View : 147 Download: 0

청소년 봉사클럽의 자원봉사 교육프로그램 개발과 효과에 관한 연구

Title
청소년 봉사클럽의 자원봉사 교육프로그램 개발과 효과에 관한 연구
Authors
손소영
Issue Date
1999
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원
Degree
Master
Advisors
김성이
Abstract
청소년의 인성과 도덕성 함양을 위한 청소년 자원봉사활동은 교육적 측면을 중시하는 개념으로 학교의 교육적 역할이 강조되면서, 최근 특별활동시간을 활용하여 여러 장점을 갖는 교내 봉사클럽이 정착되어가고 있으나 교내 봉사클럽의 장점을 활용할 수 있고, 체계적인 접근을 통해 개발된 자원봉사프로그램이 빈약한 실정이다. 이에 본 연구에서는 청소년 봉사클럽 담당교사들의 자원봉사활동 지도와 프로그램 개발에 유용한 지침이 될 만한 프로그램의 틀을 개발하고 그 타당성을 입증하고자 하였다. 청소년 자원봉사활동과 관련된 선행연구들에 의하면, 청소년 자원봉사활동은 성인들의 봉사활동과는 달리 ‘봉사학습’의 의미로 교육적 측면을 고려해야 한다는 점과 봉사학습의 교육적 효과 즉, 문제해결능력을 키우고 이타성 및 사회적 책임성을 갖추고 더불어 사는 지혜를 넓히는 등의 효과를 극대화하는 프로그램이 반드시 요구된다는 점이 보고되고 있다. 이에 본 연구자는 청소년 봉사클럽을 위하여 ‘봉사학습’ 모델을 기초로 자원봉사교육프로그램을 개발·실시하고, 그 프로그램의 개입목표인 장애인에 대한 인식개선과 태도변화, 자원봉사에 대한 동기강화, 자원봉사수행능력 증진에 대한 효과를 연구하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구방법은 양적 조사와 질적조사를 병행하였는데, 양적인 조사방법으로는 기본적인 단일사례설계를 통하여 실험집단의 사전-사후점수를 비교연구하였다. 또한 질적연구방법으로는 집단과정분석과 소감문 등의 질적자료에 대한 내용 분석으로 효과성을 연구하였다. 본 프로그램의 틀은 ‘봉사학습’의 준비-실행-평가의 세 요소를 좀더 세분화한 문제확인, 배경조사, 훈련, 실행, 반성의 5단계에 맞추고, 프로그램 내용은 협력체제, 상호교환성, 다양성의 세가지 실천원칙을 중심으로 선정하여 다음과 같이 구성되었다. 1회와 2회는 문제확인(시작)단계로서, 1회는 오리엔테이션과 자원봉사 이해 및 동기유발을 중심으로 구성되었고 2회는 장애인에 대한 이해증진과 장애인에 관련된 문제를 논의하고 이를 해결하기 위한 활동프로젝트 설정과 계획으로 이뤄진다. 3회는 배경조사단계로, 지역사회 장애인에 대한 보호여부나 문제에 대한 이해를 위한 현장답사로서 장애인 편의시설조사를 중심으로 구성되었다. 4회는 훈련단계로, 활동프로젝트 계획에 따른 역할분담과 모의훈련이 이뤄졌다. 5회는 서비스활동(실행)단계로, 청소년들은 실제 장애청소년들과 축구대회에 참여하여 응원과 축구를 통해 장애인을 만나면서 계획에 따른 활동을 수행하였다. 6회는 반성(평가)단계로, 청소년들에게 활동에 대한 전체적인 반성의 기회가 제공되고 자축 및 평가를 포함한다. 연구대상자는 광명시에 위치한 한 중학교 2학년 학생 16명을 실험집단으로, 본 자원봉사교육프로그램에 5회이상 참여한 학생들이다. 본 프로그램의 효과성 연구도구는 청소년들의 자원봉사 동기강화, 장애인 인식개선 및 태도변화, 자원봉사수행능력의 증진 여부를 밝히기 위해서 각기 양적조사도구로서 자원봉사동기 척도, 이타성 및 사회적 책임성 척도, 문제해결능력 척도를 사용하였다. 질적 조사도구로는 성원들의 자기보고 형식의 ‘장애체험을 마치고’, ‘자원봉사활동계획서’, ‘나에게 보내는 편지’ 등의 소감문을 사용하였다. 사전사후검사를 통한 자료는 SPSS/Win으로 처리하며, 자료분석은 frequency, paired t-test를 이용하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 1) 양적 자료분석 결과, 실험군의 자원봉사 동기, 이타성 및 사회적 책임성, 문제해결능력은 유의미한 차이를 보이며 증가했다. 2) 질적 자료분석 결과, 장애인 이해증진을 위한 단계별 프로그램 내용이 실험군의 자원봉사에 대한 동기변화 측면, 장애인에 대한 인식증진 및 개선과 태도변화 측면, 자원봉사수행능력 증진면에서 효과적으로 나타났다. 3) 프로그램의 효과분석과 과정평가의 결과, 본 프로그램은 다음의 이유들로 효과적이었다. ① 장애인에 대한 점진적 이해를 제공했다, ② 매회 구조화된 토의나 반성의 시간을 주었다, ③ 청소년의 자발적 선택과 결정을 활동에 반영했다, ④ 봉사활동 준비-계획-실행-평가의 과정을 통해 자원봉사수행능력 조성을 유도하였다, ⑤ 자원봉사활동 계획과 실행 이전에 적절한 사전교육을 제공하였다, ⑥ 소집단을 활동하여 협동성과 자발성을 유도했다. 이상의 결과로 ‘봉사학습’ 접근방법에 따른 자원봉사프로그램의 효과에 대한 선행연구들의 결과를 지지하면서, 본 자원봉사 교육프로그램이 효과적임이 입증되었다. 따라서 본 자원봉사 교육프로그램의 틀은 봉사클럽에 효과적인 모델로, 봉사클럽을 위해 유용한 모범안을 제공해 준다. 청소년 봉사클럽을 위한 자원봉사 교육프로그램의 제시는 장애인에 대한 이해 증진을 중심으로 ‘봉사학습’모델을 체계적으로 적용하였으므로, 청소년 자원봉사프로그램 개발에 대한 다각적인 연구에 일조했다. 또한 실무측면에서 본 프로그램은, 청소년 자원봉사나 봉사학습에 대해 특별한 지식이 없는 교내 봉사클럽 담당교사나 지도자에게 활용할 수 있는 교육자료와 내용을 제공하여 자원봉사교육의 일반화에 기여했다는 점, 청소년들에게 보다 의미있고 효과있는 자원봉사활동을 제공하였다는 점에서 의의가 있다. 본 자원봉사 교육프로그램의 연구결과를 바탕으로 실시 시간대별, 프로그램 세팅별, 프로그램 참가자별 효과성 비교연구나 반복연구를 통해 보다 효과적인 자원봉사 교육프로그램에 대한 연구가 추가적으로 요구된다. ; Early adolescent voluntary service activity for fostering humanity and sense of morality is the concept that takes a serious view of educational side and has emphasized on educational role of schools. In the course of these circumstances, service clubs that possess various kinds of advantage for making use of extra activity class, have recently contributed to activation of adolescent voluntary service activities due to the settlement of service clubs in the school grounds. However adolescent voluntary service programs, which are to make advantage of service clubs in the school grounds and guide adolescent to more meaningful and effective voluntary service activities, is in needy circumstances. This study was conducted to develop and implement a voluntary service learning programs for adolescent service clubs, and to research on its effect ; improving recognition on the handicapped people and changing attitude on the handicapped with the central figure, strengthening motivation of volunteer and improving volunteers performance skills. Research design to accomplish the purpose of this study was done both quantitative research and qualitative research were used. Quantitative research method made a single case study. And qualitative research method was group process analysis and content analysis on qualitative data such as students journals. This program was organized as follows : The first and second meeting were problem-identification stage. The first meeting was composed of the program s orientation, understanding of volunteering and induction of volunteer s motivation. And the second meeting was composed of improving understanding of the handicapped, discussion on problems related to the handicapped, setting up action project in order to solve problem and plan action projects. The third meeting was background survey stage, consisting of facilities for the handicapped survey which was the field investigation so as to understand the safeguard of the handicapped and their s problems. The fourth meeting was training stage, composed of a practical charge and a mock training that acted on plan of action projects. The fifth meeting was service action stage, adolescents met the handicapped people through cheering and playing soccer and performed action following action plan, participating soccer game with the handicapped who are young. The sixth meeting was reflection(evaluation) stage, which included chance of comprehensive reflection on adolescents activities, celebration by themselves, and evaluation. The study participants was 16 second grader of the middle school at Kwang-Myuong City, experimental group members who attended this program more than 5 times. This voluntary service learning program in which experimental group participated came into operation from March 21st to April 24th(once per week, 6 times, which accounts for the total 15 hours). Efficacy of this program through scales and qualitative data used inf this program made use of the followings : volunteer motivation scale and journal were used for the purpose of strengthening volunteer motivation. Altruism and social responsibility scale and journal were, made use of observing improvement recognition for the handicapped and change attitude for the handicapped. Problem solving skill scale and journal were used for the purpose of increasing problem solving skill. The data ex-post factum test through were analyzed by the SPSS/Win program with frequency, paired t-test, independent sample t-test to determined the effect of thus program. The results are as follows : 1) Result of quantitative data analysis, a increase of experimental group s grades in the volunteer motivation, altruism and social responsibility and problem solving skill was significant. 2) Result of qualitative data analysis, content of this program by staged in order to improve understanding of the handicapped. It appeared that was effective in the 3 sides ; improving awareness and changing attitude on the handicapped, changing awareness and attitude on volunteer, increasing volunteer performance skill. 3) Result of efficacy analysis and process evaluation, this program wad effective by reason of the next. ① to provide gradual understanding of the handicapped, ② to provide structured discussion and reflection per period, ③ to attach importance to adolescent s spontaneous selection and decision, ④ to provide adolescent s volunteer performance skill through preparation, action, reflection circulating course, ⑤ to provide proper education before planning of action and activity, ⑥ to induce a cooperative and a spontaneousness with application of small group. According to the previous results, this efficacy of voluntary service learning program was proved in the 3 aspects, program s goal of invention ; to improve awareness and change attitude on the handicapped, to strengthen volunteer motivation and to promote volunteer performance skill, supporting result of preceding reports on efficacy of volunteer program that be based on service learning approach. And this results have proved that the struture of desigened program is a effective model and is to provide a useful example. Presentation of voluntary service learning program for adolescent service club had been s help in multilateral study on development of adolescent volunteer program respect, by reason of systematically applying service-learning model for improvement the awareness of the handicapped. And there are the meanings of this program in a practical side that is to provide useful education materials and tools for charge of teacher or leader of service club in that school backgrounds who without particular knowledge of volunteer and service-learning , accordingly distributing to generalization of volunteer education : is to provide significant and effective volunteer activity for adolescents. On the basis of study on voluntary service learning program, studies on more effective volunteer program has been through efficacy of comparative study or repetitive study that classified by executing time schedule, program setting and participant of program.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE