View : 91 Download: 0

'미술의 이해'를 중심으로 한 미술 학습 프로그램 개발 : 초등학교 2학년을 대상으로

Title
'미술의 이해'를 중심으로 한 미술 학습 프로그램 개발 : 초등학교 2학년을 대상으로
Authors
강선모
Issue Date
2000
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 초등 미술과 영역에서 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램을 개발하여 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 미술은 우리 일상생활과 밀접한 관계를 맺고 있다. 우리의 생활 속에서 미술적인 요소들은 인간의 삶의 질을 향상시키고 풍요롭게 하며 조화로운 삶을 추구하게 한다. 그러나 아직도 많은 사람들은 미술을 소수의 재능 있는 사람들의 것으로 여기고, 미술을 어렵게 생각하며 자신의 삶과 거의 무관하다고 여기고 있다. 그것은 오랫동안 학교 미술교육을 통해 표현기능의 다양성과 숙련됨을 훈련받아왔기 때문이며, 미술이 우리 삶의 모든 면에서 폭넓은 기능을 하고 있다는 것을 깊이 인식하지 못한 결과라고 할 수 있다. 이에 대한 대안으로 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 활동을 경험하게 함으로써 미적 안목을 길러줄 수 있는 미술 학습 프로그램을 개발하게 되었다. 본 연구에서 개발하고자 한 프로그램은 교육목표의 설정, 학습 경험의 선정, 학습 경험의 조직, 학습 경험의 평가 과정을 거치는 Tyler의 교육과정개발 모형에 기초하였다. 본 프로그램의 교육목표는 학습자, 사회, 교과전문가에 대한 요구조사의 결과에 따라 설정하였으며, 프로그램의 목표에 따라 학습 경험을 선정하고 조직하였다. 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램의 목표는 “ 미술의 이해를 중심으로 한 다양하고 즐거운 활동을 통하여 창의적인 표현 능력과 심미적인 태도를 기르고, 미술 특유의 안목을 가지고 시각적 세계를 이해할 수 있도록 한다" 로 정해졌다. 또한 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램의 내용 영역으로는 작품제작, 미술사, 미술 비평, 미학이 선정되었고, 네 영역의 유기적인 관계 속에서 교육과정이 구성되도록 하였다. 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램에서 학습 시간은 3∼4차시로 융통성 있게 운영되었고, 교수전략으로는 동기유발 활동, 그림 보고 이야기 나누기, 새로운 개념·용어 익히기, 조형 놀이, 자기 평가활동으로 구성되었다. 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램의 평가는 서울시 D초등학교 2학년 학생 32명을 대상으로 하였다. 프로그램을 개선하고 타당화하기 위해서 미술 태도 검사와 체크리스트를 활용한 교사의 질적 관찰, 아동의 활동 결과물 분석, 아동의 자기 평가 방법이 사용되었다. 첫째, 미술 태도 검사는 아이즈너 검사와 선행 연구 내용을 참고하여 초등학교 2학년 수준에 맞게 연구자가 제작하여 실시하였다. 이 때 비교집단을 두어 실험집단과 같은 사후 평가를 실시하여 기존 수업 방식대로 이루어진 학습과 본 프로그램을 활용한 학습간의 차이를 비교하였다. 평가 결과는 SPSS/PC+통계 프로그램을 이용하여 t검증으로 분석하였다. 둘째, 프로그램의 개선과 타당화를 위한 자료로써 체크리스트를 활용하여 교사가 질적인 방법으로 관찰하였다. 셋째, 프로그램 1단원과 7단원의 수업 중 아동들의 감상 활동과 표현 활동 결과물을 분석하였다. 넷째, 아동들의 자기평가 결과를 참고자료로 분석하였다. 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램의 실시 결과, 아동들의 미술 태도가 높게 나타났으며, 통제 집단보다 실험집단의 아동들의 미술 태도는 통계적으로 유의미한 차이(p<.01)를 보였다. 그리고 교사의 질적 관찰과 아동의 수업 활동 결과물 그리고 아동의 자기 평가 결과를 분석한 결과, 아동들의 미술에 대한 전반적인 인식과 태도에 긍정적인 변화를 입증하는 자료를 얻어냈다. 이것은 이 연구에서 개발한 미술의 이해 를 중심으로 한 미술 학습 프로그램이 중국에는 아동들의 미적 안목을 발달시키는 목적에 타당한 프로그램임을 보여주는 것이다. ; The purpose of this study is to develop Discipline - Based Art Education Program with the main focus on Understanding of Art to apply in practical school classes. Art has widely influenced on our lives. But all this while, students have been taught to make their efforts only to improve their ability in expression, which has prevented them from understanding that art has an important effect upon our lives. As and alternative to this, This research is to develop a program to improve children s artistic vision through experiencing various art activities that are composed of understanding of art . The program is based on Tyler s curriculum development model which includes establishment of educational objective, selecting and organizing educational contents and evaluating learning experience. In this study, the target of education was founded on the results of a research of the demand of learners, the community and curriculum specialists, and this program has its objective to select and organize desirable learning practice. The educational objective of this program is to develop ability of creative expression and esthetic sense to understand visual world with artistic vision through experiencing various art activities that is focused on Understanding of Art . This program is supported by producing of art pieces, art history, art criticism and esthetics on the basis of DBAE (Discipline - Based Art Education). The amount of 32 second graders from D Elementary School at Kang Nam Gu, Seoul participated in this 7-week program. This program consists of 7 units of three to four hours task. Activities for motivation, discussion on art works, inquiry of new concepts or terms, art play, activities for self-estimation were chosen for academic activities. A few methods were used for the Program Evaluation. Firstly, there was teacher s assessment by observation and checklist, secondly, students self-assessment was simultaneously organized at class. Thirdly, art attitudes test was carried out. In order to develop the program and to test the effects of the program, two groups were chosen at random. After the completion of 7-week program the students art attitudes of these two groups were evaluated. The same evaluation method was used to control group to assess the difference between traditional learning method and this program. And the results were analyzed with t-test using SPSS/PC+ statistical program. Forthly, students art works and art essays used as reference were analyzed. In conclusion, comparing the results from control group this program proved to be a better method to enhance children s attitudes on art which was significant with p<0.01. Teacher s observation approved children s attitudes toward art grew positive. This shows the program on this research on Discipline - Based Art Education Program that is focused on Understanding of Art is effective for elementary school second-graders artistic vision.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE