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시설노인여성의 독립성에 관한 일상생활방법론적 연구

Title
시설노인여성의 독립성에 관한 일상생활방법론적 연구
Other Titles
Independence of institutionalized elderly women : ethnomethodological approach
Authors
이미현
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Abstract
21세기에 들어 한국사회는 고령화사회로 진입하고 있다. 노인인구의 증가추세는 핵가족화, 여성의 사회참여, 개인주의 확산 등과 맛 물리면서 그에 따른 간호의 형태도 전통적인 가족중심의 가정간호에서 장기간의 시설입원 및 시설간호로 그 방향이 서서히 변환하고 있다. 이에 인간으로서의 존엄성유지와 함께 삶의 질을 최대한으로 높일 수 있는 긍정적인 시설보호가 요망되고 있다. 본 연구는 시설노인여성이 일상생활 속에서 노인들 간의 상호작용을 통해 생성되어지는 설명 가능한 독립성의 의미를 이해하는데 그 목적을 두고, 일상생활방법론을 적용하여 노인들의 일상생활 속에서 상호작용을 통해 이루어지는 평범한 말과 행동을 관찰하였다. 연구를 위한 자료수집은 2001년 2월부터 2001년 10월까지 약 9개월에 걸쳐 현지조사를 통해 이루어졌다. 자료수집은 자연적인 상황에서 행해지는 관찰, 면담, 비디오 촬영, 현지조사노트, 문자전사 등의 방법을 통해 이루어졌고, 지속적인 비교분석법과 대화분석법으로 분석하였다. 연구참여자는 C시의 한 요양시설에 거주하는 65세 이상의 노인여성이다. 이 가운데 면담자는 모두 보행이 가능하고 자기관리가 가능한 노인 8명이었다. 이들을 통해 발견된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 시설노인여성의 독립성은 일정표에 따른 자신의 시간조정 , 주어진 프로그램 내에서의 선택적 참여 , 위계질서체계 내에서의 상호작용 , 신체적 한계인식 후 현 상태유지를 위한 끊임없는 노력 , 주어진 여건의 수용으로 마음의 편안함 찾음 , 주변환경을 정리함 , 주방일 거들음 , 약한 동료 돌봄 , 경로연금 씀씀이의 흠흠함 , 바깥나들이 외출이 주는 자유스러움 , 시설의 장(長)의 눈에 띄고 싶은 열정 , 시비를 일으키는 행동의 절제 등으로 나타났다. 〈일정표에 따른 자신의 시간조정〉을 보면, 시설노인여성은 일정표에 따라 자기시간을 조정하고 분배하여 공동생활이 차질 없이 진행되도록 한다. 노인 스스로 책임감을 가지고 그 날의 일정에 따른 자신의 행동을 조정한다. 〈주어진 프로그램 내에서의 선택적 참여〉에서는, 시설 내에서 운영하는 프로그램을 노인스스로 선택하고 참여하여, 선택에 의한 자신의 행동을 스스로 조정하고 책임질 수 있다는 것을 보여주고 있다. 〈위계질서체계 내에서의 상호작용〉을 보면, 시설노인여성 스스로 공동생활에서의 질서를 지키고 서로간의 연령에 따른 의례를 갖추어 대접하려는 위계질서를 형성하고 있으며 대표역할을 하는 노인의 역할로 공동체생활은 원활하게 움직이며 조화롭게 조정되고 위계에 맞는 질서를 이루어간다. 〈신체적인 한계인식 후 현 상태 유지를 위한 끊임없는 노력〉을 보면, 시설노인여성은 자신의 신체적인 한계를 받아들이고 가능한 한 타인에게 의존하지 않으며 스스로 행동하겠다는 의지가 있음을 보여준다. 다른 사람의 도움을 받기보다는 지팡이와 같은 보조기구를 사용하여 독립적으로 행동하고 싶어한다. 이들은 어느 누구의 도움 없이 혼자서 자립해야 한다는 생각이 강하고, 건강하고자 하는 의지와 관심이 높아 의도적인 운동 -걷기, 산책하기, 야산등산, 기도생활, 숙면 취하기, 프로그램 참여, 물리치료 받기 등- 을 지속적으로 하여 몸과 마음을 다스리면서 노화과정을 긍정적으로 받아들이고자 한다. 자신에게 적합한 건강관리를 스스로 터득해가며 이에 대처한다. 〈주어진 여건의 수용으로 마음의 편안함 찾음〉을 보면, 시설노인여성은 기도하는 생활에 삶의 중심을 두고 있으며 또는 동료들과 농담을 나누며 시간을 함께 할 때 자신의 정체성을 확인하게 되고, 서로를 신뢰하고 스스로 가치 있는 존재라는 느낌을 강화하며 편안한 마음을 찾는다. 또한 시설에 대한 사회의 부정적인 인식을 극복하여 스스로 위안을 갖고 가족이나 친지 또는 외부인에게 꿋꿋하고 당당하게 살아가고 있다는 것을 보여주어 자신의 자존심을 회복하고자 한다. 게다가 동료노인과의 집단으로 어우러지는 생활에서 이들은 외로움을 잊고, 시설 측의 따뜻한 배려와 관심에 대해 만족하고 감사해하는 긍정적인 마음으로 편안함을 갖는다. 〈주변환경을 정리함〉에는, 시설노인여성은 일상에서 무엇인가를 하고 싶다는 의식의 일단으로 그들을 둘러싸고 있는 주변을 치우고, 기르고, 가꾸는 등의 일을 자치적으로 자원하여 환경을 정리 정돈한다. 〈주방일 거들음〉에서는, 노인여성이므로 주방의 일손을 덜어주기 위해 더욱 관심을 갖고 세심하게 필요한 일들을 자치적으로 찾아 거든다. 이들에게 있어서의 가사일은 일상을 지속해 나갈 수 있는 자기역할 수행의 도구이자 삶의 연속성을 부여하는 기능이라 볼 수 있다. 가사일은 이들에게 자존적 의식의 확대경험으로서 자기확인의 계기가 되고있다. 〈약한 동료 돌봄〉은, 시설노인여성이 서로의 건강상태에 관심을 가지면서 스스로 건강을 조정하고 자신보다 더 불편한 노인을 돌보며, 자원봉사자가 되어 솔선하여 도와주려고 노력한다. 서로를 바라보며 상대방으로부터 나를 반추해보면서 공감대가 형성되고 동료노인을 돌보는 행동에서 이들은 삶의 의미를 찾는다. 이러한 일들은 타율적으로 주어지는 것이 아니라 자율적으로 결정하고 참여하는 것이므로 스스로의 자존심이 지켜지고 동시에 자기자신을 세울 수 있는 독립적인 환경이 조성된다. 〈경로연금 씀씀이의 흠흠함〉에서는, 국가에서 지급되는 경로연금 등의 정기적인 수입을 본인이 관리하면서 돈이 품안에서 모아지거나, 원하는 것을 사고 필요한 곳에 지불하면서 경제적인 작은 흐뭇함을 갖게된다. 〈바깥나들이 외출이 주는 자유스러움〉을 보면, 시장을 가는 것이 시설노인여성에게는 일상의 일이 아닌 신나는 바깥나들이 외출이다. 이들의 흥미를 유발시키는 외출은 또한 사회적인 접촉을 할 수 있는 기회이고 심리적인 자유를 제공한다. 돈 씀씀이를 통해 자의적으로 원하는 물품을 구입할 수 있는 기회를 갖게 함으로 노인들의 욕구를 충족시켜주며 일상사의 즐거움을 주는 활력소로 작용하게 된다. 〈시설의 장(長)의 눈에 띄고 싶은 열정〉에서는, 성경공부를 통해 시설노인여성이 뒤늦게 공부한다는 학습의 경험과 서로가 잘하고 싶어하는 열의에 찬, 높은 선의의 경쟁의식으로 심리적인 성취감을 맛보며, 열심히 책을 읽어보고 글씨를 써보는 등의 활기에 찬, 열정적인 모습으로 삶의 의욕을 고취시키는 생활의 일면을 보여주고 있다. 〈시비를 일으키는 행동의 절제〉를 보면, 시설노인여성은 각기 다른 생활의 이력을 지닌 채 살아오다가 공동체생활을 하면서 직면하는 다툼의 문제가 종종 발생한다. 이들은 다툼으로 전개되지 않도록 하기 위해 시비를 일으키는 행동을 절제하고 시비의 발생 시에는 그 자리를 피하거나 인내하는 혹은 상대방의 입장을 이해하고 알아주는 방법으로 해결한다. 또는 공식적인 모임인 소그룹모임을 통해 자신들의 고충 및 요구사항을 이야기하도록 권장하고 서로 간에 허심탄회한 대화를 나누어 화합할 수 있는 방안을 찾아 다툼이 중재되고 해결되기도 한다. 소그룹모임을 통하여 이들의 요구가 진지하게 받아들여지고 중재나 해결하고자하는 노력에서 노인이 안정된 일상으로 복귀할 때, 이들은 스스로를 가치 있는 존재로 인식하게 되고 또한 노인의 자존감은 강화됨으로써 독립성의 의미를 갖는다. 이러한 연구결과는 시설노인여성의 일상생활세계를 이해함으로써 노년기는 쇠퇴하고 의존적이라는 관점에서만이 아닌 시설노인여성의 독립적이고 긍정적인 사고와 행동을 보다 심층적으로 이해할 수 있는 시각을 제공한다. 이에 따라 시설노인여성의 독립성을 촉진시킬 수 있고 의미를 이해할 수 있는 간호중재의 기틀을 마련했다는 점에서 시설노인간호의 새로운 접근가능성을 시사하고 창출하였다는 데에 중요한 의의가 있다고 하겠다. ; This study was conducted to understand the meaning of independence that appeared in personal interaction among institutionalized elderly women. By adopting an ethnomethodological approach, institutionalized elderly women s usual conversation and behaviors were observed in their daily life. Data were collected from February, 2001 to September, 2001 through field study by using observation, interview, video, field notes, and transcripts. The data were analyzed by the constant comparative analysis technique and the conversation analysis. The participants of this study were thirty-three elderly women with age over 65 who resided at an elderly institution. The interview was taken eight elderly women who were ambulatory and could take care of them by themselves. The results were summarized as follows. Institutionalized elderly women s independence appeared in control of their time according to the regular daily schedule, selective participations within given programs, interactions within order system, endless efforts to maintain current status after recognition of physical limits, seeking comfort of mind by accepting given condition, arrangement of surrounding environment, sharing a load of kitchen, helping others, enjoying the spending the aged pension, having freedom of going out, enthusiasm for appeal to the dean of the facility and control of behaviors causing quarrel. In control of their time, institutionalized elderly women control and assign personal time according to the regular time schedule. This make their common life goes on smoothly without any problems. Also, they control own behaviors with responsibility in accordance with the daily time schedule. In participation within given programs, they select and participate in programs of the institution by themselves. It shows that they mediate and are responsible for their behaviors through these selective participation. In interaction with the order system, they observe the order of common life, and establish the order system by treating other persons courteously. The role of their leader was important to mediate common life smoothly. The leadership is also helpful to keep and maintain the order. In an endless effort to maintain current status after recognizing their physical limits, they rarely depend on others. They have a will trying to do something for themselves, and don t want to accept others help. The women rather want to behavior independently with the assistance of tools such as a stick. Because they have a strong thought to do something by themselves without others help, and have much will and concerns for their health, they try to do intended exercise such as walking, taking a walk, climbing a low altitude mountain. Their methods to control their body and mind include praying regularly, sleeping deeply, participating in institution s programs and physical therapy, and accepting the aging process positively. They try to seek a adequate health maintenance by themselves and cope with that. In seeking a mind comfort by accepting given conditions, they put a pray in the center of their life. They identify own identity as they have a joke and spend the time with others old women, trust each other, reenforce the feeling that their life are valuable. By overcoming a negative recognition of the society about elderly institutions, they try to show their life stately and resume own self esteem. Also, they forget loneliness by enjoying the life in the peer group, satisfying with the warm concern of the institution. The women have a comfort of grateful and positive mind. In arrangement of surrounding environment, they arrange the environment by themselves through cleaning surroundings, raising and taking care of something. In sharing a load of kitchen, The women help necessary things voluntarily because they are experienced. It can be the function for a continuity of life and the tool to accomplish own role. Also, it is an extended experience of own consciousness and an opportunity of self identity. In helping others, they are concerned about others health, and control their health by themselves. The women take care of more discomfortable elders than themselves, and try to keep others as voluntary servers. They look on each other, ruminate themselves, establish the zone of sympathy, and find the meaning of life by helping others. Because it is given not by others intention, but by a voluntary decision, their own self esteem is maintained, and independent environment that can establish themselves could be produced. In enjoying full spending the aged pension, they manage regular income, save money, and buy and pay necessary things. These give them to acquire some small economic satisfaction. In freedom of going out, visiting a market and buying something can not be a routine experience, rather it is a exciting thing in institutionalized elderly women. It is a good chance for a social contact and provide them with a psychological freedom. By having a chance to buy a desirable things voluntarily through spending money, their need could be met. They gain vitality in pleasure of daily life. In enthusiasm for appealing to the dean of the institution, they have a learning experience through bible study, have a psychological achievement by competition of good intentions, read books, and write eagerly. It shows one dimension of their life that encourages desire of living. In controling the behaviors causing quarrel, there are often involved in a quarrel because they had lived totally different life before and live in a new common community. In order not to progress the dispute, they control behaviors that may cause dispute. If the quarrel happen, they avoid and endure the situation, or understand others condition. Also, small group activities encourage them to talk their difficulties and needs. It may mediate and resolve the quarrel by seeking ways through conversation. When they return to a stable daily life after their needs were accepted by others, and try to identify and resolve problems, they recognize themselves as worthwhile being, and their self esteem are reenforced. Therefore, the independence is meaningful. The results of this study provide nursing personnels with the view that the elder stage is not debilitate and dependent. The results emphasize the view to understand institutionalized elderly women s independent, positive thought and behaviors more deeply, by seeing their world of daily life. This study suggests the framework that promote and can understand institutionalized elderly women s independence. Therefore, it is meaningful in showing and producing the possible accessibility in institutionalized elders nursing care
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