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STS자료를 이용한 자기주도적인 학생 활동의 강화 효과

Title
STS자료를 이용한 자기주도적인 학생 활동의 강화 효과
Authors
김소현
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 지구과학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
세계화·정보화 시대에 대비하여 진행되고 있는 제7차 교육과정의 개정은 STS (과학-기술-사회) 소재를 활용한 학생들의 자기주도적인 학습을 강조하고 있다. 이러한 앞으로의 교육과정에 대비하여 본 연구에서는 중학교 2학년 192명의 학생을 대상으로 과학 교과와 관련된 STS 자료를 이용하여 자기주도적인 학생 활동을 증가시키는 학습 프로그램을 개발하고 그 적용 효과를 조사하였다. 여기서 자기주도적인 학습 활동을 증가시키는 수업을 실험반, 그리고 강의 중심의 전통적인 수업을 통제반으로 분리하여 실시한 후 그 결과를 과학에 관련된 태도와 탐구 능력에 대하여 비교 분석하였다. 과학에 관련된 태도에 있어 고학년일수록 과학에 대한 태도가 부정적으로 변한다는 기존의 연구 결과와는 달리 실험반이 통제반보다 유의적으로 향상된 변화를 보였으며(P〈0.05) 특히, 그 하위 영역인 과학에 대한 태도 와 과학적 태도 부분에서 이러한 경향이 현저하였다. 또한 이런 영역의 변화된 세부 요소들로는 과학에 관한 태도 영역에서는 과학에 대한 흥미 가 많이 향상되었고, 과학적 태도 영역에서는 판단 유보, 비판성, 계속성과 끈기성, 자진성과 적극성 이 향상되었다. 그러나 또 다른 하위 영역인 과학의 사회적 의미와 과학 교과에 대한 태도에서는 유의적인 향상을 보이지 않았다(P〉0.05). 학업 성취 수준에 따른 과학에 관련된 태도에서는 학업 성취도가 상위 수준인 학생들은 과학자의 정의적인 면이 내포되어 있는 영역인 과학적 태도 , 그리고 하위 수준은 과학 수업 당시의 상황에 따라 쉽게 변할 수 있는 과학에 관련된 태도 영역에서 통제반보다 실험반이 의미있는 향상을 보였다. 탐구 능력에 대해서는 단기간에 쉽게 향상되는 부분이 아니기 때문에 실험반과 통제반 사이에 유의적인 차이가 나타내지 않았으나, 그 하위 영역인 예상 부분에서는 유의적인 향상이 나타났다. 본 연구는 학생들이 자기주도적인 학습을 통하여 과학에 대해 긍정적인 태도 및 탐구 능력을 증진시킬 수 있음을 보여준다. 또한 우리의 교육과정과 교육 실정에 맞는 학생 중심 수업 모형의 계속적인 개발과 이에 따른 평가 방법도 개선될 때 현장 학습이 촉진되고 원할한 피이드백이 이루어 질 수 있음을 암시한다. ; A new education system is required for the information-oriented society of the 21th century. Science education also must be revised so that students can study in self-directed learning system with strengthened STS articles. The purpose of this study was to examine the effect of the self-directed learning program with available STS articles in the science curriculum of middle school. We tested 196 eighth graders who were divided into the two experimental and two control groups, respectively. The experimental ones were taught through self-directed learning with the STS, while the control ones through conventional lecture. The self-directed learning was more effective in changing the students attitude related to science. Especially, the experimental groups showed the significant differences and improvement in both‘concern to the science’and‘scientific attitude’. While the outstanding students who ranked in the upper thirty percent showed a meaningful development in‘scientific attitude’, the below-average students who ranked in the lower thirty percent were remarkably improved in‘attitude concerning science’. There was no significant difference in improving the skills for science progress between the experimental and control groups. However, compared to the conventional lecture, the self -directed learning enhanced the ability in ‘prediction’. Thus, if students get more chances to study in self-directed method which let them discuss their concerns and work for themselves, they will possibly take a positive attitude to science and improve their research and inquiry ability. It is necessary for teachers to develop the student - emphasized class models and programs, and the evaluation suitable for our educational circumstances, which in turn may encourage students for active feedback.
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교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
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