View : 609 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author유은경-
dc.creator유은경-
dc.date.accessioned2016-08-26T02:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T02:08:08Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000002286-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/192909-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000002286-
dc.description.abstract이 연구의 목적은 초등 사회과 영역에서 개념과 개념간의 관련성 이해 증진을 위한 프로그램을 개발하여 실시한 후, 개념간의 관련성 이해 증진을 위한 프로그램의 효과를 검증하는 데 있다. 그러나 더 궁극적인 목적은 현행 사회 교과의 내용을 복잡하고 복합적인 사회 현상들을 바르게 이해할 수 있는 안목을 키워주는 교육과정으로 재구성해 보는 데 있다. 실세계를 이해하는 안목을 길러주기 위한 교육 내용으로서의 지식은 단순히 암기나 재생을 위한 지식이 아니라 분석, 적용, 종합, 평가를 넘어 문제 해결 능력까지를 포함한 고차적인 지식이어야 한다. 이러한 지식은 낱낱의 사물, 사실, 현상의 나열이나 암기가 아닌 개념의 이해와 그들간의 관련성에 대한 이해로부터 습득된다. 이 연구의 프로그램은 개념간의 관련성을 중심으로 개발되었기 때문에 본 프로그램을 경험함으로써 아동들은 유사한 사회 현상을 일반화된 개념의 범주 내로 끌어와 이해할 수 있는 전이력을 가진 지식을 학습하게 될 뿐만 아니라 새로운 지식을 창출해 낼 수 있는 생성력을 기를 수 있을 것으로 기대된다. 프로그램 개발에 앞서 교사와 학습자를 대상으로 요구 조사를 실시하여, 현행 교육과정에 포함된 교육 내용과 제시 방식 및 가르쳐져야 할 교육 내용과 제시 방식, 교육 내용과 실세계와의 관련성, 활동 중심 학습에 대한 인식 등을 알아보았고, 이것은 프로그램 개발의 방향 설정과 목표 설정의 원천이 되었다. 이 프로그램의 개발은 현행 6차 초등학교 사회과 교육과정에 포함된 각 학문 영역의 내용을 총괄개념, 학년 개념, 학년별 하위 개념으로 재구성하는 데서부터 출발되었다. 내용의 재구성은 개별 학문의 구조 및 기본 아이디어 즉 주요 개념과 일반화를 중심으로 이루어졌고, 구체적 사실과 사건 중심으로 구성된 국가 수준의 교육과정, 교과서, 교사용 지도서의 내용을 더 큰 개념과 일반화로 묶어 나가는 방식으로 재구성되었다. 구체적인 프로그램 개발은 4학년 2학기 2단원 여러 지역의 생활 단원의 내용을 총괄 개념, 학년 개념, 하위 개념에 비추어 재구성한 후, 목표를 설정하고, 개념 이해와 개념간의 관련성 이해를 증진시킬 수 있는 활동을 구성하는 것으로 이루어졌다. 프로그램에서 가르치고자 한 구체적인 내용은 다음과 같다. 먼저, 경제, 사회, 역사, 지리 각 학문 영역의 총괄 개념은 다음과 같다. (1)경제: 자원의 분포는 불균등하고 유한하나 인간의 욕망은 무한하다. (2)사회: 개인과 사회 집단은 서로 상호작용하며 보다 나은 삶을 위해 기능한다. (3)역사: 역사는 계속적인 변화를 거듭하면서 현 시대와 미래의 인간 생활에 영향을 미친다. (4)지리: 인간은 자연 환경 및 지리적 조건과 관계를 맺고 살아간다. 학년 개념은 다음과 같다. (1)자연 환경의 차이와 자원의 불균등한 분포는 인적, 물적 자원의 이동을 필연적으로 발생시킨다. (2)사회 구성원은 소속 집단의 발전을 위해 노력한다. (3)역사와 문화는 자연 환경과 상호 작용하는 가운데 변화, 발전한다. (4)인간은 자연 환경과 지역적 특성에 맞는 산업을 발달시킨다. (5)인간은 자연 환경과 지역적 특성에 맞는 생활 패턴을 형성한다. 학년별 하위 개념이자 이 프로그램에서 제시한 구체적인 개념들은 다음과 같다. (1)산업의 발달은 지리적 입지 조건에 영향을 받는다. (2)교통·통신의 발달은 지역 개발과 관련을 맺고 있으며, 다른 지역과의 유통을 활발히 해 준다. (3)수요가 많은 지역으로 물자는 이동한다. (4)사람들은 생활 향상을 위한 문제 해결에 노력한다. (5)지형, 기후, 지리적 위치는 사랍들의 생활 패턴에 영향을 미친다. (6)각 지역에는 자연 환경과 지역적 특성에 맞는 주요 산업이 있다. (7)산, 강, 바다는 그 지역 사람들의 생활 패턴에 영향을 미친다. (8)산, 강, 바다는 인간 생활의 중요한 자원이 된다. (9)우리 나라는 삼면이 바다로 둘러싸여 있어 바다 자원을 이용한 다양한 산업이 발달한다. 이 프로그램에서는 개념과 개념간의 관련성 이해를 위해 일반화 학습 모형, 개념지도 학습 모형을 활용하였다. 또 사회교과의 광역적 교과 성격에 맞게 프로그램 구성에 있어 학문 영역간 통합적 접근을 시도하였다. 이 프로그램은 서울 서대문구에 위치한 E초등학교 4학년 35명 남녀 어린이를 대상으로 6주 동안 실시되었다. 프로그램은 7차시로 구성되었는데, 각 차시는 50분-100분의 시간 블록으로 운영되었다. 프로그램의 개선과 타당성 및 효과를 검증하기 위하여 프로그램 실시 전에 사전 평가를 실시하였고, 실시 중에 계속적인 수행 평가와 실시 교사와의 면담을 통해 프로그램의 수정·보완 과정을 거쳤다. 프로그램 실시 후에는 학습자의 개념과 개념간의 관련성 이해 정도를 평가하였다. 이 때, 비교집단을 두어, 실험집단과 똑같은 사전 평가, 사후 평가를 실시하여 기존 수업 방식대로 이루어진 학습과 본 프로그램을 활용한 학습간의 차이를 비교하였다. 그리고 이를 바탕으로 프로그램의 효과를 검증하고, 프로그램을 타당화 하였다. 평가의 결과는 SPSS/PC+ 통계 프로그램을 이용하여 t검증하였다. 연구의 결론은 다음과 같다. 이 연구에서 개발된 프로그램을 통하여 학습자의 개념과 개념간의 관련성 이해가 증진되었으며, 이 결과는 통계적으로 유의미한 차이(P<0.05)를 보였다. 통제 집단과의 비교에 있어서도 이 프로그램은 기존의 학습 방법보다 개념간의 관련성 이해에 효과가 있는 것으로 나타났고, 학업 성취 수준도 실험집단이 높은 것으로 나타났다. 이는 이 프로그램이 초등학교 4학년 아동들의 개념간의 관련성 이해를 증진시키는 데 효과적임을 보여주는 것이다. 앞으로 이 연구의 결과를 바탕으로, 개념간의 관련성 이해가 실생활에서 전이력과 생성력 있는 지식으로 활용되는가에 대한 지속적인 후속 연구가 이루어져야 할 것이다. 또한 교과의 구조를 탐색하고 재구성하는 작업이 사회 교과 및 사회 과학 전문가들에 의해 지속적으로 탐구되고 타당화 되어 초등학교 현장 교사들을 위한 구체적인 교과 재구성 지침이 제공되어야 할 것이다. ; The purpose of this research is to develop and implement a program that will promote understanding of the relationship between concepts, and then to verify the efficacy of such program. However, the ultimate goal is to reconstruct the current social studies curriculum to raise students well understand the complicated complex social phenomena. The knowledge that nurtures the understanding of the real world is neither the memorization nor the replication. Rather it is the comprehensive learning that includes the analysis, the application, the generalization, and the assessment, and most of all, the problem solving ability. This kind of knowledge is neither the arrangement nor the memorization of each objects, facts, and the events, but it is achieved by understanding the general concepts and the relationship among them. Therefore, by experiencing the program developed in this research, the children can now be able to convert similar social phenomena into a more generalized concept that they can understand and learn which will ultimately result in creativity that will produce new knowledge. Before developing the program, I surveyed teachers and students on the followings: Contents of current course of study and the method of presentation, contents of education that needs to be given and the method of presentation, relationship between the content of education and the real world, views on the activity oriented learning. This survey gave direction and purpose of the development of the program. The development of the program began with reconstruction of the contents of various areas of studies that were included in the current 6th elementary social studies curriculum into unifying concepts, school year-based concepts, subconcepts based on school year. Rearrangement of contents was based on the essential concepts and the generalization that formed each area of studies and the fundamental ideas. The fact and event oriented national educational process, textbooks, and the teacher s guide were restructured into a larger concept and generalization. The specific development of the program was based on the Life in Different Communities which was the unit 2 of second semester of 4^th grade. This unit was restructured according to the unifying concepts, school year-based concepts, and subconcepts based on school year. Then the purpose of this program was established, and then the program was developed as an activity that will promote the understanding of different concepts and the relationship among them. The following ideas were taught in this program. First of all, the following unifying concepts on the areas of economy, society, history, and geography. (1) Economy: The resources are distributed unequally, and they are finite, but the greed of mankind is infinite. (2) Society: The Individual and the social groups work mutually to achieve better quality of life. (3) History: With continuous changes, history has and will affect the lives of mankind in this era and the future. (4) Geography: People are connected to the environment and geographical conditions. The followings are school year-based concepts. (1) The differences in environment and the disproportionate distribution of resources caused inevitable migrations. (2) The members of society work for the improvements in their groups. (3) The interactions of history and culture with surrounding environment resulted in changes and improvements. (4) Men have developed industries compatible with environment and regional characteristics. (5) Men have formed lifestyles according to the environment and regional characteristics. Subconcepts based on school year, which are the concepts suggested by this program, are the followings. (1) The development of industry is affected by the surrounding geographical conditions. (2) The advances in transportation and communication are related to the regional developments. They also encourage trades with other regions. (3) The supply moves to the area that has the demand for it. (4) People strive to solve problems to improve the quality of life. (5) Geographical features, climate, and location affect the patterns of life. (6) Every region has major industry that fits the environment and the regional features. (7) Mountain, river, and sea affect the patterns of livelihood for the people who live around them. (8) Mountain, river and sea are important resources of lives of local people. (9) Since three sides of our nation are surrounded by the sea, the industries that use this resource have advanced. In this program, the generalization learning model and the concept map learning model have been utilized for the understanding of concepts and the relationship among them. Also, in order to fit the broad nature of social studies curriculums, I undertook integrative approach to construct the program. Thirty-five 4^th grade students from E elementary school at SeoDaeMun Gu, Seoul, participated in this 6-week program. This program consisted of 7 time-units of 50-100 minutes. In order to improve the program and to test the validity and the effect, I performed evaluation of the program before the actual start of program. Also during the program, continuous evaluation of the program and the interviews with the actual instructors in the program were used to modify and supplement the program. After the completion of 6-week program, the students understanding of concepts and the relationship among the concepts were evaluated. The same methods of evaluations were carried out for the control group to assess the differences in results from traditional methods of learning and this program. The effects of the program were verified by the above differences and thus validating effects of the program. The results were statistically analyzed and verified by using SPSS/PC+ statistical program. In conclusion, the program, developed in this research, enhanced the understanding the relationships among concepts, which was significant with p<0.05. When the subjects were compared with the control group, this program was more effective than the traditional learning methods in the understanding of relationships among concepts. Also the levels of learning achievements were higher in the research group than the control. Thus this program is effective in the enhancement of understanding the relationships among the concepts in 4^th grade elementary school students. With the utilization of results from this research, there are greater needs for the continual studies on how the understanding of the relationships among the concepts is applied to the metastasis and creativity. Also the structure of the curriculum needs to be scanned and restructured by the social studies curriculum and social science experts. Also, after a process of validation, they must provide elementary school teachers with a comprehensive guide for the restructuring of curriculum.-
dc.description.tableofcontents논문 개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 절차 및 방법 = 6 II. 이론적 배경 = 8 A. 학문 중심 교육과정에 대한 이론적 고찰 = 8 1. 교육과정 내용 선정의 원천 = 8 2. 학문중심 교육과정관 = 10 3. 교육 내용 조직의 원리 : 지식의 구조 = 14 B. 개념 중심의 학습 모형 = 16 1. 개념 획득 모형 = 16 2. 개념 형성 모형 = 17 3. 일반화 학습 모형 = 18 4. 개념 지도 학습 모형 = 18 C. 초등학교 사회 교육과정의 특성 = 20 1. 초등 사회과의 일반적 성격 = 20 2. 초등 사회과의 통합 유형 = 22 D. 용어의 정의 = 25 III. 프로그램 개발 및 효과 검증 = 26 A. 프로그램 실시 집단 및 통제 집단 = 26 B. 프로그램 개발 및 효과 검증 과정 = 28 1. 학습자와 교사의 요구 조사 = 30 2. 초등 사회 교과서 내용 재구성 = 33 IV. 프로그램의 실제 및 결과 분석 = 46 A. 프로그램의 실제 = 46 B. 통제 집단의 학습 내용 및 학습 과정 = 52 C. 프로그램 수정 = 55 D. 프로그램 실시 결과 분석 = 57 1. 사전·사후 검사 = 57 2. 프로그램 실시 중 이루어진 수행 평가 = 59 V. 결론 및 제언 = 60 A. 결론 = 60 B. 제언 = 62 참고문헌 = 64 부록 = 69 영문초록 = 150-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5613071 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title개념과 개념간의 관련성 이해 증진을 위한 학습 프로그램 개발 : 초등학교 4학년 사회과를 중심으로-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 초등교육전공-
dc.date.awarded2000. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE