View : 23 Download: 0

사회복지관 탁아 프로그램 서비스 질 평가연구

Title
사회복지관 탁아 프로그램 서비스 질 평가연구
Authors
신수희
Issue Date
1998
Department/Major
사회복지대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지대학원 사회복지학과
Degree
Master
Advisors
이정숙
Abstract
그 동안 학령기 아동대상 탁아 프로그램과 관련해서 프로그램의 필요성 욕구조사 혹은 기관 운영실태 등에 관련되어서는 많은 연구가 있었는데도 정작 탁아 프로그램 실제에 대한 평가 과정은 이루어지지 않았다. 따라서 본 조사는 프로그램을 담당하고 있는 교사들로 하여금 프로그램 자체에 대한 평가를 하도록 하여 학령기 아동을 대상으로 하는 탁아 프로그램의 질적 수준을 파악하고 질적 수준 향상을 위한 개선 방안을 제안하고자 하는 것이 목적이다. 본 연구를 위해서 연구자는 Abbotte-shim & Annette sibley 에 의해 개발된APECP(Assessment Profile for Early Childhood Programs)체크리스트를 활용하여 조사지를 만들었고 담당교사를 대상으로 프로그램을 평가하도록 하였다. 따라서 교사들의 개별적인 편견을 배제 할 수 없었던 것이 본 연구의 제한점이다. 조사지는 평가 기준을 다섯 개의 하위영역으로 세분화하고 각 영역에는 프로그램 실제가 도달해야 할 가치와 기대를 나타낸 평가준거(standard)와 함께 구체적이고 관찰 가능한 행동, 과정, 가치, 기대 등 세부적인 판단의 근거가 되는 평가기준 (criteria) 즉 내용들로 구성되었다. 이에 따른 연구내용은 다음과 같다. 가. 학령기 아동대상 탁아 프로그램의 전체적인 질적 수준은 어떠한가? 나. 탁아 프로그램의 평가요인의 하위영역(건강과 안전, 학습환경, 교육과정, 교사-아동간 상호작용, 일과계획)별 질적 수준은 어떠한가? 다. 학령기 아동대상 탁아 프로그램의 개선점은 무엇인가? 교사의 인식에 따라 학령기 아동대상 탁아 프로그램을 평가한 결과 그 질적 수준이 보통이거나 부분적으로 우수하여 개선점이 있는 수준인 3.6113(표준편차.3721)으로 나타났다. 하위영역 중 ‘교사-아동간의 상호작용’이 평균3.9711(표준편차.4370)로 가장 높게 평가되었다. 반면 탁아의 가장 기본적인 평가기준이라고 할 수 있는 ‘건강과 안전’은 평균 2.9146(표준편차.5260)으로 낮은 평가를 받았다. 전체적인 질적 수준과 가장 정적인 상관관계에 있었던 ‘학습환경’은 평균 3.6574(표준편차.5116)로 평가되었다. 학습환경 중에서 ‘아동의 과학적, 창의적 사고를 위한 다양한 교구와 교재의 구비’는 취약한 부분으로 평가되었다. ‘건강과 안전’측면이 가장 낮은 평가를 받은 이유는 ‘응급상황에 대한 대처’와 ‘비상사태에 대비한 훈련’의 부족 때문이었다. 학령기 아동대상 탁아 프로그램이 질적으로 우수한 서비스를 제공하기 위해서는 우선 제도적으로 보완되어서 시행하는데 지침을 제공할 수 있어야 한다. 각각의 프로그램들은 제대로 된 시행세칙이 없어 기관의 형편이나 교사의 자질, 역량에 따라 실시되고 있으므로 서비스 제공에 있어 질적으로 미비한 점이 많았다. 제도적인 보완을 통해 시설설비와 교사의 자격조건과 관련된 운영 지침이 지켜질 수 있도록 하고, 프로그램의 내용과 교수법, 교구와 교재의 적절성과 다양성을 위한 연구와 실시가 계속적으로 이루어져야 할 것이다. 즉 ‘교사-아동간의 상호작용’이 더 나은 효과를 위해서는 교사의 자질이 필요하다. 따라서 교사에게 필요한 자질이 구체적으로 무엇인지를 연구하고, 그러한 자질을 타당하고 신뢰성 있게 측정하고 분석하는 도구를 마련하고, 교사의 자질에서 영향받는 결과들을 밝히는 이론적 작업이 계속된다면 교사의 전문성 신장을 위한 노력들이 더욱 실현성이 있을 것이다. ; The purpose of this study is to review the quality status about the real factors of the current after-school program such as curriculum, interaction between teacher and child, physical atmosphere etc and to present the teachers needed basic materials for the improvement in quality of the after-school program for the school-aged childern and further ideas in practice. For the purpose, this study will evaluate each factors and sub-factors through the teacher s perceptions using the APECP(Assessment Profile for Early Childhood Program) The content of the study is like below. A. How is the general quality status of the After-school program for the school-aged children? B. How is the quality status classified by each sub-criterion(Health and safety, Atmosphere, curriculum, interaction between teacher and child, daily plan) of the program? C. What are the betterments of the after-school program for the school-aged children? The assessment paper was composed of 5 sub-dimensions for the evaluation of the after-school program for the school-aged children. Under the each sub-dimension, the statements about the ideal values and expectations for the evaluation were written, and the included criteria were concrete and observable actions, process, values, expectation. The paper was composed of 103 statements and the respondses had to be done using 5-point scale. Following the result of this study, the general quality status was 3.6113(St.d .3721). It means that the program is partly excellent and needed to be improved. According to the results of the 5 sub-dimensions, ‘Health and Safety’ was evaluated 2.9146(St.d .526), ‘Atmosphere’ was evaluated 3.6574(St.d .5116), ‘Curriculum’ was evaluated 3.4554(St.d .4884), ‘Interaction between teacher and child’ was evaluated 3.9711(St.d .4370), and ‘Daily plan’ was evaluated 3.9450.(St.d .4415) As the result of this study, the most focused part in the program is ‘interaction between teacher and children’. on the other hand, many after-school program practioners treat ‘health and safety’ relatively carelessly. The coefficients of correlation between the quality status and evaluation factors were over 0.70. It means that all the sub-dimension have the high correlationship with general quality status. At last for the qualified program in the future, we need various institutional supporting system, such as the legal, institutional helps for the offer of qualified program, and we have to get the mutual consent among the administrations and concrete for the qualified program. In addition, we need a lot of efforts for better educational situation, qualified teachers, and volunteering. Most of all, we need to try to make the measurement and assessment tools for evaluating the after-school program for the school-aged children and improving the quality of the program as soon as possible.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
사회복지대학원 > 사회복지학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE