View : 631 Download: 0

중학 과학에서의 SF영화 활용가능성에 대한 교사 및 학생의 인식조사

Title
중학 과학에서의 SF영화 활용가능성에 대한 교사 및 학생의 인식조사
Authors
황윤진
Issue Date
1999
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구에서는 과학 교사들이 SF영화를 어떻게 활용하고 있는지를 조사하고, SF영화를 교육적으로 활용할 가능성이 있는지에 대해 조사하였으며, 아울러 학생이 가지고 있는 SF영화에 대한 태도를 조사하였다. 연구대상으로는 서울·경기 지역의 중학교 39개교에 재직중인 과학 교사 202명과 서울지역의 4개교에 재학중인 중학생 348명을 임의 표집 방법으로 선정하여 설문조사를 실시하였다. 연구문제는 중학교 과학교사를 대상으로 한 현재 과학교과에서의 SF영화 활용 실태와 그에 대한 일반적인 인식 및 앞으로의 활용 필요성 및 가능성에 대한 의견들과 중학생들을 대상으로 한 과학교과와 연관된 SF영화에 대한 태도로 선정하였다. 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 설문에 응답한 교사중의 많은 수가 SF영화를 수업에 활용하는 것이 도움이 된다고 평가하였다. 특히, 학생들의 동기유발, 이해의 증진에 SF영화가 도움이 된다고 답했다. 둘째, 응답한 교사들 중 많은 수의 교사들은 과학교과에서의 SF영화를 활용할 의향을 가지고 있으며, 보다 많은 관련 자료의 개발이 필요하다고 응답하였다. 셋째, 많은 수의 학생들은 SF영화가 과학에 대한 태도에 긍정적인 영향을 미친다고 응답하였다. 넷째, 남학생들은 여학생들보다 SF영화가 담고 있는 과학적 내용에 대해서 많은 ‘의문사항’을 갖고 있었다. 또한 여학생들의 SF영화에 대한 태도가 남학생들 보다 긍정적인 것으로 나타났다. 이상의 연구에 따라 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 과학수업에서의 SF영화를 활용하는 방안에 대해서 후속연구가 필요하다. SF영화가 활용되고 있는 수업에 대한 평가가 요구되며, SF영화를 효과적으로 활용하는 방안에 대한 연구와 SF영화에 관련된 자료개발 등이 요구된다. 둘째, SF영화가 학생들의 과학적 태도에 미치는 영향에 대한 연구가 필요하며, 학생들의 성별에 따라서 SF영화가 과학적 태도에 어떠한 영향을 주는가에 대한 연구가 필요하다. ; This study examined the present conditions that science teachers use SF films in their classes and the possibility that they will put SF films to educational use in the future. Also, it examined the viewpoint of students on SF films in relation to Science. This study was done with 202 science teachers who are in office in 39 Middle Schools in Seoul and KyungKi-do and with 348 students in 4 Middle Schools, who were selected in the purposive sampling way. We sent out questionnaires to them. The subject of this study is as follows: ⑴ The actual condition and the general recognition of Science teachers using SF films in Science course, and their opinion on the possibility and necessity of it in the future ⑵ Middle School students viewpoint of SF films in relation to Science course The results of study are the followings: First, many teachers using SF films think that SF films are useful for the effective teaching. Especially, They have the opinion that SF films is helpful to arouse the students motive and the promotion of their understanding. Second, many teachers have an inclination of using SF films in a science class in the future and think that the development of more materials is required. Third, the viewpoint of students on SF films in relation to Science is generally positive. Fourth, boy students have more questions about the scientific contents of SF films than girl students. Generally girl students are more positive than boy students in the viewpoint on SF films According to the results of this study, I would like to present the opinion as follows: First, it is required to make a following study about the way of using SF films in a science class. These are needed: evaluation of the science class in which SF films are used in the present, the study on the way of effective use of SF films, and the development of the materials about SF films. Second, it is required to make a study of the effect of students scientific attitude in relation to SF films on a science class. We have to use SF films for more effective science class through the continuous study of the attitude toward SF films, together with precedent study of the attitude toward SF films according to the distinction of gender of students.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE