간결하고 극적으로 응축한 그의 작품들은 제2차 대전 이후 미국미술의 새로운 방향성을 예고하였다. 본 논문은 스튜어트 데이비스의 회화들을 개인주의적이고 엘리트주의적인 모더니즘 이데올로기보다는 평등주의적이고 민주주의적인 대중을 위한 미술의 이데올로기와 연관시키고 사회 경제적 문맥 속에서 바라봄으로써 미국미술의 간과되었던 1930년대의 역사를 밝히는데 의의가 있으며 또한 자본주의 경제의 불황 속에서 현대미술이 생존하는 방식에 대한 실마리를 제공하는데 의의가 있으리라 본다. ; This is a thesis focused on Stuart Davis(1882-1964) s Art for the Millions. His works, especially those of the 1930s, are regarded as consistent efforts towards Art for the Millions. In the 1930s, the popular approach to art was made possible in America, which seemed to be affected mainly by the emergence of the mass society based on the economic growth after World War I. In addition, the crises during the Great Depression happened to give an unexpected impulse to modern art and produced new art that was totally different from that of the past. Understanding the social function of culture, the U. S. government supported Art for the Millions by giving huge subsidies to it. The most important impetus to these situations was the change in the understanding of the social function of art that artists and the audience had maintained. the misunderstanding that the masses couldn t make out abstract art was overcome and the masses were mature enough to accept various kinds of styles, which meant that an artist could choose diverse techniques. The hamony with the masses in Stuart Davis art made his efforts towards abstract art more effective than abstract art of the postwar generation. And the American artists including Stuart Davis were inclined to organize the artists and fully realized the social function of art. Devoted to leading a mass audience in the inside of art, Stuart Davis was always conscious of the communication with the masses and considered them both in the theme and in the form. He adopted genre painting expressing the immediate life of the day and translated the theme into readable letters and symbolic signs, which increased readability and accessibility. His idea was strengthened by not only the lean bright canvas attracting the audience but abstract art based on realism. Furthermore, in terms of communication he put special emphasis on wide spread, expanding his works to the industrial field and producing murals. As a result his efforts towards Art for the Millions gave the audience more opportunities to accept art works. Art for the Millions rather than Art for art s sake is regarded as the most meaningful factor in Davis s art. Moreover, his works towards the masses influenced the new trends of American art after World War II. This study related Stuart Davis s works to Art for the Millions, the equalitarian and democratic ideology, rather than to modernism, which is individualistic and elitismist, and analyzed them in the social economic context. Through the study this thesis enlightened the 1930s having been ignored in the American art history and showed how modern art can survive even in the Depression of capitalistic economy.
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